Om met de deur in huis te vallen: ik snap het stallingbeleid van de NMBS/Infrabel niet.
Ze bouwden in 2008 achteraan station Gent Sint-Pieters een degelijke bewaakte overdekte fietsenstalling.
Deze stalling is tijdelijk, want op termijn komt er op die plaats een plein.

Vandaag opende de bewaakte fietsenstalling aan Gent Dampoort.
En kijk: je krijgt voor hetzelfde geld minder service .
Voor een NIEToverdekte stalling betaal je op jaarbasis 75€.
Aan Gent Sint-Pieters staat je fiets voor dat geld ook droog.
Daarnaast: de onwil om ruim voldoende onbewaakte stallingen te voorzien maakt me boos.
Ik had iets meer slagkracht verwacht van het 1 jaar oude Fietspunt en Max Mobiel.
De cijfers van 2 tellingen zeggen alles.
Op zaterdag 15 november 2008 telden we aan het Dampoortstation 804 beschikbare degelijke fietsstallingen (de antieke roeste rotzooi vooraan het station telden we niet), en 1338 “gestalde” fietsen.
Kortom: 534 fietsen hadden geen degelijke stalling. (135 in de antieke rotzooi, 443 zonder stalling)
Op dinsdag 10 mei 2010 telden we 1241 1301 degelijke fietstallingen, en 1363 “gestalde” fietsen.
Kortom: 123 62 fietsen hadden mathematisch geen stalling.
In realiteit stonden 191 fietsen zonder stalling.
Met een halfvol glas in de hand kan je zeggen:
“Niet slecht: de helft meer fietsstallingen dan anderhalf jaar geleden”.
En de rotzooirekken liggen bij het oud ijzer.
Maar met een halfleeg glas zie je de mindere kanten:
* de 170 230 (las ik in de krant, en dat klopt) bewaakte stallingen zullen pas langzaam in gebruik komen.
Vanaf vandaag zijn er dus 1071 degelijke onbewaakte stallingen.
Daarvan zijn er 82 overdekt.
Aan het station in Brugge was/is het merendeel van de onbewaakte stallingen overdekt. (jaloers!)
Samengevat:
stallingen fietsen
2008 804 1338
2010 1071 1363
* Ondertussen kunnen pendelaars/automobilisten aan Gent Dampoort gratis parkeren, stijl plattelandsgemeente.
Een unicum in Gent.
En de in- en uitrit van de autoparking op de rotonde blijft een toonbeeld van ondoordacht/versplinterd/kort samengevat: slecht beleid.
* De rekken type Gent vooraan het station zijn slecht opgesteld:

Zo verlies je capaciteit, en/of stimuleer je mensen om slordig te stallen.
* In de bewaakte stalling stonden deze avond “gevaarlijk gestalde fietsen”.
Dat is nieuw:


Tja, ik weet wel dat je altijd wild haastig fietsvolk zult hebben, maar je kan pas goed sensibiliseren als er voldoende stallingen zijn. In Nederland bestaan er vast en zeker goede studies over hoeveel fietsstallingen je nodig hebt om aankomende en vertrekkende pendelaars te bedienen, en de stallingen te laten roteren op een intelligente manier. Tot zolang blijft dit “wildparkeren” vaste prik:

Morgen Jaloers (4).
Overmorgen de “making of” van deze bewaakte fietsenstalling.
Er bestaan inderdaad wat studies over hoeveel fietsstallingen er nodig zijn. Een quote uit het Brussels fietsvademecum (op basis van Nederlandse studie) met link naar het document http://www.mobielbrussel.irisnet.be/static/attachments/articles/na/13/cyclistes_transport_en_commun_nl.pdf:
“Een tweede methode is gebaseerd op het aantal
op- en afstappende reizigers. Deze benadering
zal de reële behoefte aan fietsparkeerplaatsen
beter benaderen dan de voorgaande. Er wordt
verondersteld dat een bepaald percentage hiervan
met de fiets naar het station komt (voortransport)
of op het station de fiets neemt naar
zijn bestemming (natransport). Dit percentage
kan gebaseerd zijn op onderzoek of opgelegd
worden als te realiseren doelstelling. Een voorbeeld:
20% van de opstappers komt per fiets
en 5% van de afstappers heeft een fiets aan
het station. Het gecombineerd gebruik van
een fietsparkeerplaats voor voortransport en
natransport is marginaal.
Aantal parkeerplaatsen voor fietsen = aantal opstappers x 0,2 + aantal afstappers x 0,05”
Op basis van een aantal cijfers (http://www.mobimix.be/inhoud/2010/5/19/1645 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Gent-Dampoort) kennen we het aantal opstappers en modal split: 5133*0,33= 1694 fietsenstallingen (zonder afstappers). Ook de NMBS kan die berekening maken…
Waarbij in sommige gevallen ook nog rekening gehouden moet worden met het gebruik door mensen die helemaal geen treingebruiker zijn. De stallingen aan het centraal station van Antwerpen is daar een goed voorbeeld van. Gezien de zeer centrale ligging van deze stalling wordt deze ook door fietsers gebruikt die hun fiets wensen te stallen zonder een trein te nemen.
Het Brussels fietsvademecum (link: zie boven) heeft een foto van het Gravensteen op pagina 22.
En voor de rest is het ook boeiende literatuur.
Het Brussels fietsvademecum is dan ook (groten)deels door een Gentenaar geschreven 😉
Als je goed zoekt vind je wel meerdere Gentse voorbeelden.
Er zijn sowieso al veel te weinig (degelijke) fietstallingen in en rond Belgische stationa, maar al deze aantallen stellen natuurlijk niets voor als je naar Nederland kijkt: http://fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl§ion=nieuws&mode=newsArticle&repository=200.000e+fietsplek+kleurt+goud
In Antwerpen, de grootste Vlaamse stad, is zelf geen enkel bewaakte fietsstalling of fietskluis. Nochtans volstaat een miniem aandeel van het totale budget dat jaarlijks naar het openbaar vervoer gaat om het stallingenprobleem grondig op te lossen. (Hoewel ik het openbaar vervoer een warm hart toedraag stel ik mij sowieso de vraag om een betere investering in de fiets niet veel beter rendeert (mensen uit de auto haalt en mobiel maakt) dan nog meer geld naar het openbaar vervoer.)