Home

Definitief

19 januari 2010

Het Vlaams Gewest bouwt langzaamaan de Kennedylaan om tot een autostrade naar/van de Westerscheldetunnel in Terneuzen. De eerste realisatie hiervan is het Skaldencomplex, een viaduct met op- en afritten vlakbij het hoofdkantoor van het Gentse Havenbedrijf. Om dit complex te realiseren knipte men ter hoogte van Wittewalle staduitwaarts op de Kennedylaan het fietspad door. Door de werken kwam er voor de fietsers een omleiding/omweg:

15nov07, 14u31, John Kennedylaan

23sep09, 9u43, John Kennedylaan / Wittewallle

De werken sleepten jarenlang aan, onder andere door een failliete aannemer. De omleiding was vaak slecht aangeduid. Gelukkig moeten die “vakmannen” in omleidingen hun GSMnummer op de werf laten. De omweg startte met 2 fietspadloze stadswegen: de gevaarlijk aanvoelende Wittewalle en de voor auto’s doodlopende Borkelaarstraat.

10jun08, 18u04, Wittewalle


23sep09, 9u45, Borkelaarstraat

19sep09, 09u45, Borkelaarstraat

Hierna volgden de schitterende fietspaden op de Fritiof Nilsson (schip ahoi!) Piratenstraat en Skaldenstraat. Die zie je morgen.

Het raadsel van de dag: de sedert 2007 tijdelijke omleiding werd onlangs definitief. Wist men dit al in 2007? Zo ja: had men de jarenlange rotte werfsignalisatie niet van bij aanvang (deels) kunnen skippen? Zo nee: is dit een staaltje van fietsroute-improvisatie?

01dec09, 10u00, John Kennedylaan/Wittewalle

En oh ja, kan iemand het fietspad dat er niet meer is eens wegfrezen, en de landkaarten aanpassen?

(Terzijde: ik leerde hier ook dat dit kruispunt en dat met de Kleemstraat nu afgesloten zijn voor autoverkeer.)

About these ads

7 Responses to “Definitief”

  1. Renaat Says:

    Als je daar ‘s avonds voor het eerst komt, dan is de kans dat je als fietser niet merkt dat het fietspad opeens ‘verboden’ is wel erg groot. En hoewel verkeersborden ‘boven’ markeringen gaan, is het toch wel erg dom om verkeersborden te plaatsen die zeggen ‘verboden te fietsen’ en tegelijkertijd wegmarkeringen te laten staan die zeggen ‘hier is het fietspad’.

    Vlaanderen bewijst hier nogmaals dat fietsers ‘de pot op kunnen’, hoewel er in de pers graag het tegendeel beweert wordt.

  2. Jan Says:

    “En hoewel verkeersborden ‘boven’ markeringen gaan, …”. Tiens, is dat zo? Ik vind daar niets over terug in het verkeersreglement (maar ik hab misschien niet goed gezocht); alleen dat voorlopige markeringen in oranje de gewone markeringen ongeldig maken.

    • DriesO Says:

      In de wegcode staat “de verkeerstekens gaan boven de verkeersregels” en naar het schijnt betekent dat onder andere dat verkeersborden voorrang hebben op wegmarkeringen:

      TITEL I: Inleidende bepalingen

      Artikel 6: Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

      6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
      6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
      6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

      Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.

      http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art6

  3. jan Says:

    Dat is bizar: volgens het verkeersreglement zijn wegmarkeringen verkeerstekens.

    Artikel 60, paragraaf 1:
    De verkeerstekens worden in drie categorieën ingedeeld:
    – verkeerslichten; – verkeersborden; – wegmarkeringen.

    Bovendien is de filosofie dat `voorlopige’ aanduidingen voorrang krijgen (logisch, je moet tijdelijk iets kunnen wijzigen aan de toestand), maar dat er voor de rest geen conflicten mogen zijn, want een wegbeheerder moet ervoor zorgen dat de toestand zo duidelijk mogelijk is (dat is een algemeen voorzorgsprincipe, dat waarschijnlijk nergens letterlijk staat).

    • DriesO Says:

      Jan, je hebt gelijk, “6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels” heeft hier niets mee te maken.

      Maar de fietspadmarkering geeft op zich geen toelating om op die weg te fietsen, het regelt enkel de plaats van eventuele fietsers en voorrang en zo.
      Dus op een fietspad met verbodsbord om te fietsen mag je helaas niet fietsen, net zoals op een andere weg met verbodsbord om te fietsen :-(

  4. Renaat Says:

    Ik had het duidelijk niet bij het rechte eind, zoals anderen hier aan hebben gegeven zijn zowel wegmarkeringen als verkeersborden, verkeerstekens en staan deze dus op ‘gelijk niveau’. Dat maakt de situatie overigens niet minder absurd, want nu krijg je een verkeersteken (wegmarkering) dat suggereert dat daar een fietspad is en een verkeersteken (verkeersbord) dat een verbod om daar te fietsen aangeeft.

    DriesO heeft dan natuurlijk gelijk dat het op zich geen tegenspraak is (het is niet omdat daar een fietspad is, dat het toegestaan is om als fietsers op die weg te rijden), maar verwarrend is het wel. En ik blijf er van overtuigd dat fietsers die het daar niet kennen weleens over die verbodsborden kunnen heenkijken en afgaande op de wegmarkering denken dat ze braaf op een fietspad fietsen.

  5. Jan Says:

    Overigens: het is inderdaad niet duidelijk waar het verbodsbord op slaat. Artikel 68.1 suggereert heel erg dat zo’n verbodsbord geldt enkel voor de rijbaan (want het mag boven de rijbaan gezet worden). Maar
    “[h]et fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan”
    (artikel 2.7). Bovendien is een fietspad “het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van
    fietsen [...] is voorbehouden”. Conclusie: het fietspad was zo al niet geschikt om op te rijden, maar of het niet mag is een zaak voor het hof van cassatie.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 668 andere volgers

%d bloggers like this: