Home

Neermeerskaai (2)

14 juni 2010

De 2 jaar oude paaltjes op de Neermeerskaai werden afgelopen weken vervangen door een verhoogd fietspad. Het is een realisatie van het Fietsfonds Gent.

14jun10, 17u36, Neermeerskaai

14jun10, 17u37, Neermeerskaai


Het is een positieve realisatie die Gent Centrum verbindt met de Watersportbaan en de Blaarmeersen.

14jun10, 17u42, Neermeerskaai


Er zijn ook minpunten.
* Ik zie momenteel nog geen linken met de scholen aan de overzijde van de weg. Ik ken de (gevaarlijke) situatie goed: lady S gaat er naar school.
* Een veilige link met de fietspaden op de as Groot-Brittaniëlaan – Koning Alberlaan ontbreekt. Die kan in een eerste fase gerealiseerd worden met verf en… de “oude” paaltjes.
* Ik vrees dat de aansluitingen met de omringende straten niet comfortabel zijn, zeker niet voor kinderen:

14jun10, 17u38, Neermeerskaai

De helling op deze boordsteen lijkt me scherp. Wie weet of dit conform het Vademecum Fietspaden is?
* Kijkend naar de foto’s twijfel ik of de bocht tussen de bomen door conflictloos is. Is er voldoende ruimte om mekaar dwarsend vlot de bocht te nemen? Bovendien eindigt net hier een voetpad.

14jun10, 17u43, Neermeerskaai


* Verderop is de aansluiting van het oudere pad met de Europabrug nog steeds ronduit slecht.
Morgen meer hierover.

12 Responses to “Neermeerskaai (2)”

  1. Frans Says:

    Een beetje raar dat het verhogen van het fietspad langs de Neermeerskaai prioriteit krijgt terwijl er zoveel “missing links” schreeuwen om dringende aanpak. De foto van een splinternieuw fietspad langs het water en volgroeide bomen is natuurlijk onbetaalbaar in het stadsmagazine en andere propagandafoldertjes. De suggestie van Yves dat die bocht tussen de bomen te scherp zou zijn mag niet leiden tot het verwijderen van één van die bomen, zoals dat jaren geleden op de Bijlokekaai is gebeurd. Het volstaat om die bocht te ontdubbelen tussen twee andere bomen.

  2. Hub Says:

    Elke verbetering is meegenomen (zeker op hoofdfietsas)
    Maar: 2 opmerkingen
    Boordstenen thv aansluitstraten zijn onvoldoende schuin en een gevaar voor de fietsers.
    Ik wandel en fiets hier; waarom niet de dijk voor de wandelaars ? en over de ganse lengte fietspad een (ruim) stuk van de weg geven !!

  3. Toon Says:

    1) een aanliggend tweerichtingsfietspad is “niet van toepassing” ?)
    2) een aanliggend tweerichtingsfietspad dient vermeden te worden; indien toch, is een veiligheidsstrook (tussen weg en fietspad) van minstens 100cm gewenst.
    3) een tweerichtingsfietspad is minstens 2,5m breed
    4) bij een aanliggend fietspad dient een veiligheidsmarge tussen fietspad en obstakels (boom, paal, bord) voorzien te worden.
    5) de kromtestraal van een doorlopend fietspad dient minstens 10m te zijn – bij een afslag minimum 3m maar aanbevolen wordt minimum 4m kromtestraal.
    Verder:
    Er dient vermeden te worden dat dat de berijdbaarheid van een fietspad slechter is dan die van de naastliggende rijbaan – dus geen klinkers of tegels naast een beton of asfaltweg !).
    ..de toestand van het wegdek werkt niet vertragend..
    ..geeft geen aanleiding tot valpartijen..

  4. jan Says:

    Gisteren reed ik over dat nieuwe fietspad. Stuur stevig vasthouden is de boodschap: het ligt vol fijn zand. Teveel werk om dat meteen weg te halen ?
    De breedte is (net) voldoende en de bocht (laatste foto) lijkt me wel ruim haalbaar.


  5. Waarom inderdaad weer die verdomde klinkers? Ik wil asfalt!

  6. Pjotr Says:

    Deze middag gefietst langs Henleykaai en Bijlokekaai. Als men deze afwerking ook voor de Bijlokekaai gaat gebruiken, blijven ze er beter af. Klinkers zijn volgens mij toch echt wel minderwaardig…

  7. Huug Says:

    De (lichtjes verlaagde) boordstenen ter hoogte van de Jubileumlaan en de Offerlaan zijn nog véél te hoog, je geraakt er met moeite op/af. Aan de Offerlaan schiet je met je wiel dan nog eens in een rioolput als je niet oplet. Zo slecht gedaan, zeg. Ik zag trouwens al fietsers die gewoon op de rijbaan blijven rijden -naast het fietspad- omdat het te lastig is om op het fietspad te geraken vanuit Jubileum – en Offerlaan… tsk.

    • jan Says:

      Juist. Het is wel hartverwarmend te zien dat ze opstaande boordstenen gewoon kunnen afslijpen. Ik ken een aantal plaatsen in Gent waar ze dat zouden mogen doen (Bisdomkaai, bijvoorbeeld).
      Maar om een nieuwe oprit opstaand te maken en dan af te slijpen, pff.

  8. Hilde Says:

    Gisteren het nieuwe fietspad langs de Neermeerskaai genomen. Ik vind het erg, ik sta niet te juichen. Het was me niet duidelijk hoe ik op het einde naar de Rijsenbergstraat kon. Ik ben dan maar onder de Europabrug doorgereden en daar teruggekeerd om zo over de brug te rijden. De oversteekplaats is een ramp, de opritten evenzo. Hoe gaat het daar als de school begint en eindigt? Bovendien vind ik het zand op het nieuwe fietspad hier en daar wel gevaarlijk (glad).
    Leuke (not!) bijkomstigheid trouwens: het fietspad langs de Henleykaai is in klinkers, maar de auto’s hebben lekker asfalt! Die ribbelboord daar die de fietsers scheidt van de auto’s geeft mij ook geen echt veiligheidsgevoel, zeker niet als de auto’s achterop komen en zich niet aan de zone 30 houden!

  9. Huug Says:

    By the way: het fietspad in de Jubileumlaan is ook (voor de helft – tot aan de oprit van achterkant van de parking van Vanden Borre – Delhaize) heraangelegd. Sommmige stukken zijn om te huilen: een echte hobbelbaan! Ga maar eens kijken naar het stuk dat loopt van de uitrit van de parking van Vanden Borre en de Delhaize: in hun ijver om daar de stoepranden te verlagen waar het nodig is (oversteekplaat, uitrit garage’s) krijg je een fietspad met om de twee-drie meter een verhoog in het pad zoals een hobbelparcours op de kermis. Onvoorstelbaar, waarom kunnen ze die stukken niet permanent verlaagd houden? Ik vraag me af wie zoiets verzint…

    • DriesO Says:

      Over de “indalingen” bij garages, opritten en oversteekplaatsen:
      Hoe de wegbeheerders deze blunder bij nieuwe fietspaden kan vermijden:

      “Vermijden van indalingen
      Zowel autobestuurders als fietsers hebben recht op comfort bij garage-ingangen en opritten. Een constante verhoging van het fietspad met 6,5 tot 7 cm (en liefst eerder 7 cm) in combinatie met een schuin afgekante boordsteen (type E) ter hoogte van de oprit garandeert dit comfort voor beide weggebruikers. Deze vereiste moet in het dwarsprofiel bij het ontwerp worden toegevoegd.”

      Kent de Stad Gent deze methode niet?

  10. jan Says:

    Voorstel: de stad Gent schaft zich een meetfiets aan. Als een nieuw fietspad aangelegd is, wordt dat gemeten, net als de rijweg ernaast. Indien de metingen voor het fietspad minder gunstig zijn dan die voor de rijstroken voor de auto’s: heraanleggen…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: