Sporen (2)

“We onderbreken de uitzending over de haven voor een binnengelopen sneeuwbui”

17dec09, 11u48, Keizerpark
17dec09, 11u49, Keizerpark
17dec09, 12u00, Gaston Crommenlaan
17dec09, 12u03, Stropbrug
17dec09, 12u04, Stropbrug
17dec09, 12u06, Stropbrug
17dec09, 12u13, Burggravenlaan
17dec09, 16u21, Henleykaai
17dec09, 16u24, Henleykaai-Bijlokekaai
17dec09, 16u39, Coupure Links
17dec09, 16u40, Coupure Links
17dec09, 16u46, Coupure Rechts
17dec09, 16u43, Coupure Links
17dec09, 17u32, Woodrow Wilsonplein
17dec09, 17u34, Graaf Van Vlaanderenplein
17dec09, 17u40, Visserij
17dec09, 17u41, Visserij

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

12 gedachten over “Sporen (2)”

  1. Ik vond mezelf ook best stoer: in de sneeuw met een bakfiets gevuld met joelende kinderen. ’s morgens was ik zowat de eerste die door de sneeuw reed en dan is dat goed te doen. ’s middags was het andere koek en deed ik een uur over wat normaal slechts een kwartiertje is. Mijn traject loopt van Meulestede naar ’t centrum. Jammer dat er zo weinig aan fietsers wordt gedacht, zowel door strooidiensten als door automobilisten. En ook door brave burgers die hun stoep schoonvegen maar vergeten dat de bergjes sneeuw op het fietspad heel vervelend zijn.
    Maar er zijn ook voordelen: de immense stilte ’s morgens, minder auto’s en vooral ook minder snelle auto’s.

    Is het dan echt zo moeilijk om op fietspaden te strooien? Op de Coupure Links kan het blijkbaar wel…

  2. Niet enkel de coupure, maar ook het verlengde ervan tot in Mariakerke (Groendreef en zo) was bestrooid, tenminste: het fietspad, de weg niet! Vreemd, maar wel handig. Voor de fietsers dan toch.

    1. Zo vreemd is dat niet. Voor fietsers is dit de belangrijkste hoofdfietsroute in omgeving Gent, het equivalent van de E17 voor auto’s die ook gestrooid wordt.

      Voor auto’s is dit een totaal onbelangrijke plaatselijke weg van het zevende knoopsgat.

  3. Op zo een dagen kijk ik extra uit voor de paaltjes die her en der staan om fietsers te beschermen (of financiële instellingen). De groene plastieken paaltjes zijn nog steeds in de minderheid tegenover de zeer gevaarlijke maar iets mooiere metalen gevallen.
    Ik mag er niet aan denken dat ik uitglei en tegen zo’n geval aanslier. Misschien een idee voor de stadsdiensten om ze een zachter jasje te geven zodat de impact bij een val (van elke tweewieler) minder groot is.

  4. Enkel zout strooien op een fietspad is weinig efficiënt, zeker als de temperatuur redelijk ver onder het nulpunt blijft. Om efficiënt te zijn mag de temperatuur sowieso niet onder de -8°C zijn maar dient het zout bovendien voldoende verspreid te worden en gemengd met de sneeuw. Fietsen zijn daar niet geschikt voor en enkel op fietspaden die heel druk bereden worden kan het strooien nu hebben.

    Een veel efficiëntere manier om besneeuwde fietspaden aan te pakken is eerst de sneeuw ruimen/vegen en slechts als naaibehandeling wat vochtig zout te strooien.

  5. Ik herhaal mijn vraag van vorig jaar:

    De gemeenten Gent en Destelbergen hebben via Ivago in 2007 6 veegmachines gekocht, voor de helft gesubsidieerd door de Vlaamse overheid (Ovam), die geschikt zouden zijn om sneeuw van fietspaden te vegen.
    Wie heeft ze op stadswegen en -fietsroutes in actie gezien om sneeuw van fietspaden te vegen?

    1. Zondagochtend reed er in de gemeente Waarschoot een tractor met sneeuwruimer rond op de fietspaden om de dikke pakken sneeuw aan de kant te schuiven.

      1. @ Geert,

        ik wil (als Antwerpenaar en ‘kernlid’ van de fietsersbond Antwerpen) het mogelijke rooskleurige beeld van de Antwerpse aanpak van de fietspaden toch even bijstellen.

        Het is pas sinds deze avond dat een groot deel van de belangrijkste fietspaden berijdbaar zijn gemaakt (maar nog lang niet alle belangrijke fietspaden). Tot deze ochtend was het nog huilen met de pet op en kom men op de meeste plaatsen slechts kiezen tussen onberijdbare fietspaden of de sneeuwvrije (maar drukke) rijweg.

  6. Ik mis het fietsen en moet met veel medefietsers vrede nemen met het vreselijk traag en onbetrouwbaar openbaar vervoer. Mijn fietsroute (nochtans hoofdassen zoals de fietspaden op de R40 en langs de Albertlaan) is volkomen onberijdbaar.

  7. Het is blijkbaar nodig om de boodschap van vorig jaar van de Fietsersbond te blijven verspreiden:

    “Sneeuw op fietspaden moet geruimd worden met een veegmachine. Strooien met zout heeft immers – zeker in vergelijking met de rijbaan – niet veel zin op een fietspad. Omdat fietsbanden dun zijn, wordt het zout door het fietsverkeer niet voldoende verspreid over het fietspad en kan het zout minder zijn werk doen. De enige relevante oplossing is vegen.
    Een groot aantal gemeenten heeft reeds een veegmachine in bezit. Met deze veegmachine kan bijzonder efficiënt en snel sneeuw geruimd worden.

    Daarom vraagt de Fietsersbond aan alle wegbeheerders:

    • een veegmachine aan te kopen (de Vlaamse overheid verleent hiertoe subsidies!);
    • deze veegmachine snel en efficiënt in te zetten op de fietspaden zodat tijdens de ochtend- en avondspits de fietsers op sneeuwvrije fietspaden naar het werk of de school kunnen rijden;”

    http://www.fietsersbond.be/nieuws/pers/sneeuw

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s