Home

Bouwaanvraag

6 oktober 2010

De omslag naar een fietsvriendelijke stad gaat naar mijn mening en aanvoelen véél te traag. Maar er zijn ook postitieve evoluties. Zo zie je steeds meer bouwprojecten waar -naast de dure ondergrondse autostallingen- ook fietsstallingen in opgenomen zijn. Ik vermoed dat dat in Gent verplicht is. Zouden daar ook kwaliteitsnormen voor bestaan?

04sep10, 19u29, Sint-Antoniuskaai

4 Responses to “Bouwaanvraag”

  1. jan Says:

    Alhoewel de combinatie `fiets- en afvalberging’ mij onheilspellend lijkt. Ik weet ergens een kantoorgebouw waar de fietsenstalling zo ver mogelijk van de ingang staat, en aan het oog van de kantoorbedienden wordt onttrokken door een rij vuilcontainers, kwestie van het zicht niet te verpesten.

  2. jan Says:

    O, en nog vergeten: ja, er zijn kwaliteitsnormen. Zo is er de stallingwijzer. Handig als je iemand wil overtuigen om een serieuze stalling te zeten in plaats van een wielverbuiginstallatie.

  3. jan Says:

    De stad Gent heeft een stedenbouwkundige verordening, het algemeen bouwreglement, waarin in art. 24 Gemeenschappelijke bergruimte voor fietsen :
    “Iedere meergezinswoning moet beschikken over een afzonderlijke gemeenschappelijke bergruimte voor minstens evenveel fietsen als er woonentiteiten zijn.
    De gemeenschappelijke bergruimte voor fietsen moet vanaf de openbare weg goed toegankelijk zijn. Deze bergruimte moet bereikbaar zijn via een gemeenschappelijke circulatieruimte.
    De gemeenschappelijke bergruimte voor fietsen moet een minimum oppervlakte van 1 m² per woonentiteit bezitten.”

    Je vindt de integrale tekst op de site van de stad.

    Gent is voor zover ik weet de enige gemeente in Oost-Vlaanderen die dit verplicht maakte.

    • DriesO Says:

      Op zich positief,
      maar plaats voor één fiets per wooneenheid is te weinig, of wil de stad koppels en gezinnen naar een eensgezinswoning (buiten de stad) jagen?

      Toen wij op een appartement woonden, hadden we vier fietsen: elk onze goede fiets en een stationsfiets.
      Want door de blijvende fietsdiefstallenplaag moet je wel een extra oude fiets hebben om naar het station te kunnen fietsen.
      Nu we een zoontje hebben, komt daar nog eens een fietskar en later een kinderfietsje bij.

      En dat zou allemaal op één vierkante meter moeten???


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: