Home

Kopenhagen (8): handsignaal

23 september 2010

29apr10, 15u17, Kopenhagen


De armbeweging van de dame met rode jas kennen we allen. In Kopenhagen is het een noodzaak om als fietser andere fietsers te laten weten dat je links- of rechtsplannen hebt. De man achter de dame geeft aan dat hij vertraagt.

29apr10, 15u01, Kopenhagen

Hand omhoog = ik vertraag.
In Kopenhagen een evidentie.
Wie zou daar ooit mee begonnen zijn?

4 Responses to “Kopenhagen (8): handsignaal”

  1. jan Says:

    Dat kan al heel oud zijn. Voor mij opengeslagen ligt de (Belgische) wegcode uit 1934. Daar staat zelfs een tekening in hoe een koetsier moet aanduiden dat hij vertraagt (door zijn zweep op te steken). Overigens: de regelgeving specifiek voor rijwielen beslaat welgeteld 9 lijntjes, evenveel als de handkarren (als de lading hoger is dan 1m35 mag je de kar niet duwen maar moet je trekken), het schrikken van dieren en het vervoer met slede tesamen.

  2. Nele Says:

    Ik vind het een instinctieve beweging. Ook al is het geen regel, toch ga ik deze nu al spontaan gebruiken om veilig en empathisch 😉 kunnen fietsen ! 🙂


  3. “Wie zou daar ooit mee begonnen zijn?” –> de wielertoeristen vermoed ik ;), daar is dat al heel lang ingeburgerd en niet enkel met tekens maar ook met korte waarschuwingen wanneer er in groep gereden word, bvb ‘auto voor’, ‘auto achter’ (meestal op smalle baantjes), ‘tegenligger’, ‘put’, ‘paal’, ‘steentjes’ (meestal in bochten waar er risico bestaat om onderuit te glijden), ‘links’ (wanneer er plots een dreigend gevaar op links is), ‘rechts’ (idem).

    Gebaren: met de vinger naar beneden wijzen wil zeggen dat er aan die kant iets op rijbaan ligt (kan een put zijn, steentjes), met de hand in een hoek van 90° naar links/rechts wijzen duidt op een richtingsverandering (wie op kop van een groep rijdt doet dit zelfs deels naar boven wijzend zodat de groep het zeker zou opmerken welke richting men uit gaat), het typisch dempende gebaar (zo met de hand een paar keer op en neer gaan – net zoals je naar een roekeloze automobilist zou doen en waarmee je wil zeggen ‘rustig aan’) wil zeggen dat de achterliggers moeten vertragen want er komt bvb een kruispunt met voorrang aan rechts aan, de hand recht omhoog steken ter hoogte van de schouder = stoppen, met de linkerhand achter de rug teken naar rechts doen wil zeggen dat de achterliggers best zoveel mogelijk rechts aanhouden want er komt bvb een tegenligger aan.

    Naar buitenstaanders toe lijkt het een zootje ongeregeld dat op de openbare weg racet maar binnen een vast groepje dat mekaar door en door kent gaat het er zeer gedisciplineerd aan toe en wil men net zo veilig mogelijk de rit afwerken. Wanneer iemand het nalaat teken te doen of eens te waarschuwen krijgt die het ook te horen. Ook in professionele pelotons zijn dit algemeen gebruikte tekens.

  4. tuur Says:

    Altijd wel zo hoffelijk om ander verkeer (fietsers, auto’s, bromfietsers, voetgangers,…) je bedoelingen duidelijk te maken. (Toch wanneer het hen effectief helpt.)

    Wel jammer dat op enkele (gelukkig beperkt aantal) plaatsen ik het niet eens riskeer om een handbeweging te maken… wegens het wegdek.
    Bv. dokkerend op sommige érg hobbelende kasseien houd ik liever m’n stuur met beide handen onder controle. Of bij nat weer in gladde bochten.
    Of bij het naar beneden rijden van de Stropbrug. De staat van het fietspad is daar erbarmelijk. Aan 30 km/u lang met één hand rijden… dan springt in de helft van de gevallen je stuur alle kanten uit, en riskeer je met je klikken en je klakken (of met je hoofd) op de boordsteen van het trottoir te knallen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: