Home

Volkswoede

7 januari 2010

Wie deze blog een poos volgt weet dat ook ik -once upon a time- een boze verontruste vader was. Al doende leerde ik dat slaan en zalven in groep zinvoller is dan solo fulmineren. Ik leerde geduld hebben, want ambtenaren die hun best doen hebben niks aan emoties, en zag de Echternach-dynamiek èn versplintering van de mobiliteitsambtenarij. Tot gisteren…

De zoveelste dode aan de Dampoort vreet aan mijn humeur en geduld. ’s Nachts thuiskomen van werk en horen dat aan de Gandastraat ook een schoolgenoot van de overbuurjongen het spek aan zijn been had… grumble!
6 jaar geleden las ik -in een naïeve eerste poging om het mobiliteitsbeleid te snappen- verslagen uit 1984 tot 2002 van de Bewonersgroep Heirnis. In een vergaderingsverslag van 20 maart 1995 staat:
Plannen Dampoort. Er zijn plannen om het verkeer aan de Dampoort te verbeteren. Er is een studie gemaakt waarbij voorgesteld wordt om de ring te verleggen. Vanaf de bocht van de Kasteellaan (richting Dampoort) zou de ring meer naar het spoor opgeschoven worden, verder zou de ring onder de Dampoort gaan. Over dit voorstel zijn onderhandelingen bezig met schepen van Rouveroi”. 1995! Hoeveel Gentse schepencollege’s en Vlaamse regeringen is dàt geleden? Ik hoor al de cynische commentaar: “Dat is toch normaal?” Ondertussen werd de Dampoort (vermoedelijk) het Zwartste Punt van Vlaanderen. Vele ambtenaren en politici kweekten hierin een dik vel.

De oversteekplaats aan de Gandastraat is anno 2010 één van de drukste op de Gentse ring. Ik herhaal graag het pleidooi om met deze oversteekplaats snel “iets” te doen, zodat terwijl de grote Sint-Pietersbroer verbouwd wordt, dit station verder kan groeien. Autocartoeristen die hun tocht hier starten krijgen Gent te zien als een ongenadige autostad.
Een tunneltje? Een noodbrug als in de oorlog? Verkeerslichten? Knipperlichten? Een ballon met een pijl? Dagelijkse snelheidscontroles? I don’t care. Alles is beter dan twee armzalige verkeersborden langs een racebaan.

07jan10, 17u21, Kasteellaan

Deze namiddag observeerde ik kort de dodelijke oversteekplaats. Tussen de eerste foto om 17u11’28” en de laatste om 17u18’06” passeerden 36 voetgangers, 1 buggy en 8 fietsers. Dat is flink wat.

07jan10, 17u16, Kasteellaan

Sommige oversteken verliepen hoffelijk. Andere zijn oefeningen in assertiviteit:

07jan10, 17u14, Kasteellaan

07jan10, 17u14, Kasteellaan


De witte Volvo op de rechtse foto wou via het fietspad voorbijsteken, want wie stopt hier nu? Meer dan vroeger houden automobilisten zich aan een matige snelheid, maar op het tweede vak valt nog verdomd veel racegedrag te “bewonderen”.
Wie beweert dat hier géén verkeerslicht hoort, leeft nog in het gedachtengoed van de 20e eeuw, en is geen verdediger van zwakke weggebruikers en stations.
En wat te denken van een Vlaamse overheid die de vele black points van de Gentse kleine Ring R40 (Sint-Lievenspoort richting Dampoort, Heuvelpoort, Palinghuizen, Tolhuis, Dampoort) niet aanpakt? Volkswoede is hier op zijn plaats.

7 Responses to “Volkswoede”

  1. teun Says:

    oh ja, ik ben kwaad. heb mail met gelijkaardige argument van ‘dringend’ haalbare en realistische oplossingen (ipv studies, en experimenten afwachten) doorgestuurd naar crevits (en temmerman). voel mij zo machteloos.

  2. marc Says:

    dit wekt bij mij de indruk dat Gent vooral investeert in ‘imago’ als fietsvriendelijke stad, maar concreet jammer genoeg veel te weinig uitvoert.

  3. Wim Says:

    Toen ik van de trein stapte om 19 uur hoorde ik een luide knal, precies twee auto’s frontaal op elkaar geknald op de kasteellaan. Toen hoorde ik een jammerlijk gegil en geluid die ik nu, drie dagen later, nog steeds hoor. Onmiddellijk realiseerde ik dat het ging om een ongeluk dacht ik met een fietser. Toen ik naderbij kwam zag ik het slachtoffer in een plas bloed liggen, een ambulance die toevallig passeerde was er net bij. Wel ik kan je verzekeren, dit laat je niet meer los.
    Wat ik niet snap is dat er hier geen simpele maatregelen kunnen genomen worden die de mensen met de neus op te feiten duwen. In de trand van : hier zijn de laatste maand al x doden en y gewonden gevallen. LET HIER VERDOMD GOED OP. Je ziet die borden met het aantal snelheidscontroles/overtredingen uitgevoerd de laatste maand en dat zal ook wel op sommige bestuurders een effect hebben. Nu kijk ik nog naar de sporen van het slachtoffer op de grond, maar niets wijst daar nog op een tragedie.
    Op de Gasmeterlaan zie je nog steeds het gevold van het ongeval 1 jaar geleden en het spoort mij telkens aan om na te denken, snelheid te matigen. Waarom moet er altijd gewacht worden op studies, vergaderingen, progeprojecten ? ACTIE. 1 dode minder is al een enorme verschil.

  4. Huug Says:

    U kent mij, ik moet me wreed inhouden, maar alle “lelijke” woorden die ik ooit op mijn blog heb gebruikt staan hier (ergens – figuurlijk) ook op.

  5. Kaat Says:

    De inertie van de overheid én van de politie is hemeltergend als het aankomt op de veiligheid van zwakke weggebruikers. Ja, er gebeuren dingen, maar het is veel te weinig en het gaat allemaal veel te traag.

    Het geld is volgens mij niet eens het grootste probleem; de wet van de sterkste (koning auto dus) des te meer. Toch geen verkeerlichten om voetgangers over te laten steken op het eerste stuk Drongensesteenweg vanaf de Rooigemlaan? Ah nee, dat zou tot te veel verkeersopstoppingen leiden. Toch geen fietspad op het eerste stuk Brugsesteenweg vanaf de Rooigemlaan? Ah nee, daar liggen te veel handelszaken en daar moet dus langs twee kanten parkeerplaats zijn. Economische belangen primeert op de veiligheid van de zwakke weggebruiker. De middenstand regeert ook op die manier het land. En vooral: autobelangen primeren op de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Terwijl de redenering mijns inziens net omgekeerd zou moeten zijn: laat ze maar eens parkeerplaats zoeken, laat ze maar eens in de file staan. Dan krijg je verstokte autorijders misschien op de fiets of op de bus.

    U kunt mij verwachten op de actie. Ik zal te herkennen zijn aan mijn strijdlustige blik.

  6. Frans Says:

    Het Slachthuis is hier al lang verdwenen, maar de slachting gaat gewoon door. Er is hier zelfs geen accentverlichting. De enige “snelheidsremmende” maatregel is dan nog voor de voetgangers: zebrapad met asverschuiving en dranghekkens.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: