Home

Lomp²

23 juni 2010

Ramptoerisme is niet aan mij besteed. Geen idee hoe de situatie vandaag geëvolueerd is aan het werfje station Gent Sint-Pieters. Toen ik er gisteren -par hassard- passeerde was het tot mijn verbazing nòg verslechterd. De mensen in het glazen hokje van de Lijn vertelden met een poging tot pokerface en licht dramatisch stemtimbre dat “het vandaag in orde zou zijn, maar ja… meer weet ik ook niet.” En “nee, geen idee wie dit alles coördineert. De stad zeker? Of de NMBS?”

Ik zag één poging om de veiligheid te verbeteren: twee hekkens blokkeerden de doorgang op de betonbult. Creatief met hek.

22jun10, 18u21, Koningin Maria Hendrikaplein


De rest was licht dramatisch chaotisch, en beter te vatten op video. De doorgang richting Koning Boudewijnstraat leek afgesloten, wat veel verbaasde blikken opleverde van pendelaars, die hun nog maar recent gewijzigde parcours niet meer herkenden. Lompweg afgesloten? Nee.

22jun10, 18u22, Koningin Maria Hendrikaplein

De doorgang kreeg een extra “gang” richting Albertlaan. Dit maakte voor de massa pendelaars die uit de tramtunnel of de Sint-Denijslaan kwamen de situatie nog gevaarlijker dan daarvoor.

22jun10, 18u29, Koningin Maria Hendrikaplein

De stroom stappers en fietsers volgt de eerste schapen, en staat plots op een smal strookje asfalt tussen hekkens, trams en bussen.

22jun10, 18u30, Koningin Maria Hendrikaplein

23jun10, 18u30, Koningin Maria Hendrikaplein

22jun10, 18u31, Koningin Maria Hendrikaplein


22jun10, 18u43, Koningin Maria Hendrikaplein

Wie nu met koffers zeulend uit vakantie terugkeert krijgt een extra attractie.

22jun10, 18u44, Koningin Maria Hendrikaplein


22jun10, 18u45, Koningin Maria Hendrikaplein


22jun10, 18u46, Koningin Maria Hendrikaplein


De verkeersborden waar Frans over schreef zag ik nu pas:

22jun10, 18u38, Koningin Maria Hendrikaplein


Wie “Lomp” las snapt dat de situatie hieronder Lomp² is.
Fietsers krijgen geen verbodsbord, ook al kan de tram of een auto uit de bocht recht op je af komen.

22jun10, 18u51, Koningin Maria Hendrikaplein / Koningin Elisabethlaan

Kort samengevat in 1 beeld:

22jun10, 18u39, Koningin Maria Hendrikaplein

9 Responses to “Lomp²”

  1. DriesO Says:

    Ik ben er gisteren vanuit de Voskenslaan van zuid naar noord doorgefietst, en “mijn interpretatie” is dat de trambedding daar momenteel het statuut van rijbaan heeft, en dat fietsers dus rechts van de rijbaan (op de sporen) moeten fietsen. Ze moeten dan wel voorrang geven aan de trams.

    Hoedanook is het onduidelijk.

  2. DriesO Says:

    Wat dat verbodsbord betreft (witte cirkel met rode rand met daarin een met de hand geschetste fiets):

    Het moet er normaal zo uitzien:

    Maar hoewel het niet de officiële vorm heeft, kun je het na een faze van niet-herkennnen, verbazing en nadenken, niet anders interpreteren dan dat je er niet mag fietsen, en dus moet afstappen (ik weet niet wat een rechter zou oordelen).

    Dat verbod geldt tot aan het volgende kruispunt. In mijn interpretatie dus tot aan de trambedding die nu dus rijbaan is. Daar mag je volgens mij weer verder fietsen aan de rechterkant van de rijbaan, als je voorrang geeft aan de trams.

  3. Frans Says:

    Al die betrokken instanties zouden zich eens moeten laten adviseren door de ontwerpers van het toekomstige St-Pietersstation die “naadloze overstappen” beloven. Op de huidige manier kan men toch geen 10 jaar blijven klungelen.

  4. Tine Heyse Says:

    Een absurde en zeer gevaarlijke situatie inderdaad. Ik kom er ook dagelijks paar keer voorbij. Ik heb alvast een mondelinge vraag ingediend voor het vragenuurtje op de gemeenteraad. Al hoop ik dat situatie vroeger verbeterd voor de fietsers/voetgangers.

    Tine Heyse

  5. DriesO Says:

    Ik interpreteer de situatie nog steeds zo dat je tegenwoordig mag fietsen van zuid naar noord over de tramsporen (aan de rechterkant van de rijbaan!), na voorrang te geven aan de trams natuurlijk. Dit voor het stuk tussen Voskenstunnel en de knipperende verkeerslichten aan de Albertlaan.

    In de andere richting mag dat niet vanaf de verkeerslichten tot aan de doorsteek met slalomhekken: er is een “fietspad” rechts en er staat een verbodsbord aan de trambedding in die richting.
    Er staat wel geen verbodsbord vanaf die doorsteek. Dus voetgangers met hun fiets aan de hand mogen daar weer op hun fiets klimmen en op de tramsporen naar Voskenstunnel of Albertlaan fietsen.

  6. marc Says:

    er is verbetering op komst liet het Infopunt weten. Ze zijn zich bewust van het gevaar en de verwarring van de situatie


  7. […] tramtunnel tramsporen aan te sluiten op de Voskenslaan. Dit is de bewonersbrief hierover. Net als aan de Koning Boudewijnstraat is de signalisatie en minder-hinderregeling voor voetgangers en fietsers bedroevend. En ook hier […]


  8. […] de Elisabethlaan, de Voskenslaan en nu ook de Sint-Denijslaan af te sluiten voor verkeer? En waarom moet dat zo, dat alle fietsers aan het station tussen de trambedding en de dranghekkens gejaagd worden, terwijl […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: