Home

Draisine

19 maart 2010

Deze foto ligt reeds lang te wachten, want ik wou ook nog een sneeuwloze actiefoto.

30jan10, 10u34, Snepkaai

Op Gentblogt kwam er vandaag een foto en commentaar op deze bocht.
De prijs van de mooist onderbouwde commentaar is voor Jan.
Allemaal samen: d*r*a*i*s*i*n*e.
Het sneeuwspoor toont dat op dit punt dwarsen niet simpel zal zijn. Jammer dat zo’n mooi project zo’n blunder heeft. Er was genoeg plaats voor een rondere bocht:

30jan10, 10u31, Snepkaai

9 Responses to “Draisine”

  1. DriesO Says:

    Je kunt uit het spoor in de sneeuw van voor- en achterwiel afleiden dat dit gemaakt is door een fietser die afdaalde. Deze fietser heeft dus uiterst links moeten rijden om de buitenbocht te kunnen nemen.
    De binnenbocht is nutteloos voor fietsers, en fietsers zullen moeten wachten tot er geen tegenliggers meer zijn om door de bocht te kunnen rijden…

    • Jan Says:

      Er is een verhaal van Sherlock Holmes (“The Adventure of the Priory School”) waarin de detective probeert de richting van de fietssporen te bepalen, en daar een volledig verkeerde redenering bij geeft, maar misschien heb jij een betere redenering (is het wiebelige stuk altijd het begin van een draai?). Mij kijkt het dat de fietser naar boven reed, omdat het spoor voorbij de bocht in die richting rechts blijft.

    • Renaat Says:

      Voor mij wijst alles er op dat deze fietser naar boven aan het fietsen was. Het beeld spreekt het omgekeerde erg tegen en bovendien zou het erg vreemd zijn voor een naar beneden rijdende fietser om zo lang op voorhand helemaal links te gaan rijden.

      Hoewel de inrichting daar misschien veel beter had gekund zie ik in het sneeuwspoor geen bewijs dat kruisen daar moeilijk zou zijn. Daarvoor is er een sneeuwspoor nodig van iemand die naar beneden aan het rijden is.

      • Jan Says:

        O ja, het is heel duidelijk dat je niet kan kruisen: stel je het spoor voor van iemand die naar beneden rijdt en een eindje van het al getekende spoor afblijft: dat zou een draaicirkel hebben van ongeveer anderhalve meter. En aan het aanwezige spoor zie je dat de fietser flink heeft moeten bijsturen: zijn bocht was al erg kort. Als je ter plaatse gaat kijken, zie je direct dat het niet kan.

    • Erik Says:

      Ik treed DriesO bij, omwille van het volgende:
      a) een fiets wiebelt harder bij het trappen als bij niet rappen, vooral omdat de snelheid bij bergop en gladde sneeuw niet erg groot is.
      b) hij is rechtsonder even geslipt en daarna heeft zijn achterwiel in de bocht zijn voorwiel niet meer gevolgd.
      c) Hij heeft 2 keer een voet in de sneeuw gezet. Aan het hielspoor van de afdruk links te zien was dat de rechtervoet, hij reed dus bergaf. De tweede keer stond hij vermoedlijk bijna stil en moest opniew snelheid maken, vandaar dat het spoor links op de foto plots zo hard wiebelt.
      d) Hij kende blijkbaar deze helling goed en ook fietsen bij sneeuw en gladheid, en reed daarom ruim op voorhand uiterst links om aan de buitenkant van de bocht uit te komen.
      Fietsers bergop en bergaf komen elkaar dus noodgedwongen tegen op hetzelfde punt. Jammer van de verspilde ruimte.

  2. DriesO Says:

    De reden waarom ik dacht dat deze fietser naar beneden reed (maar ik kan me vergissen):
    * het voorwiel is het buitenste spoor
    * juist voor het ingaan van een bocht (stuur+voorvork begint te draaien) zit het achterwiel nog in het spoor van het voorwiel
    * bij het uitkomen uit de bocht (stuur+voorvork staan weer recht), zit het achterwiel nog lang niet in het spoor van het voorwiel. het duurt nog een eindje voor het achterwiel weer in het spoor van het voorwiel zit.

    PS. Strikt genomen staat het niet in de wegcode dat je aan de rechterkant van een fietspad moet rijden. Er staat enkel in de wegcode dat je rechts moet rijden op de rijbaan, en dat je elkaar op een fietspad niet mag hinderen (in de praktijk komt dit wel neer op rechts rijden).

  3. Jan Says:

    Juist: de voetsporen zijn doorslaggevend als bewijs. Beter werk dan Sherlock Holmes, jullie twee.

  4. DriesO Says:

    Voor de duidelijkheid:
    wat je ziet op de foto is geen extra fietsverbinding, maar een vervanging van de rustieke oude metalen fietsbrug + onderdoorgangen die de NMBS in 2004 bij de werken aan de spoorwegbrug over de Leie (Sneppebrug) heeft afgebroken.
    Men beloofde toen om tegen 2005 een fietsbrug te hebben, maar dat ging helaas over een brug met trappen.

    Uiteindelijk heeft het zes jaar lang geduurd om deze fietsverbindingen te herstellen. Al die zes jaar zijn de fietspaden over de nieuwe spoorbrug over de Ringvaart onderbenut moeten blijven…

  5. DriesO Says:

    de analyse van Leuvense collega-blogger “Eindeloze Omwentelingen” over deze brug:

    http://edflex.blogspot.com/2010/09/structurele-aalmoesfactor-van.html


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: