Sociaal beleid

Fietsen was in de ogen van sommigen iets “vuur oarme menschen”.
Dat was de beeldvorming in de tweede helft van vorige eeuw, las ik een paar jaar terug in de Gentenaar.
Wie geen auto had, was arm.
Punt.
Dat komt nu terug -of is er nog steeds zo u wil- maar in een andere vorm.

16okt10, 14u41, Sluizenweg

Auto’s en moto’s van bepaalde prijscategoriëen zijn status.
Bakfietsen, racefietsen en mountainbikes -allen in het luxesegment- zijn dat ook.
Jaja, ik weet het: voor sommigen is een dure fiets een goedkopere, milieubewustere of gezondere keuze dan een motor op banden.
Maar het is geen toeval dat Roma-mensen zich ongegeneerd met alle soorten fietsen verplaatsen.
Low-cost is de norm.

Wat is mijn punt?
In een maatschappij waar de kloof arm/rijk groeit is een degelijk fietsbeleid ook een sociaal beleid.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Sociaal beleid”

  1. Overigens: goed nieuws. Gisteren opgemerkt: je kan eindelijk zonder acrobatentoeren langs het hek. Vreemd genoeg niet omdat het k**tehek weg is, maar omdat de haag ernaast weg is. Misschien is dit het gevolg van de versnippering van bevoegdheden en heeft de Groendienst beslist dat fietsers vlotter doormochten. Die dienst heeft dan zeggenschap over de haag maar niet over het hek…

    En neen, het was daar niet vergeven van de brommerkes (iemand heeft hier ooit opgemerkt dat de hekken daar stonden om de brommerkes tegen te houden, omdat die anders de mensen zouden hinderen).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s