Keuzes

Het televisienieuws van woensdag 24 februari:
Veiligheid is topprioriteit. ’t Is de enigste les dat er is.” zegt de treinmachinist na afloop van de begrafenis van zijn collega.
GM beslist om de veiligste auto ter wereld (sic), de Hummer, niet meer te produceren.
Keuzes -groot èn klein- uit directiekamers -groot èn klein- bepalen hoe in de 21e eeuw mobiliteit rondom ons verder evolueert.

Dit is mijn fiets:

16feb10, 20u55, Dampoortparking

Het lukt me reeds een aantal weken niet meer om aan Gent Dampoort mijn fiets dagelijks “deftig” te stallen. Vol is vol. Thuis vroeger vertrekken om een plaatsje te kunnen zoeken helpt niet altijd. Pas als er een trein binnen loopt komt er plaats vrij.
Dan zoek je maar -zoals een hond- een paal.

De capaciteit van de fietsstallingen is al jaren onder nivo. Mondjesmaat wordt die capaciteit opgetrokken, maar steeds onvoldoende. De Dampoort-autoparking heeft daarentegen steeds capaciteit teveel:

02maa10, 11u56, Dampoortparking
Vanuit de trein kijk ik elke dag naar het lege bovenste verdiep van de “tijdelijke autoparking” aan Gent Sint-Pieters. En sinds een half jaar ligt naast die parking een stapel fietsrekken stof te vergaren. Een mens krijgt er cynische gedachten van. Is het omdat de NMBS/Infrabel wéét dat ze momenteel geen aangroei van passagiers aankan dat ze hun potentiëel fietsend cliënteel maar druppelgewijs aantrekken? Of investeert de NMBS liever in auto- dan in fietsinfrastructuur?

Vorige week -trompetgeschal- kwam er beweging in de zaak. De rekken onder de luifel werden verplaatst:

01maa10, 08u03, Dampoort
Ik weet niet wat hier de bedoeling is. Ik gok op dubbeldekrekken. Detail: de rekken voor het station zijn (reeds lang) slordig aan elkaar gezet, waardoor ze niet de volle capaciteit aan fietsen aankunnen, of waardoor fietsen schade oplopen.

Achteraan het station is een werfje opgestart:

01ma10, Dampoortparking, 07u59
Hier komt een bewaakte stalling, met 140 extra plaatsen. De rekken tegen de gele muur worden ook een deel van de bewaakte stalling:
02maa10, 11u55, Dampoortparking
Een bewaakte stalling is een schitterende zaak. Nu nog voldoende capaciteit voor de niet-bewaakte fietsen. En daar mag men rustig in overdrijven. Het potentieel is er. De ruimte ook.
En als het effe kan ook een pad voor al die treingebruikers die tussen al de auto’s richting Gandastraat stappen en fietsen. Deze taferelen zijn dagelijkse realiteit. “Welkom in Gent”. Of is dit een verkeerde keuze?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

2 gedachten over “Keuzes”

  1. De ontoereikende fietstallingen op een veel te ruime autoparking aan het Dampoortstation beantwoordt blijkbaar aan een strategie die ervan uitgaat dat het veiliger is met de auto te komen (twee toegangen tot de parking!) dan met de fiets (die deze dubbele toegang moet kruisen). Volgens deze strategie is (was) de Hummer inderdaad de veiligste auto ter wereld. Voor de inzittenden, welteverstaan. Waarom anders toeren er zoveel terreinwagens in onze stad?

    1. “…Uit die berekeningen blijkt dat suvs over hetzelfde aantal afgelegde kilometers bijna twee keer zoveel andere weggebruikers doden als grote personenwagens. Om een idee te geven: een suv maakt 2,75 doden per miljard kilometer, een grote personenwagen 1,75 doden.
      Toch hebben de inzittenden van een suv bijna twee keer meer kans om te verongelukken dan de inzittenden van een grote of middelgrote personenauto, zo blijkt uit de Amerikaanse ongevallenstatistieken van 1996 tot 2000. Dat komt omdat suvs drie keer zo vaak over de kop gaan als een personenauto, kleine suvs zelfs vier keer. ”

      http://www.lowtechmagazine.be/2004/10/moordende-vierw.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s