Home

Visserij

24 maart 2010

Deze morgen las ik in de Gentenaar dat het stadsbestuur en minister Crevits de fietsas langs de Schelde in Gentbrugge officiëel infietsten.
In haar persbericht noemt Crevits dit een voorbeeld van hoe ze wil dat haar administraties via een Fietsteam geïntegreerd zullen werken.
Zouden ze ook de Visserij gepasseerd zijn?
Zou de minister gevoeld hebben dat dit geen as is voor niet-assertieve fietsers?
Zou ze gezien hebben dat de stad Gent hier niet echt geïntegreerd bezig is, en dat de investeringen van de fietspaden en -bruggen niet maximaal renderen?

De Visserij kwam hier al vaker aan bod.
Logisch, want als we de stad Gent mogen geloven is deze romantische boompjesstraat langs de kade een belangrijke schakel in de hoofdfietsas tussen Gent-Centrum en Gentbrugge.
Er zijn al jaren plannen gemaakt om de situatie fietsvriendelijker te maken, maar er zijn nog steeds geen daden te zien.
De bocht naast de ring kreeg in 2007 een aanpassing na een ernstig fietsongeval.
De uitgang van het Keizerpark kreeg in fases een degelijke behandeling.
Er wordt sinds 2008 véél verkeer geteld.
Maar actie was er nog niet te zien.

Volgens sommige beleidsmakers valt het sluipverkeer wel mee.
Ik ging deze morgen zelf eens tellen.
Woensdag is in doorsnee een rustige verkeersdag.
Tussen 8u en half negen kwamen er uit het Keizerpark 152 fietsers en 1 brommer.
Vanuit de Brusselsepoortstraat kwamen 35 fietsers, 1 brommer, 117 auto’s, 2 vrachtwagens en 1 mobilhome.
51 fietsers reden staduitwaarts (zowel naar het Keizerpark als Brusselsepoortstraat).

24maa10, 7u58, Visserij

Opvallend was hoeveel auto’s kinderen aan boord hadden.
Duidelijk op weg naar school.
Ik schat zo rond de 60% van de vierwielers.
Veel grijze kledij (Nieuwenbosch), ook groen (Sint-Bavo), en duidelijk ook het publiek van de Steinerschool.
Zelfs de lompe mobilhome vervoerde schoolkinderen.
De twee containervrachtwagens hadden niks te zoeken in de Visserij.
Op weg naar huis was er nergens een afvalcontainer te bespeuren.

Heel onwetenschappelijk: ik schat dat 70% de bocht met gematigde snelheid nam.
Dat is verrassend veel, maar die overige 30% maken het verschil tussen een veilige fietsas en een klassieke Gentse straat.

Het stadsbestuur wil geen autoverkeer weren uit deze as.
Het sluipverkeer mag er ongebreideld zijn gang blijven gaan.
Een babbeltje met een passante leerde me dat er op 6 december een kind van 6 jaar onderuit gereden werd.
De auto reed verder.

Gent blijft zweren bij gemengd verkeer, en dat is jammer.
De grote massa heeft nog teveel schrik om op de fiets te stappen.
Het is naar die massa toe geen overtuigend signaal om om sluipverkeer niet te weren van fietsassen.
Al die ouders die ’s morgens hun kinderen met de auto via de Visserij naar school brengen zullen -na al dat slalommen tussen de fietsers- vooral onthouden hoe onveilig fietsen het er is.

“Gent fietsstad”?
Af en toe radikaal voor fietsers kiezen is taboe op het stadhuis.
“Gent gemengd verkeerstad” benadert meer de realiteit.

13 Responses to “Visserij”

  1. Frans Says:

    De minister kondigt aan zichzelf op een fietsweekend in Gent te trakteren. Privé, zoals Jozef II dat ook graag deed. Hopelijk kiest ze te rijden in “eigen bedding”, met name de R40. Of stippelt Fietsbult een route uit bij wijze van suggestie? Benieuwd of we ooit iets vernemen over zo’n ervaring.

  2. teun Says:

    ikzelf beschouw me als een assertieve fietser maar als ik mensen met kinderen zie fietsen dan denk ik altijd: chapeau. ik weet niet of ik het zou durven op sommige plekken.

    • Geert Says:

      Het vraagt inderdaad soms stalen zenuwen om met kinderen te fietsen. Vandaag ben ik met hen na een lange winterstop nog eens naar school gefietst, van Ledeberg naar de Bommelstraat, over de helse Stropbrug. Zie vorige fietsbult-melding: https://fietsbult.wordpress.com/2009/10/04/melding-34-stropbrug/. De beloofde fietsbrug aan de Meierij waardoor deze brug omzeild kan worden, blijkt niet op korte termijn gerealiseerd te worden. Prioriteit gaat naar de fietsbrug aan de Zuiderpoort, dixit schepen Temmerman tijdens haar wijkbezoek vorige week in Ledeberg…

  3. pol Says:

    Ik denk dat vooral het kruispunt aan de Tweebruggenstraat een gevaarlijk punt is. Ikzelf neem dagelijks als assertieve fietser die route. Als ik aan dat kruispunt mijn voorrang neem krijg ik heel dikwijls hevige reacties alsof het niet gepast is dat je als fietser je voorrang neemt. Vooral de bussen van de Lijn zijn sterk in het niet-verlenen van voorrang.

    Ik zou het ook niet overwegen om met mijn kinderen dagelijks die weg te nemen.

    • pol Says:

      a propos,

      hoe zit het nu met dat stukje fietspad vóór de laatste nieuwe fietsersbrug in het Keizerpark, weet iemand of dat nog verhard zal worden?

    • T Says:

      Ik vind dat ook een gevaarlijk punt. Ik moet er ook iedere morgen langs met de auto. Ik vertrek nu meestal later om het drukste moment te vermijden. Het is er ’s morgens inderdaad een drukte met al die fietsers, auto’s, bussen, komende uit alle richtingen. Ik probeer voorzichtig te rijden en zal meestal fietsers voorgang verlenen.

      Is er geen mogelijkheid het autoverkeer langs 1 kant van het water te leggen en de overkant te behouden voor fietsers en plaatselijk verkeer? Door die straten in het midden met paaltje af te zetten is doorgaand verkeer niet mogelijk maar kunnen de bewoners toch nog tot bij hun woning.

      Wanneer gaat men eens beseffen dat het scheiden van het verkeer niet alleen positief is voor de fietsers, maar ook de doorstroming van het autoverkeer bevordert? Al te vaak ziet men de discussie als een oorlog tussen fietsers en autorijders.

  4. Kristel Says:

    Ik word vooral ook een beetje boos op hun fameuse fietsas dat vooral dient om (toeristische)fietser een mooi fietspad te geven naar en door Gent. Maar de fietsers van Gent zelf die worden mooi aan hun lot overgelaten. Ik heb het hier dan vooral over de fietsers van de Vissen-straten aan de andere kant van het water. Wij krijgen nergens een brug of een echt fietspad. Wij mogen integendeel altijd helemaal rond de Visserij fietsen, of afstappen en dan maar te voet de brug over, of de ring volgen, daar trachten over te steken en dan weer een stukje terug op de ring. Waarbij zowel keuze 1 als keuze 3 dus ook nog eens gevaarlijke routes zijn. En dat terwijl in deze wijk heel veel jonge gezinnen zijn komen wonen.


  5. Yves,
    Ik ben gisteren via het Keizerspark en de Visserij gereden, nadat ik een paar kiekjes van mevrouw Crevits nam. Als aanvulling van jouw tekst wou ik aanstippen dat er een interessante link is naar het Gents Fietsfonds waar mevrouw Crevits zich op baseerde voor haar Fietsteam. Deze link én foto’s op http://gentbrugge.blogspot.com/2010/03/de-stad-gent-werkt-met-veel-ijver-aan.html

  6. Hilde Says:

    Ik vind de Visserij vooral staduitwaarts gevaarlijk voor fietsers.
    Misschien moet het slachtoffer van het ongeval van 21/08/2007 eens met de minister gaan praten?

  7. Hub Says:

    Indien men De visserij net autoarm kan maken??alleen al voor de investeringen (bruggen) nog meer te laten renderen zou men het moeten doen.
    Maar persoonlijk geloof ik er niet meer in ,al jaren tracht ik als bewoner de sluiproute(en als gevolg fietsonveilige route)
    Louisbergkaai/Voorhoutkaai/Schoolkaai aan te klagen maar de antwoorden die ik krijg .”de cijfers”tonen aan dat er geen probleem is .Er is geen “draagvlak”voor ingrepen laat staan meer controle op zone 30.
    Dan vraag ik mij af kan ik de beleidsverklaringen niet goed lezen ?? Gent” autoluw” auto uit het stadsbeeld weren “CO2 en fijne stofdeeltjes” naar beneden brengen ????


  8. Dat er op dat halfuurtje een pak meer fietsers dan auto’s door die straat reden, wil al heel wat zeggen! Chapeau! Dat is ferm goed nieuws! Nu nog de juiste consequenties hieraan verbinden, en we staan een hele stap verder. Helaas, daar wachten we (zoals je zelf zegt) al veel te lang op.

    En helaas, dat is idd een van de belangrijkste problemen. Zie ook het verhaal hier: http://imkedielen.wordpress.com/2010/03/22/fietsen/

  9. Veerle Vandecasteele Says:

    Deze morgen was het zalig fietsen op de Visserij!
    We kwamen amper 2 (twee!) auto’s tegen.
    Met dank aan de werken aan de Koning Willembrug.
    Dit betekent dus dat er zeer weinig plaatselijk verkeer maar des te meer sluipverkeer is in de Visserij. Misschien nu nog eens een telling doen ’s morgens en de cijfers doorsturen naar onze nieuwe schepen van mobiliteit?


  10. […] Visserij, die fietsas vol sluipverkeer. We schreven er hier, hier en hier al over. En hier. En hier. 13sep10, 08u42, […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: