Home

Geïntegreerd (melding 45)

12 mei 2010

Gent kiest vaak voor geïntegreerd fietsverkeer, gezien dit snelheidsremmend werkt en het voor de fietser veel veiliger is om geïntegreerd mee te fietsen met verkeer waarvan de snelheid is afgeremd, dan op vrij smalle fietspaden de weg te vervolgen (citaat uit de gemeenteraad van 28 januari 1998). Nadeel is dat fietsers mee in de file staan:

06mei10, 08u12, Toekomststraat

06mei10, 08u12, Toekomststraat


Op volgende foto kan je veel lezen:
* de fietster die op de tweede foto twijfelde om de file links voorbij te steken, bleef in de rij
* op het kruispunt met de Wolterslaan komt net een auto aan die wèl de file links voorbij stak
* dit stukje Forelstraat wordt druk befietst

06mei10, 08u13, Toekomststraat, Forelstraat, Heernislaan


* de nieuwe fietsas Denderlaan-Bijgaardenpark is nergens aangeduid. Signalisatie ontbreekt.
* het kruispunt Forelstraat/Denderlaan, een deel van de nieuwe fietsas, staat vaak vol met auto’s
* de spoorwegviaduct die in maart/april een verfbeurt kreeg draagt alweer de sporen van een camionet
* het stukje Forelstraat vlak na het kruispunt is een gevaarlijke bottleneck: daar staan altijd geparkeerde auto’s. Fietsers moeten van hun as afwijken, en komen vaak in conflict met haastig autoverkeer.
Conclusie: Gent vertikt het om een degelijke fietsas uit te bouwen tussen Sint-Amandsberg en Gent. Een degelijke fietsas heeft een aanzuigeffect.

3 Responses to “Geïntegreerd (melding 45)”

  1. Frans Says:

    “Snelheidsremmend effect van het fietsverkeer”. Ik gruw van deze zienswijze van “menselijk schild”. Het is ook een zeer discutable manier om verschillende weggebruikers tegen elkaar op te zetten. Je kan het dan even goed hebben over het snelheidsremmend effect voor fietsers van foutgeparkeerde voertuigen. Ik zie vooral een snelheidsremmend effect op politiek beslissingen.

  2. Jan Says:

    “Verkeer” en “snelheidsremmend” hebben maar betrekking op één categorie: auto’s. Voetgangers en fietsers worden hierin bekeken als mobiele obstakels. Welke ouder is bereid om zijn kind(eren) in die functie de weg op te sturen ? Ik zie niet goed hoe de stad Gent dit “fietsbeleid” kan noemen met de bedoeling om meer mensen op de fiets te krijgen.
    Dit lijkt meer op een mooie uitleg om vooral niets te doen en geen kleur te bekennen.

  3. Renaat Says:

    Ik ben vaak voorstander van gemengd verkeer, maar dan wel enkel als men ook maatregelen durft te nemen om de hoeveelheid auto’s te beperken (de locatie moet redelijk autoluw zijn) en (te) hoge snelheden onmogelijk worden gemaakt. Geen van beiden lijkt hier het geval, dus dit is op dit ogenblik geen geschikte locatie voor gemengd verkeer. De infrastructuur mag trouwens nooit dusdanig zijn dat gemengd verkeer zich vertaald als fietsers die mee in de autofile staan. En dat is op bovenstaande foto’s wel het geval.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: