Home

Pavlov

25 oktober 2010

Ze zouden beter iets doen aan de fietspaden!!!”, hoorde ik minstens 29 keer uit een dochtermond.
Dat was haar reply op mijn vaderlijk geëmmer over fietsverlichting (!), het nut ervan (!!), en dat ik de boete niet zou betalen (!!!).
Tuurlijk heeft ze gelijk.
En tuurlijk heb ik gelijk.
Fietsverlichting hoort, punt.

22okt10, 0u05, Brabantdam

Daar duwt de Stad (Politie en Mobiliteit) nu al een paar jaar met sensibiliseringscampagnes op door.
De Fietsersbond doet dat ook.

De jaren daarvoor creëerde de stad Gent via campagnes en jaarlijkse investeringen in stallingen een groeiend gebruik van (goede) fietssloten.
In Brugge is men daar nu zeer intensief mee bezig.
Openbare diensten / stadsdiensten kunnen wel wat.
Het wordt hoog tijd dat ze nu werk maken van “signalisatie”.
Slechte signalisatie creëert namelijk foute Pavlov-effecten.

Bekijk deze situatie:

12okt10, 15u41, Visserij / Tweebruggenstraat

Hier is aangegeven dat de Visserij onderbroken is, maar plaatselijk verkeer blijft mogelijk.
(Verderop wordt een brug gerenoveerd.)
Er is niet aangegeven dat de fietsroute langs het Keizerpark niet onderbroken is.

Dat moet je maar ruiken.
Wie hier dagelijks passeert, en de Gentse/Vlaamse/Belgische manier van werfsignalisatie Pavloviaans tot zich genomen heeft, rijdt gewoon door.
Wie hier voor het eerst komt, zal ofwel doorrijden om te kijken of er per fiets toch geen doorgang mogelijk is, ofwel –al dan niet wanhopig- een andere weg, een omweg, zoeken.
De wegbeheerder had enkel een autoweg in gedachten, geen hoofdfietsas.
Kort samengevat: deze signalisatie houdt enkel rekening met autoverkeer.
En net dàt is de Gentse/Vlaamse/Belgische fietser al jaren gewoon.
Verbodsborden?
Niet voor ons.
Wegomleggingen?
Kilometers rond, da’s voor auto’s.
Soms doen fietsers hierdoor ècht domme dingen, zoals door vers gegoten beton rijden.
Soms doen ze hierdoor gevaarlijk, zoals op de werf Kortrijksesteenweg.
Maar meestal hebben ze Pavlov goed begrepen: “deze signalisatie is niet voor fietsers”.
Zoals hier:

23okt10, 16u49, Voldersstraat

Dit is een deel van een hoofdfietsas, waar niemand zorg voor draagt.
De borden zijn als naar gewoonte duidelijk voor auto’s bedoeld.

Het asfalt is gegoten, maar het is weekend.
De honderden fietsers die hier dit weekend passeerden volgden de correcte Pavlov-reflex: doorfietsen.
Enkel in een land waar consequent een fietsdoordachte signalisatie hangt kan je fietsers afleren om verbodsborden te negeren.

Een verbodsbord? Stop! Niet doorrijden. Even kijken: ah daar is de wegomlegging…”
Het vraagt nog veel werk voor fietsers deze Pavlov-reflex volgen…
Of telt dat ook voor automobilisten?

20okt10, 17u21, Koningin Maria-Hendrikaplein

22okt10, 20u19, Sint-Denijslaan

6 Responses to “Pavlov”

  1. Hilde Says:

    Ik ken nog zo’n werf: Oude Beestenmarkt/Bisdomkaai.

    • Veerle Vandecasteele Says:

      Yip, inderdaad, de signalisatie aan de werf voor de bouw van de scaldissluis is echt op maat van auto’s gemaakt. Ter compensatie van de verdwenen parkeerplaatsen mag je er nu langs twee kanten van de weg parkeren, plaats voorzien voor fietsers… oeps… effe vergeten natuurlijk. Autobussen stationeren er, vrachtwagens staan er stil om te laden en te lossen… Ik heb daar nog NOOIT een politieagent gezien die daar iets op zei, laat staan een boete uitschreef.

  2. Frans Says:

    Ik hoop dat beleidsverantwoordelijken hier echt meekijken en meelezen. Je kan niet beter met de neus op de feiten worden gedrukt.

  3. San Says:

    Rake post. Dit is zo waar! Altijd moet je het zelf maar uitzoeken en je plan trekken. Daar wordt je door de stadsdiensten in getraind. De fietsomlegging aan het Sint-Pietersstation moet zowat de eerste zijn die ik zie in in tien jaar fietsen in Gent. Ze ziet er dan ook uit als een eerste rommelige poging….

  4. Ciesvandekwis Says:

    Die brave hollander volgde toch gewoon zijn GPS 😉

  5. Pjotr Says:

    Weer een prachtig voorbeeld hiervan aan de Sint Denijslaan. Als je deze wil inrijden van op de kortrijksesteenweg staat een groot verbodsbord (C3) en een bord doodlopende weg. Zonder enige uitzondering voor fietsers of plaatselijk verkeer. Zonder enige uitzondering rijdt iedereen dan ook vlot de straat in.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: