Home

Volvo

10 mei 2010

Vanavond vertrekt aan het Dampoortstation om kwart voor 9 een fietskaravaan naar Volvo Cars.

10mei10, 21u38, John Kennedylaan

Daar is rond half 10 een dodenwake ter nagedachtenis aan de fietser die daar een maand geleden verongelukte.
Meer info op de Blog van Fietsersbond Gent.

10mei10, 21u34, Langerbruggestraat

Het kan een aanleiding zijn om na te denken over de fietsinfrastructuur in de Gentse haven. Die is -vriendelijk gezegd- ondermaats. Als er 1 plek is waar woon-werkverkeer zonder véél onteigeningen kan gestimuleerd worden, dan wel hier. Een actieplan dringt zich op, of eerder een aparte pot stijl Fietsfonds Gent? Om de vele administraties en gemeentebesturen te doen samenwerken heb je geen staatshervorming nodig, hoogstens een mentaliteitshervorming.

Drie zaken lijken me prioritair voor àlle fietsgebruikers.

Eén: degelijke fietsassen van en naar de 2 veren, in het havengebied liefst met een gracht tussen fietspad en rijweg (de vrachtwagens zijn er “thuis”, en “vlammen” er op los). Samen met de veren breken die fietsassen de muur die de haven vormt tussen op de ene oever Doornzele en Evergem en op de andere oever Wachtebeke, Lochristi en de Gentse kanaaldorpen Oostakker, Desteldonk, Mendonk en Sint-Kruis-Winkel. Hier kon je er al over lezen.

Twee: dubbelrichtingsfietspaden langs beide zijdes van de R4, zowel op de linker- als de rechteroever. Ik zag vanavond 46 fietsers Volvo verlaten.

10mei10, 21u36, Langerbruggestraat

Veel fluo en de helft ging voor een sportieve look.

10mei10, 21u30, Langerbruggestraat / John Kennedylaan

Veilige infrastructuur kan dit cijfer vertienvoudigen. Zo ruimt woon-werkverkeer plaats voor economisch verkeer. Het Gewest plant aan de fabriekskant/kanaalkant een dubbelrichtingsfietspad tot aan Volvo. Waarom niet tot in Zelzate? Tweerichtingsfietspaden hebben als voordeel dat je minder overbruggingen nodig hebt om veilig woon-werkverkeer te faciliteren. Die ingreep zal ook Infrabel (moeten) doen besluiten om zijn oversteken maximaal te beveiligen.
Lees ook de Fietsbulten over de John Kennedylaan.

Drie: fietsaansluitingen die naam waardig met Gent. Ga hier eens kijken, en vloek mee in koor.
De bedrijven zullen vanzelf volgen. Volvo Cars deed ooit al pogingen, maar de fiets- en voetpaden aan de ingang kunnen nog een pàk beter:

10mei10, 21u40, Volvo Cars

Of laat men ook de auto’s op weg naar de uitgang bochten van 90 graden nemen?

10mei10, 21u40, Volvo Cars

Een zebrapad dat overgaat in een fietpad is onlogisch:

10mei10, 21u41, Volvo Cars

4 Responses to “Volvo”

  1. Hilde Says:

    “Een zebrapad dat overgaat in een fietpad”
    Euh, volgens de laatste foto, is het fietspad toch links, aangeduid met het bord D7, en niet het pad dat deze fietser oprijdt, of vergis ik me?
    Maar waarschijnlijk kent deze fietser de route en verkiest hij veiligheidshalve dit (voet?)pad …

  2. fietsbult Says:

    Nee hoor, dit rechte pad is de enige mogelijkheid om vlot richting Gent te geraken. Tenminste: het pad dat alle fietsers gebruikten.

  3. Isabel Says:

    Toch niet, die fietser rijdt weldegelijk op het voetpad. Ik fiets hier elke dag en je moet wel een beetje uitkijken voor de boomwortels onder het fietspad, maar voor de rest is er geen enkel probleem om veilig richting Gent te geraken. Je volgt gewoon het fietspad en dan kan je perfect mee rechts afdraaien. Het is een beetje moeilijk te zien op de foto, maar je kan rechts mee voor je op het kruispunt met de verkeerslichten komt.


  4. […] de ene kant en de bedrijven of het veer aan de andere kant van de R4. Ook de spooroverweg, waar we een dodelijk fietsongeval moesten betreuren, […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: