Home

Project Gent Sint-Pieters: blunder

14 oktober 2010

De tijd van de mooie woorden is voorbij.
Het “station van de 21e eeuw” heeft -helaas- zijn eerste ontwerpblunder aan zijn been, en jawel: alweer gaat het over te weinig ruimte voor voetgangers en fietsers.

De Voskenslaantunnel en de huidige tramtunnel gaan dicht, en worden de komende 8 jaar vervangen door de “tijdelijke tramtunnel“.
Die tunnel wordt voor voetgangers en fietsers DE nieuwe verbinding tussen stadscentrumkant en Zwijnaardekant, tussen Koning Boudewijnstraat en Voskenslaan.

Zo ziet hij eruit:

13okt10, 17u52, voorlopige tramtunnel

De linkerwand blijft staan, en krijgt de fotowand.
De rechterwand gaat er ooit uit, zodat dit 1 open ruimte wordt.
Daar is geen doorlopend pad.

13okt10, 08u51, tijdelijke tramtunnel

De blunder = het voetpad/fietspad is te smal.
Even meten:

13okt10, 08u51, voorlopige tramtunnel

Van muur tot binnenrand boordsteen meten we 4m23.
Dat is fèrm te smal.
Volgens het vademecum voetpaden is er netto 2m20 nodig, ruim bemeten 3m50.
Ik baseer me op deze bladzijde.

Daarnaast is er het vademecum fietsvoorzieningen.
Om het simpel te houden: in hoofdstuk 4 lees je dat een comfortabel basic (vrijliggend) tweerichtingsfietspad minimaal 2 meter nodig heeft. 2m50 is aanbevolen. Maar in deze situatie is er schrikafstand nodig tov de muur of de rijweg.

Vergeet ook niet dat de palen nog een deel van de 4m20 wegplukken.

Conclusie: de bouwheer geeft fietsers en voetgangers zelfs het algemeen aanvaarde minimum niet.
Of is het uiteindelijk de bedoeling één van beiden te weren?
Veel vertrouwen voor de toekomst geeft dit niet.
Van nagelnieuwe infrastructuur mag je verwachten dat ze in orde is.

Het kan ook anders:

14okt10, 18u25, station Brugge

11 Responses to “Project Gent Sint-Pieters: blunder”

  1. thomas Says:

    Zou een knelpunt aanmaken op de meldpunt fietspaden site helpen of is dat al te laat?

  2. Frans Says:

    Wordt deze voorlopige tramtunnel de enige verbinding voor voetgangers tussen de Snepkaai en de Kortrijksesteenweg? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het station aan de kant van de St-Denijslaan helemaal dicht gaat voor 8 jaar.

  3. marc Says:

    als voetganger ga je ook nog altijd door het station kunnen.

  4. JanG Says:

    Komaan zeg: voetgangers en fietsers. We zitten hier toch niet op “den buiten” ?
    Even ernstig: dat betekent dat voor de komende acht jaar al vooraf een hindernis gebouwd wordt in plaats van een een oplossing te voorzien. Klagen zal wellicht niet mogen: we moeten tevreden zijn dat er iets voorzien is. Van cynisme gesproken.
    Dat en de afgeblazen controles van de politie tegen de overtredingen aan het Zuid: laat ons bestuur nu zijn ware gezicht zien ?

  5. jan Says:

    Als je nu al wil zien wat zo’n smalle doorgang kan geven: ga eens naar de Voskenslaan kijken. De grootste knoop zit tussen de tramhalte en de ingang van de campus van de hogeschool, aan de overkant van de Tuinwijklaan. Iets na acht uur ’s morgens: een soep. De gelijkenis gaat niet helemaal op: de breedte daar is 4m50, en geen 3m75, en bovendien is er een eenrichtingsfietspad, terwijl de tunnel twee richtingen moet dienen. Gelukkig is er een afsluiting, die zorgt dat niemand per ongeluk op de trambaan terecht komt.

  6. Pjotr Says:

    Ik dacht bij het zien van de foto’s dat je wat overdreef. (Ik ken het vademecum namelijk niet) Maar gisteren met eigen ogen gezien dat dit inderdaad met zekerheid problemen gaat geven. Bovendien is er geen duidelijk onderscheid tussen fiets- en voetpad. Er is wel een soort blinde geleidingstegel in het midden, maar deze wisselt over het ganse traject sint-denijslaan – MHP zo’n 3 keer van kant. Inderdaad een blunder van formaat!

  7. Els Heyde Says:

    Ik heb een vraag: wat ik moet doen als ik als fietser uit die fototunnel kom (kant St.Denijslaan) en ik wil naar de overdekte fietsenstalling (achterkant station) fietsen. Moet ik dan eerst die ganse omleiding langs de voskenslaan maken? Of mag ik uit de tunnel meteen naar links?
    Ik ben deze week al twee keer bijna door een tram overreden daar – levensgevaarlijk!

  8. Jan Says:

    Als de signalisatie nog altijd dezelfde is als gisterochtend, dan mag je direct naar links. Of het de bedoeling is dat je dat mag is onmogelijk om af te leiden, daar is de signalisatie een veel te groot zootje voor.

    Wel is het zo dat een tram altijd en overal voorrang heeft als je de sporen dwarst. Dat wil nu ook niet zeggen dat een trambestuurder je naar het leven mag staan: als je voor een tram uit rijdt mag hij je uiteraard niet overhoop rijden en je moet ook niet van de weg af.


  9. […] meer door hier te klikken naar de bron van deze info bij onze vrienden van […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: