Home

Kasseienopruiming

17 augustus 2010

17aug10, 10u33, Nederkouter


De bouwaanvraag lees je hier. Hopelijk wordt dit een onderdeel van een fietsroute tussen het Wilsonplein en de Coupure / het Sint-Pietersstation, zodat minder fitte fietsers of ouders met kinderen de stijle Jozef Platteaustraat kunnen vermijden.

15 Responses to “Kasseienopruiming”

  1. Huug Says:

    Nu nog de kasseien in de Bagattenstraat.

  2. animuz Says:

    ik heb nooit gesnapt waarom je als fietser daar niet mag rijden. Hoe gemakkelijk zou die weg niet kunnen zijn: in een wip van station naar centrum en terug! Al vind ik de weg langs de Baartsoenkaai wel mooi en rustgevend. Nu nog de kasseien in de Brabantdam om van het centrum naar de Zuid te gaan.

    • Frans Says:

      @animuz. De reden ligt voor de hand: een volledig vrije stadsuitwaartse trambaan. Een drogreden natuurlijk, want gemiddeld rijdt een tram in het centrum niet sneller dan een fiets (en dat hoeft ook niet). Het echte tijdverlies voor een tram wordt veroorzaakt door auto’s die aanschuiven aan kruispunten (Kortrijksepoort, Schouwburgstraat) of fout parkeren. Ik sluit mij aan bij Huug voor de Bagattenstraat, als alternatief voor de misschien stijlvolle maar ongetwijfeld steile Plateaustraat.

  3. jan Says:

    Eindelijk! Nu moet ik, als ik van de Kouter of de Veldstraat naar het zuiden wil, eerst over de ellendige kasseien tussen de ellendige tramsporen en -wissels naar het oude justitiepaleis laveren, om dan de ellendige (want geen plaats om je op te stellen, kasseien, tramsporen, druk autoverkeer én niveauverschillen) afdraai naar de Lindenlei te nemen.

  4. Huug Says:

    Maar nu lees ik vandaag in de krant dat je nog steeds niet staduitwaarts zal mogen fietsen dankzij De Lijn die daar tegen is. Ewel merci, gvd!

    • jan Says:

      Blijkbaar heb ik te vroeg gejuicht. Zou er geen deal met de Lijn mogelijk zijn? Fietsers staduitwaarts toelaten in ruil voor een verbod op auto’s stadinwaarts? De trams zouden veel minder vertraging hebben.

  5. Tim Roggeman Says:

    Tja, ook voor de bewoners van de straat zelf (ik woon in de Kortrijksepoortstraat) zou het geen overbodige luxe zijn om staduitwaarts te mogen fietsen. Als we richting centrum gefietst hebben, zijn we verplicht om op de terugrit telkens de St-Kwintensberg over te rijden (of via de Baertsoenkaai en via de ring terug te keren !)Aangezien ons zoontje op de Coupure op school zit en we regelmatig boodschappen in het centrum doen, moeten we dikwijls meerdere keren per dag over Den Berg. Voor mijn vrouw is dit zeker niet evident, aangezien zij om medische redenen met een bakfiets rijdt.
    De stad heeft echter maar weinig oren naar de verzuchtingen van de bewoners vrees ik … Wij blijven echter het stadsbestuur bestoken met mails tot ze het probleem au-serieux nemen en er een oplossing komt. Desnoods via de media.

  6. wendie Says:

    Ik heb gemerkt dat als je de bagattenstraat naar beneden fietst, je nergens een verbodsbord tegenkomt als je links de Nederkouter op fietst. Het eerste verbodsbord staat nà de Verloren Kost. Zijn ze ergens een bord vergeten terug te plaatsen? Ik heb nog niet gecheckt hoe het zit als je vanaf de Ketelvest komt.

    • jan Says:

      Ergens (weet niet meer waar, weet niet meer van wie) heb ik gehoord dat het de bedoeling was: van het oude justitiepaleis tot aan de Verlorenkost zou je met de fiets stadsuitwaarts mogen, zodat je de hierboven door mij beschreven lijdensweg zou kunnen vermijden. Om een of andere reden zou het tweede stuk verboden blijven.

    • Hilde Says:

      Vandaag opgemerkt dat er aan de Tiebaertsteeg een extra C11-bord hangt onder het bord “verboden voor auto’s, motorfietsen en bromfietsen” en de uitzonderingsbordjes (taxi’s, De Lijn en nog iets). Verderop ter hoogte van de Bagattenstraat hangen de borden opnieuw, behalve het C11! Ik weet ook niet welke borden er hangen bij het begin van de Nederkouter, ter hoogte van de Ketelvest; ik was er al voorbij.

  7. DriesO Says:

    Aan de Nederkouter stadinwaarts, ter hoogte van de Plum, staat nu een verbodsbord om te keren, MET ONDERBORD “uitgezonderd voor fietsers”.

    Dat betekent dat wat Wendie en Hilde zagen, geen vergissing is.
    De toelating om in de Nederkouter van Bagattenstraat richting Verlorenkost te fietsen, is dus echt wel zo bedoeld.

    Dat is toch al een stapje in de goeie richting 🙂

    • Hilde Says:

      Maar toch klopt het niet, Dries: Het stuk tussen Tiebaertsteeg en Bagattenstraat richting Verlorenkost mag je niet fietsen (gezien het C11-bord)….. Zullen we de politie tippen om daar boetes te gaan uitschrijven? 😉
      Misschien moet ik nog maar eens gaan kijken wat er precies hangt aan het begin van de Nederkouter, staduitwaarts.

      • DriesO Says:

        De verkeersborden zeggen:
        het stuk van Tiebaertsteeg naar Bagattenstraat mag je (nog altijd) niet fietsen, vanaf Bagattenstraat tot Verloren Kost mag het vanaf nu wel.

        Daarom zeg ik dat het “een stukje in de goeie richting” gaat.

        Met “het klopt niet” bedoel je wellicht dat het niet logisch is dat je ergens een stukje mag fietsen tussen twee stukken die verboden zijn voor fietsers.
        Het is inderdaad enkel een verbetering voor fietsers die uit de Nederkouter of Bagattenstraat zelf komen, en richting Coupure willen.

      • Hilde Says:

        @DriesO: Idd, dat bedoelde ik met “het klopt niet”. Het is ook absurd, vind ik.
        En het is idd letterlijk een “stapje” in de goede richting, want je moet als fietser een eindje stappen 🙂

  8. wendie Says:

    Fietsflikkie van deze morgen wist dit blijkbaar nog niet. Maar nu wel! Nem!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: