Tweerichting

Woensdag 2 juni.
De ochtendspits.
Een vader en kind nemen vanuit de Tentoonstellingslaan de verkeerslichten aan de Sint-Lievenslaan, en slaan rechtsaf naar de Stropkaai.
Ik schrik er niet meer van, want op mijn harde schijf staan een tiental foto’s van tegen-de-richting-rijders op deze lokatie.
Sommigen noemen ze spookrijders.

02jun10, 08u47, Sint-Lievenslaan

Woensdag 9 juni.
Het avondmaal.
Lady K & G, vriendinnen van dochters T & S, eten mee, want moederlady M haar lasagne heeft een reputatie.
K& G wonen in een zijstraat van de Stropkaai.
Ik pols hoe ze naar de stad fietsen.
“Ah gewoon, langs de Overpoort”.
Maar ze keren soms wel terug langs de Terplaetenbrug.
En hoe dan?
Dochter T antwoord prompt in hun plaats:
“Ik ga altijd langs de lichten, en dan dat stukje naar rechts.
Ah ja, ik ga niet gevaarlijk oversteken zunne!
Ik ben niet zot!”

Wat zou je denken van tweerichtingsfietspaden op de ring?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

9 gedachten over “Tweerichting”

  1. Ik woon er in de buurt. Vaak zijn er meer ‘spookrijders’ dan ‘reguliere’ fietsers. Zelf fiets ik nooit in tegenrichting, ik steek liever over of rij om (en eerlijk gezegd heb ik een hekel aan spookfietsers, zeker met je kinderen…).
    Gemakkelijk zou het wel zijn een tweerichtingsfietspad, maar met alle zijstraten denk ik niet dat de verkeersveiligheid er op zou vooruitgaan. En als ik merk hoeveel wagens (lossen of 50 m achteruit rijden om te parkeren) ik op het fietspad daar tegenkom, wordt dat tweerichtingsfietspad meer een ventweg dan een fietspad.
    Het perfide is natuurlijk dat de voet- en fietsoversteek met lichten fietsers aanmoedigt om tegenrichting te rijden…

  2. Ik meende – maar ik kan me vergissen – dat het toegelaten is om korte stukken in de verkeerde richting op het fietspad te rijden als het “verantwoord” is.
    Wat doe je als je vb in de Kruitmagazijnstraat woont en je moet naar de Olifantstraat?
    Tweerichtingsfietspaden zouden een mooie oplossing zijn, maar dan moeten alle fietsers dat ook liefst met gezond verstand gebruiken.

    1. Hilde, je vergist je.
      Links op een fietspad rijden mag niet.
      Enkel als er links zo’n blauw bord staat “verplicht fietspad” (verkeersbord D7 of D9) in jouw rijrichting, mag en moet je links rijden (behalve “bijzondere omstandigheden”).

      Letterlijk:

      “9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

      Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

      Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

      http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

      1. Ik had het dus verkeerd voor. Ik had het nochtans ook nog eens nagelezen op de wegcode, maar het dus verkeerd gelezen. Wat is de wegcode toch ingewikkeld!

  3. Ofwel komen er systematisch tweerichtingsfietspaden langs de Gentse ring, ofwel niet. Vandaag bestaan er slechts “stukjes” en dit leidt tot levensgevaarlijke verwarring. Een degelijk tweerichtingsfietspad langs een drukke ringlaan moet volledig gescheiden zijn en aangelegd op een manier dat het onmogelijk is om er een motorvoertuig te laten stilstaan. In de praktijk is dat een illusie.

  4. Een spijtig gevolg van onze verkeerssituatie is dat veel fietsers soms kiezen voor een verkeersovertreding om een (objectieve of subjectieve) gevaarlijke situatie te vermijden.

    De enige echte oplossing is echter de infrastructuur aan te passen zodat “veilig”, “toegelaten” en comfortabel altijd samenvallen.

    Behalve degelijke tweerichtingsfietspaden moet hier vooral de langbeloofde fietsonderdoorgang aan Ter Plaeten komen, tussen Stropkaai en Isabellakaai.
    Daar wordt wellicht al een decennium over gepraat.
    Het wordt nu eens tijd om de laatste belofte (€ 350 000 voorzien voor 2011 op het meerjarenprogramma van Waterwegen en Zeekanaal) waar te maken.

    1. DriesO: “Een spijtig gevolg van onze verkeerssituatie is dat veel fietsers soms kiezen voor een verkeersovertreding om een (objectieve of subjectieve) gevaarlijke situatie te vermijden.”
      Dat kan ik alleen maar beamen. Veel fietsers gebruiken hun gezond verstand, maar helaas begaan ze dan vaak een overtreding. Mochten de beleidsmakers en de wegbeheerders nu ook eens hun gezond verstand gaan gebruiken…..

      1. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met dat “gezond verstand”: soms vergissen mensen zich in wat veilig is en wat niet. In mijn straat (eenrichtingsverkeer, fietspad in tegenrichting) zie ik vrij vaak mensen fietsen op dat fietspad, maar in de verkeerde richting (één keer heb ik zelfs twee politieagenten moeten vermanen die dat deden). Als ik vraag waarom ze dat doen, is het antwoord onveranderlijk dat het omwille van de veiligheid is: fietsers voelen zich veiliger op een verhoogje dan tussen de auto’s. Maar eigenlijk is het een gevaarlijk manoeuvre: aan elk kruispunt rij je aan een overwachte kant met (in mijn straat) nauwelijks zicht op verkeer dat van links komt het kruispunt op, en dat is wat ongevallen veroorzaakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s