Fietsstallingen Gent Sint-Pieters (3): kroniek van een aangekondigde chaos.

Vorige week zag ik in de nieuwe stallingen naast het station Brugge Centraal stadswachten fietsen controleren.
Ze inventariseerden systematisch de fietssloten op gestalde fietsen.
Daarna zag ik ze hetzelfde doen in een winkelstraat.
Ok, dat zou in Gent zevendubbel zoveel werk zijn.
Maar waarom zien we onze stadswachten niet bezig met fietsbeleid?
Waarom zien we deze mensen niet rond de stations, bijvoorbeeld om de weesfietsen te helpen traceren.
In de tijdelijke stalling in Brugge vond ik altijd een plek om mijn Abusslot te gebruiken.
In de nieuwe stalling is er plek zat, en men is nu al bezig om een extra stalling te creëren.

18mei10, 17u14, station Brugge

In Gent Sint-Pieters wordt de kraan binnenkort voor een poosje dichtgedraaid.
Er verdwijnen een pak stallingen, die er pas maanden later weer bijkomen.
De stallingen rond de tramtunnel verdwijnen op 28 oktober (voorkant) en begin november (achterkant).

10okt10, 11u02, Koningin Maria-Hendrikaplein

We zagen op de Sint-Denijslaan hoe het schema werkt: dagje fietsen weghalen (donderdag 28 oktober), dagje rekken weghalen (vrijdag 29 oktober), en daarna kijken wanneer de aannemer wil starten.

10sep10, 09u09, Sint-Denijslaan

Dan is het weekend (dat wordt een gezellige fietschaos).
Maandag  1 november werkt de bouw niet.
Zal men écht op 2 november aan die werffase beginnen?
Zal men vooraf ergens anders andere stallingen plaatsen?
In de gemeenteraad van begin september werden extra stallingen besteld.
Zullen die op tijd zijn?
Of wacht de ultieme chaos?
Dat is een keuze als een ander.
Liever chaos met al die studenten en pendelaars dan misschien ontevreden bewoners van de Koning Albertlaan of Koning Boudewijnstraat omdat “hun” parkeerplaatsen een paar maanden fietstalling zijn.
Laat deze beelden van vorige week een voorproefje zijn:

03okt10, 16u34, Koningin Maria-Hendrikaplein

03okt10, 16u34, Koningin Maria-Hendrikaplein

03okt10, 16u34, Koningin Maria-Hendrikaplein
Er zijn ondertussen 400 extra stallingen aangekondigd aan Gent Dampoort.
Jammer dat men hier niet (op zijn Brugs) direct een overcapaciteit creëert, om zo Antwerpse en West-Vlaamse pendelaars en studenten warm te maken voor dit alternatief.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Fietsstallingen Gent Sint-Pieters (3): kroniek van een aangekondigde chaos.”

  1. Typisch die mentaliteit van: fietsers moeten niet zagen, want binnen een maand/drie dagen/tien jaar zal alles in orde zijn. Net zoals de weg afsluiten niet erg is (zaterdag nog op de Floraroute: werken, geen omleiding), want ooit kunnen we er terug door. Sommige mensen hebben nog niet door dat de fiets een verkeersmiddel is, en dat je niet zomaar het verkeer afsluit.

  2. Ik had via Gentinfo gevraagd of er plannen waren voor meer fietsenrekken aan Dampoort. Dit is het antwoord:

    Geachte mevrouw

    Zoals beloofd, komen wij terug op uw vraag over de fietsenstalling aan de Dampoort.

    Wij hebben rechtstreeks contact opgenomen met de NMBS en kregen het volgende antwoord:

    In het totaal zijn er 117 fietsrekken aan station Dampoort: dat zou moeten volstaan. Met de start van het nieuwe schooljaar zijn er misschien wel wat meer studentenfietsen, maar er zijn niet meteen plannen om het aantal fietsrekken uit te breiden.

    De fietsen die te lang blijven staan, worden regelmatig gecontroleerd en verwijderd door Max Mobiel.

    Tip: in mei werden er wel 230 fietsrekken bijgeplaatst. Deze extra plaatsen worden beheerd door Max Mobiel in een bewaakte stalling. Daar zijn nog vrije plaatsen. Is wel betalend: 50 euro voor 6 maanden; 75 euro voor een jaar.

  3. Hier wat cijfertjes over station Brugge:

    “Op 27 september verdwijnen ook de tijdelijke fietsenstallingen op het stationsplein. We zullen dan vijfduizend goed uitgeruste fietsenstallingen hebben aan ons station.”

    “Uit onderzoek blijkt dat 17,62% van de pendelaars met de fiets naar het station Brugge rijdt. Het station Brugge telt op een weekdag 17.472 instappende reizigers. ”

    Ook in Gent-Sint-Pieters komt 17% met de fiets (telling 2007, en dat aantal stijgt nog elke dag)

    Gent-Sint-Pieters telde 44.670 reizigers/dag, en het nieuwe station is ontworpen voor een verdubbeling volgens de ene info, voor 60.000 reizigers volgens andere info.

    Als ik de 5000 stallingen van Brugge omreken naar Gent-St-Pieters, zouden hier nu 12.783 stallingen moeten staan. Het zullen er echter in 2020 in het nieuwe station Gent-St-Pieters MAAR 10.000 zijn, compleet achterhaald aantal tegen dan…

    Heeft Brugge meer invloed? Jeannie Haek is van Brugge.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s