Home

Europabrug

15 juni 2010

De fietsonderdoorgang onder de Europabrug is nu 2 jaar open.
De aansluitingen rondom deze onderdoorgang zijn nog steeds niet zoals het hoort.
Op de foto’s van toen zie je een fietspad dat deels langs de onderdoorgang loopt.
Vrij snel verscheen staduitwaarts een verbodsbord.

14jun10, 17u44, Neermeerskaai / Europabrug


Deze situatie is belachelijk onleesbaar.
De gebruikte klinkers zeggen “fietspad”, maar staduitwaarts staat er het verbodsbord, en stadinwaarts is er geen aansluiting met de rijweg.
In theorie kan je staduitwaarts tientallen meters voor de onderdoorgang oversteken via de “juridisch correcte” oversteekplaats:

14jun10, 17u46, Neermeerskaai


In Gent doet men te vaak alsof iedereen de weg kent.
Dit is ook een fietsroute naar Sint-Denijs-Westrem of Watersportbaan.
Wegwijzers zijn hier op zijn plaats, want niet iedereen heeft een GPS of fietskaart op zak.
Positief: de aansluiting met de rijweg is hier wèl zacht.

Het kruispunt leest als: auto’s only.
Autodoorstroming staat centraal.
Nog een overblijfsel van de oude mobiliteitscultuur?

14jun10, 17u46, Neermeerskaai

De zone 30 stopt.
Waarom krijgen fietsers hier geen rechten?
Dit is geen plek voor gemengd verkeer.
Hier horen fietspaden, om te beginnen minstens streepjesfietspaden.
Want om het hoekje lonken de schitterend nieuw aangelegde fietpaden van de Watersportbaan.

Oh ja, vooropstelstroken horen hier ook.
Tot zolang blijft het behelpen.

14jun10, 17u45, Neermeerskaai

8 Responses to “Europabrug”

  1. Miguel Says:

    Die “juridisch correcte” oversteekplaats klopt niet helemaal: dit is geen oversteekplaats maar een fietspad dat de rijbaan dwarst (wat in feite een tegenstelling is, gezien een fietspad een “langsmarkering” zou moeten zijn). Ingevolge art. 12.4bis heb je daar als fietser voorrang op het auto- (en bus-)verkeer, al zou ik het niet aanbevelen je voorrang te nemen.
    Je zult snel merken als de VTA (verkeertechnische afdeling politie Gent) deze blog leest, dan verschijnen er binnenkort blokmarkeringen (de “juridisch correcte” markering) en haaientanden + B1 aan de oversteekplaats…

    • DriesO Says:

      Ik betwijfel of ze hier blokmarkeringen zullen plaatsen, want hun standpunt is normaal dat aan een kruispunt een fietsoversteek niet kan, wel een fietspadmarkering (eventueel zonder voorrang als er een omgekeerde driehoek staat).

      Een jaar geleden heb ik trouwens bijna dezelfde opmerking gemaakt op deze blog, over dezelfde straat dan nog wel…:

      https://fietsbult.wordpress.com/2009/05/29/emoties/#comment-712
      https://fietsbult.wordpress.com/2009/06/10/tuupe-2/#comment-756

      • Miguel Says:

        Ik had nog niet naar de overkant van de weg gekeken, als het een kruispunt is mag een FOP idd niet! (art. 18.4 van het MB van 11/10/1976:
        De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde. Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.)

  2. jan Says:

    Even een paar opmerkingen:

    * Zoals de weg er nu bij ligt heeft een overstekende fietser officieel voorrang.

    * Als het de bedoeling is om fietsers uit de voorrang te halen, mag een oversteek met blokjes wel, want dan gelden andere voorrangsregels voor die fietsers als voor de andere bestuurders.

    * Wat zeker niet mag is een fietspad met fietsers uit de voorrang, zoals aan de Coupure/Nieuwe Wandeling, of aan de Hutsepotstraat. “Deze toestand is tegenstrijdig en dient vermeden te worden”, zoals de geïllustreerde gids voor de wegbeheerder het zo treffend zegt.

    * Het MB van 11/10/1976 zet verkeerstekens en wegmarkeringen apart, maar volgens het verkeersreglement zijn wegmarkeringen tekens. Pas op dat je die twee niet door mekaar gooit, want dan ben je al zo slordig als de Gentse politie.

  3. jan Says:

    Oeps: uit het hoofd citeren is niet echt nauwkeurig. Het is het Geïllustreerd Reglement van de Wegbeheerder, niet de gids voor, en hij spreekt over “duidelijk tegenstrijdige verkeersaanduidingen”, en over een “aanbeveling” zoiets niet te doen.

  4. Frans Says:

    Die stippellijnen dwars over de Neermeerskaai vind ik ronduit misdadig: je krijgt er als fietser voorrang om … aangereden te worden.



  5. Hoe geraak ik veilig van punt a naar punt b?
    Er is geen 1 fietspad.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: