Home

Vadergevoel (2)

26 augustus 2010

Na de emoties van gisteren, vandaag een beetje ratio.
De mens is een gewoontebeest.
Een ambtenaar is een mens.
Conclusie: de ambtenarij is een gewoontebeest.
Neem nu die boosmakende brug over de E17 van gisteren.
België ligt vol met dergelijke bruggen.
Jaren geleden maakte men deze bruggen vooral in functie van het autoverkeer, met als troostprijs soms streepjesfietspad en meestal een verhoogd voetpad.
Pech voor de voetgangers: aansluitende voetpaden kwamen er zelden of niet.
Deels daardoor wandelen er daar zéér weinig voetgangers.
Pech voor de fietsers, want het autoverkeer heeft bij het Vlaams Gewest nog steeds de prioriteit.
Jammer dat de oude ambtenarijgewoontes hierin niet doorbroken worden, en het STOP-principe er nog niet doorgedrongen is.
Waarom maakt men op al deze bruggen niet een breder verhoogd wandel- en fietpad?
Rechten voor de voetgangers moeten er blijven.
Veiligheid voor de fietsers liefst ook.

De foto’s spreken voor zich. De recent aangelegde invoegstrook is vlak voor de brug beëindigd, een paar meter voor het fietspad naar links “moet” uitwijken:

19aug10, 16u09, Nieuwe Steenweg


19aug10, 16u09, Nieuwe steenweg


Gezellig.
Je klimt de heuvel op, en achter hoor je de autostradeverlaters aanstormen.

De oplossing is zichtbaar in de afdaling.
Deze boordstenen horen de rijweg af te scheiden van een fietspad annex voetpad:

19aug10, 16u10, Nieuwe Steenweg


JanG schreef al over dit fenomeen:

19aug10, 16u11, Nieuwe Steenweg

Dat is nog een reden om er een verhoogd fietspad aan te leggen.
Zonder onteigeningen.

10 Responses to “Vadergevoel (2)”

  1. Frans Says:

    Oorspronkelijk was het nog erger: op de vernieuwde steenweg van Gent naar Oudenaarde mocht 120km/u gereden worden. Zo’n fietspad hoort gewoon niet “op” een vierbaansvak.

  2. Miguel Says:

    Eigenlijk ben ik blij dat die brug er nog zo ligt. In het streefbeeld van de N60 wordt alle fietsverkeer geweerd (want primaire weg) en mogen fietsers “beperkt” omrijden over de Heirweg en de Macro. Dat is “verkeersveiliger”.

    • fietsbult Says:

      Een streefbeeld is een zéér lange termijnplanning. Dat is een zinvolle oefening, maar vaak een drogreden om geen kortetermijnzaken uit te voeren. De Dendermondsesteenweg heeft ook zo een streefbeeldstudie. De bevoegde overheden plannen geen budgetten om de missing link tussen vak A en vak C aan te pakken, en plannen geen tussenoplossing voor de komende 6 jaar. Daar is een uitdrukking voor: “laten rotten”.

      • Miguel Says:

        Niet 100% akkoord. Een streefbeeld is een soort wensbeeld voor die weg, hoe het er uiteindelijk uit zou moeten zien (vaak is dat idd “laten rotten” tot Sint-Juttemis), planning is zelfs een te hoog gegrepen term. In bepaalde gevallen echter worden elementen uit een streefbeeld opgepikt bij het realiseren van projecten op kortere termijn (bvb. de TV3V-projecten). Bij toekomstige ontwikkelingen aan de Macro-site, zou een realisatie van een aantal elementen uit het streefbeeld ingevoerd kunnen worden. Gevolg zou dan zijn dat “Fietsers in
        noord-zuidrichting worden afgeleid via de Heerweg.”, maar dat de huidige fietspaden (al zijn ze de naam niet waardig) langs de rest van de N60 behouden blijven.
        Overigens heeft het streefbeeld van de Dendermondsesteenweg een heel ander statuut dan dat van de N60. Indertijd werd de Dendermondsesteenweg beheerd door de provincie, nu door het gewest, waardoor de kans op realisatie op een nog veel langere baan geschoven wordt.

    • DriesO Says:

      Het weren van fietsers op drukke autowegen (N60, Kennedylaan aan de Skaldenstraat, weg Aalter-Knokke) heeft negatieve kanten. In de plaats van een verbetering aan te bieden voor fietsers, beperkt men immers meestal enkel het aantal mogelijkheden.

      Want wat doen de fietser momenteel? Wie een goed alternatief heeft voor de N60, zal dat alternatief nu al kiezen. Het zijn echter de mensen die langs de N60 wonen/moeten zijn, of die geen redelijk alternatief hebben, die gestraft zouden worden als het fietspad hier weggehaald zou worden.

      Ik vind dat wegen zoals de N60 pas mogen afgesloten worden voor fietsers NADAT er over lange afstand een beter alternatief is (doorgaande fietsroute zonder omwegen).

      Wat men gepresteerd heeft aan de Kennedylaan in de buurt van de Skaldenstraat zou totaal niet mogen (omrijden over kilometers)!

      In de buurt van de N60 staat er zo’n langeafstandsfietsroute gepland langs de spoorweg tussen De Pinte en Gent (Parkbos) enerzijds en Heurne/Oudenaarde anderzijds, zie:
      http://www.gisoost.be/FIETSNETWERK/

      Ik vind dat fietsers mogen eisen dat eerst deze VOLLEDIGE langeafstandsfietsroute afgewerkt is vooraleer ergens een bestaand fietspad op de N60 te vervangen door een plaatselijke omleiding!

      En de lokale bewoners moeten natuurlijk ook met de fiets in alle richtingen wegraken.

      PS. Ik ken iemand die in de zomer dagelijks Gent-Oudenaarde fietst, voor die afstand is de omweg langs het jaagpad van de Schelde geen alternatief.

  3. DriesO Says:

    Miguel,
    heb je meer informatie over die streefbeeldstudie van de N60?

    Weet iemand wat men zal doen met de fietspaden bij de geplande heraanleg van het op- en afrittencomplex?

    “29 mei 2010
    DE PINTE – Volgens de planning van het Vlaams Gewest om de 800 zwarte punten op de Vlaamse wegen aan te pakken, zal het op- en afrittencomplex De Pinte op de E17 pas in 2012 kunnen aangepakt worden.

    Concreet wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de aansluiting van de snelweg op de N60 Gent-Oudenaarde aanpakken en een stuk veiliger maken. Dat zal ongeveer 2,5 miljoen euro vragen. Het voorontwerp is afgerond en momenteel loopt een procedure om voor de werken geen milieueffectenrapport (MER) te moeten maken. Daarna moet nog een bouwaanvraag worden ingediend.”

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=JB2QRD59


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: