Vermist (2)

Ik hou niet van misdaadreeksen, ook niet van deze soort:

Hallo Fietsliefhebbers,
Helaas – helaas en helaas, gisteren zondag 25 April is aan het zwembad Van Eyck mijn Cannondale fiets gestolen! Mocht iemand een mat zwarte Cannondale Bad Boy zien staan met Serienummer VM01056 (onderaan de trapas) dan mag je me verwittigen (0474 855 973) of de politie inschakelen (101).
Kenmerken:
Mat zwart met licht zilveren opschriften
Hydraulische SchijfRemmen
Wielen 28″ met Antidiefstalwielassen
Geen spatborden

En dat de dieven er een geweldig rit mee mogen hebben!

Men zegge het voort!

groeten
Marnix

Zoveel kwaliteit die verdwijnt…, daar zit soms een bendeke achter.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

12 gedachten over “Vermist (2)”

  1. Er worden inderdaad veel mooie fietsen gestolen. Een vriendin van mij werd een paar maanden geleden ook haar dure mountainbike gestolen … aan het Van Eyckzwembad.

    Hopelijk wordt de dader/daders ooit eens gevat of nog beter ooit wordt het slot uitgevonden dat niet te openen valt.

  2. Politie zou dit toch eens moeten gaan onderzoeken, kan toch niet zo moeilijk zijn om die camionette te vinden adhv camerabeelden?
    Fietsen werden altijd al gestolen, maar de laatste tijd rijdt er echt een bende rond die alle dure fietsen van de straat plukt.

    1. Mijn zoons witte Gutereit LC90 afgesteld XT en oliedrukremmen is ook al 3 weken geleden gestolen.
      Kennissen hun tandem (met twee sloten vast)4 weken geleden.
      Omstreeks die tijd werd in Drongen systematisch in tuinhuisjes en garages dure fietsen gestolen zowel overdag als s’nachts.Ze wisten waar ze moesten zoeken. Misschien een link met (il)legale poetsdiensten?
      er is zeker een bende aan het werk. Een fiets is voor velen maar een vervoermiddel van een armen.
      Hoe wil men het fietsen promoten en tegelijk zijn ogen sluiten voor de diefstallen?

      1. Er is blijkbaar inderdaad een goed georganiseerde bende aan het werk. Een paar weken geleden hebben ze mijn racefiets ook uit de garage gestolen (een gemeenschappelijke garage wel, maar toch kan je mijn fiets haast niet van op straat zien staan). Er stonden een 8-tal fietsen en enkel die van mij, de duurste is meegenomen, inclusief slot dat aan drie andere fietsen vastgemaakt was. Het stomme is dat ik net een nieuwe fiets had gekocht voor mijn vriendin en een extra zwaar slot voor allebei. Kwestie van zeker te zijn. Thuisgekomen bleek mijn slot niet eens meer nodig…. Ik hoop (kleine kans mss maar toch) dat ze zo achterlijk zijn om op 8 mei op de fietsenmarkt aan ’t zuid hun gestolen materiaal te proberen verpatsen..

  3. Het zou handig zijn om te weten met welk type slot deze gestolen fietsen zijn vastgezet, aan wat ze bevestigd waren.

    Het stadsbestuur -wild van fietsen- zou beter her en der camerabewaking installeren bij middelgrote fietsenparkings. Zo duur kan dat niet zijn. Ter vergelijking, gisteren zat ik op zo een lange bus van de lijn waar ik maar liefst 5 van die zwarte bollen zag hangen. Voor een normale fietsenparking volstaat eentje…

  4. “Zo duur kan dat niet zijn”, schrijft Jan over camerabewaking. Om een fiets onder camerabewaking te plaatsen aan het St-Pietersstation vraagt de NMBS wel 75 euro per jaar. Dat is bijna 40 procent van de prijs van een jaarabonnement voor een auto (195 euro), terwijl een fiets zeven keer minder ruimte inneemt.

  5. Zo’n diefstal is natuurlijk heel erg en spijtig genoeg neemt de overheid (zowel de Vlaamse overheid als de meeste gemeenten en de politie) de diefstal van fietsen helemaal niet ernstig terwijl het wel een groot probleem is.

    Maar toch vraag ik me af hoe de fiets vast stond, want ik stel vast dat 95% van de fietsen die ik tegenkom in steden (ook sommige duurdere fietsen) nauwelijks beveiligd zijn. Stond deze fiets met een geharde stalen ketting of met een goed beugelslot aan een vast voorwerp vast?

  6. Met zo duur kan dat niet zijn, bedoel ik natuurlijk de investeringskost in verhouding tot de kost van de schade die aangericht wordt door de diefstal (in de ruimste zin van het woord: onveiligheidsgevoel, kostprijs fiets, het effet dat mensen met minderwaardige en dus onveilige fietsen in de stad gaan fietsen…)

    De prijzen voor een bewaakte fietsenstalling in België zijn idd belachelijk duur.

    Een van de redenen dat camerabewaking zo weinig wordt gebruikt bij openbare fietsenstallingen is juridisch.
    Dat kan echter gemakkelijk opgelost worden door bijvoorbeeld subsidies toe te kennen aan scholen die camerabewaking installeren op hun private stallingen. Door de talrijke diefstallen heerst nog steeds het gevoel dat je een in de stad moet rijden met een wrak (“anders zoek je zelf de problemen” ). En laat nu juist dat een jammerlijke vaststelling zijn , die zowel een positieve fietsbeleving als de veiligheid van het fietsen in de stad bepaalt.

  7. Wat ik nooit begrepen heb is waarom men bewaking van stallingen niet combineert met andere bewakingsopdrachten en/of andere jobs om de prijs zo te drukken.

    Zo zou men toch fietsstallingen kunnen inrichten in autoparkings die reeds van bewaking zijn voorzien. Of zou men bewaakte fietsstallingen en openbare toiletten kunnen combineren. Ik weet het, voor velen zal het vreemd zijn dat men dan mensen tewerk stelt als ‘fietsstalbewaker en sanitair medewerker’, maar men kan de kosten er wel met drukken en er tevens voor zorgen dat een deel van de tijd waarin sommige werknemers slechts ‘op hun gat zitten’ ook daadwerkelijk nuttig wordt besteed.

    De combinatie van bewaakte fietsstallingen en ‘fietspunt’ wordt al wel toegepast. Alleen zijn zulke stallingen meestal enkel overdag bewaakt en merk je dat het personeel nooit echt de opdracht heeft gekregen ook voor bewaking van de stallingen in te staan.

Plaats een reactie