Soms kom ik thuis met een fotoreeks, en ben ik zo boos over wat ik zag, dat ik de foto’s liever op de computer parkeer zonder er dadelijk iets mee te aan te vangen, kwestie van geen domme dingen te schrijven.
Boo-oos!
Vorige week was het weer van dat.
Boo-OOS!
Het vadergevoel speelde op.
BOO-OOS!
Dan vervloek ik de ministriële fietspadenpeptalk die je in de krant kan lezen.
“Het probleem met de onteigeningen door de Belgische staat is de oorzaak dat de aanleg van fietspaden niet vooruit gaat”.
Tarara!
Ik ken 40 plekken in en rond Gent waar het Vlaams Gewest geen onteigening nodig heeft om een aannemer op los te laten.
Dan vervloek ik dat de Vlaamse overheid al die jaren de budgetten voor fietspaden amper gebruikte.
Jaja, wie waren onze vorige ministers van openbare werken en van mobiliteit?
Rarara!
Boos dus.
Vorige week was het van dat.
Dochter T doet in augustus een vakantiejob in Eke, Nazareth, bij I., vlak naast de Makro.
Een paar weken lang gaat ze met de Lijn daarheen.
Tot ze me vraagt om de weg met de fiets te tonen, want ze wordt vaak misselijk op de grote-omwegenbus.
Ok!
Zalig.
Up we go.
Langs de Schelde richting Oudenaarde is een mooi parcours.
Ok, een domme camionet verspert het fietspad op het einde van de Fransevaart.
Daar kunnen we tegen.
Ok, de begroeing op het jaagpad langs de Schelde is bijna halfweg het pad: effe foto nemen om te melden. (melding 48)
Ok, na de brug onder de E17 wordt het pad een hobbelpad voor fietsers die een abortus zoeken.
Ook melden?
Dat mag wel beter.
Mits beter onderhoud en degelijke verlichting zou het ook veel woon-werkverkeer aantrekken.
Hier is geen onteigening nodig.
Melden dus. (melding 49)
Het stuk jaagpad aan de sluis met de uitgestulpte wortels is afgelopen maanden aangepakt.
Om de hoek wacht een vette surprise:
Niet bepaald veilig.
Positief blijven.
Melden maar. (melding 50)
De route naar de brug over de Ringvaart is niet bepaald veilig te noemen, maar bon.
Aan de overkant van de Ringvaart wacht dit:
Je kon er hier al over lezen.
De weg binnendoor naar de N60 is een kronkelend raceparcours zonder fietspad aan de rechterkant.
Ik kan me oriënteren, maar wat met lady T op de terugweg?
Jongens, waar zijn we aan begonnen?
Motiveer eens een dochter om woonwerkverkeer met de fiets te doen.
Ok, we geraken aan de N60.
Het kruispunt Krekelstraat / Grote Steenweg Zuid / Nieuwe Steenweg is ok, en er loopt een degelijk fietpad richting Eke.
Helaas, dat wordt snel een versleten stuk asfalt met verfstrepen. (melding 51)
Hier is ruimte zat om het fietspad uit te bouwen.
Zonder onteigeningen.
Waar wacht men op?
Na de verkeerslichten aan De Pinte wordt het ècht gevaarlijk.
De fietsinfrastructuur op de viaduct over de E17 is louter symbolisch.
Ok, men heeft een béétje moeite gedaan aan de op- en afritten:
Dat is het dan.
Want na de verbreding van de rijweg met een invoegstrook greep men niet in om het fietspad veilig te maken.
Ook ik voelde me onveilig op zo’n smal strookje vlak naast vrachtwagenverkeer dat van de snelweg komt:
Dààr wordt een vader boos van, of wat dacht je?
Melding 52?
Of aangeven bij het parket?
Nog zo’n paar zaken: het fietspad langs de N60 is te smal volgens het fietsvademecuum. De parkeerstrook ernaast ook, waardoor vrachtwagens geregeld OP het fietspad staan. Dan moet je over de rijweg erlangs, waar de auto’s minimaal 90 km/u (theoretisch de maximumsnelheid) rijden…
Centrum Zwijnaarde: “historische” kasseien en uiteraard geen fietspad.
Vorige week signaleerde ik de afsluiting van de Zonneputtragel aan de Gentse ombudsvrouw, die dit onmiddellijk doorstuurde naar Waterwegen en Zeekanalen, met het verzoek mij rechtstreeks te antwoorden. We zijn een week verder. Op een antwoord wacht ik nog altijd; een omleiding is nog altijd niet aangegeven en de weg is nog steeds afgesloten.
Om aan de Schelde in Zwijnaarde te raken, rij ik al lang niet meer over Merelbeke: noch de Scheldedijk (zie jouw foto) noch de Hundelgemse Steenweg (afgrijselijk “fietspad”) zijn te doen. Beste alternatief tot nu is de Ottergemse Steenweg – behalve dan het deel voorbij de E-17, maar dat is allang gekend.
Boos vadergevoel? Dat komt ervan als je de “ministeriële fietspadenpeptalk” moet geloven. Die verwijzing naar “de onteigeningen door de Belgische Staat” is grotesk. Maar het blijft handig om alles op “België” (of “Brussel”) te blijven schuiven. In Congo -al langer “onafhankelijk” dan het Vlaamse Gewest- weten zij dat ook.
Het is verschrikkelijk. Foto 6 toont dan nog een stukje van het fietsknooppuntennet (dat belooft voor wegen die niet tot dat net behoren).
Wel kan je de Nieuwe Steenweg vermijden door langs de Mieregoed (het Mieregoed?) te rijden: als je van de Krekelstraat de Grote Steenweg bent opgereden de eerste straat rechts (Snijafdreef) en dan de eerste straat links.
Wie zich aangesproken voelt kan ook een mail sturen over het onderwerp naar bvb. ombudsvrouw, stad Gent, Vlaams Gewest … Eén alleen haalt soms weinig uit: hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Aangeven bij het parket natuurlijk, sommige stukken zijn “moord met voorbedachte rade”.
Om veiliger te fietsen maak ik vaak bewust verkeersovertredingen. Dan rijd ik al eens in de tegengestelde richting of op een voetpad ofzo. Iets veiliger. Nog veiliger zou zijn als al jouw meldingen aangepakt worden.
Niet dat ik u nog ongeruster wil maken, maar –en waarschijnlijk wist ge dit al– de andere richting over die brug is nog een stuk gevaarlijker.
Eerst moet ge aan de oprit de E17 hopen dat de bestuurders u zien en een beetje ruimte geven in plaats van blindelings de autosnelweg op te rijden. Als dat gelukt is (proficiat, ge leeft nog), is het vervolgens een kwestie van geluk hebben dat er niemand op de brug geparkeerd staat, want dan is de kans groot dat ge het zielige fietspad moet verlaten wegens plaatsgebrek/foutparkeerderij[*] en u voor de auto’s moet gooien.
[*] De parkeerstrook is er, zeker op het einde, veel te smal, zelfs voor een personenwagen. Natuurlijk gebruiken de mensen die strook toch nog, en dan zetten ze hun auto natuurlijk liever op het fietspad dan op de rijweg.
Dat jaagpad langs de Schelde vind ik nog wel meevallen. Hier en daar spring je wel eens over een bobbel, maar ik heb al erger meegemaakt. In en om Nazareth is de fietsinfrastructuur inderdaad een ramp. Onbegrijpelijk, want daar lopen wel fietsknooppuntroutes langs, wordt dus verondersteld een ‘toeristisch’ route te zijn.