Lomp

Signalisatie is bedoeld als hulpmiddel.
Om de “weg te wijzen“.
Rond de werf Gent Sint-Pieters ontbreekt die bedoeling.
Signalisatie is er een schaamlapje.

21jun10, 18u56, Koningin Maria Hendrikaplein / Koningin Elisabethlaan

De bedoeling is nobel.
Auto’s mogen rechtsaf slaan.
Fietsers mogen links èn rechts afslaan, want rechtdoor rijden is verboden.
Het eenrichtingsverkeer in de Koningin Elisabethlaan is er omdat de tram enkel stationswaarts rijdt.
Het eenrichtingsverkeer is dus terecht.
Men wil fietsers daarom 2 mogelijkheden geven, maar doet dit zò lomp dat het onduidelijk is, en zijn doel mist.
21jun10, 18u56, Koningin Maria-Hendrikaplein

Ik weet het.
Werven zijn moeilijk.
Vooral als het niks mag kosten.
De pijl naar links op een aparte paal bij de afslag naar links zetten was een pàk helderder.
De aanduiding “centrum” erbij zou het nog helderder maken.

(Dit stukje schreef ik samen met “Veiligheidscoördinator” op 21 juni. Toen wist ik nog niet wat ik vandaag op Het Maria Hendrikaplein zou zien. Foto’s daarvan zijn voor morgenvoormiddag.)

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Lomp”

  1. “Lomp” is een eufemisme. In feite is fietsen nu volledig verboden op het Maria-Hendrikaplein. Om een of andere redenen durft men dit niet duidelijk te stellen. Of erger, men denkt er gewoon niet aan.
    Op communicatievlak is dit even dramatisch als BP in de Golf van Mexico. Het nieuw Infopunt staat niet toevallig “op stelten”. En wat doet de Fietsersbond? Wachten op de eerste fietsdode om een wake te houden?

  2. Frans,
    inderdaad, volgens de wegcode is naar links fietsen officieel verboden:

    69.4.1° Een onderbord van het model M.2. bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord D1 aanvullen wanneer het gebod niet geldt voor fietsers.
    [img]http://wegcode.be/images/verkeerstekens/D1e.gif[/img]
    [img]http://wegcode.be/images/verkeerstekens/m2.gif[/img]

    Wat heeft het voor zin om een wegwijzer “fietsers” te zetten als je daar officieel niet mag fietsen?
    Was het nu echt zo moeilijk om het juiste onderbord te gebruiken?

    PS. Als je de wegwijzer toch volgt, zie je een paar meter verder een pijl op de grond geschilderd die fietsers in de verkeerde richting op een éénrichtingsfietspad stuurt…

    Of hoe verkeersborden en markeringen soms
    onveiligheid en verkeersovertredingen stimuleren…

    1. Als je de situatie op een bepaalde manier interpreteert, zou je kunnen stellen dat de doorsteek voor fietsers naar links een ander kruispunt is, omdat die een aantal meter voor het blauwe gebodsbord ligt. Volgens die interpretatie zou je daar wel officieel naar links mogen fietsen.

      Hoe dan ook dubbelzinnig…

  3. net aangemaand door een flik om daar af te stappen. De situatie is nu zo mogelijk nog zotter geworden. Wellicht gaan we daar morgen de foto’s van zien. Halle Infopunt?

  4. Zoals Fietsbult terecht opmerkte is er iets fundamenteel mis met dat gele omleidingsbord “fietsers”.
    Er MOET een richting bij zoals “fietsenstallingen”, “Sterre”, “Coupure” of “centrum”, anders is een wegwijzer nutteloos…

    Het woord “fietsers” is overbodig, het symbool van een fiets volstaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s