Trein/fiets (6): hulpmiddelen

Gisteren concludeerden we dat de signalisatie binnenin het stationsgebouw Gent Sint-Pieters prima is.
Wat krijg je van zodra je het station buiten stapt?
Welke hulpmiddelen krijgt de Lonely Planettoerist, de aangespoelde student, of de bezoekende fietser om de stad te verkennen?

Achteraan het station, op de Sint-Denijslaan, staat géén enkele signalisatie/hulpmiddel om de weg te vinden:

29okt10, 22u54, Sint-Denijslaan

Signalisatie naar het Fietspunt lijkt me een minimum.
Wie overdag goed kijkt ziet rechts in de verte het inhuldigingsbord van het Fietspunt staan.
Dat bord zal met de komende werf vermoedelijk uit beeld verdwijnen.
Het stadsplan dat we eergisteren toonden staat vlakbij de Voskenslaantunnel, en zal vermoedelijk deze maand  in het werfgevoel verdwijnen.
Hopelijk komt dit straatmeubilair niet -zoals zo vaak- op een hoop oud ijzer terecht.

Aan de voorkant van het station staan er vier hulpmiddelen:

29okt10, 09u19, Koningin Maria-Hendrikaplein

Uno: rechts staan er 2 eenzame werfborden.
Eén voor de Boudewijnstraat, en één voor de tijdelijke autoparking.
Dit is werfsignalisatie, maar helaas zonder vervolgborden naar de 2 doelen.
Wie niet vertrouwd is met de omgeving kan onmogelijk weten dat je het voetpad knal tegen het stationsgebouw hoort te volgen. 

29okt10, 09u19, Koningin Maria-Hendrikaplein

Deze oranje fluoborden trekken het meest de aandacht.
De andere hulpmiddelen zijn discreter.
Eigenlijk te discreet.

29okt10, 09u20, Koningin Maria-Hendrikaplein
Due: dit bord valt door de roze schutkleur van het Infopunt nog een beetje op.
Het is een goede poging om de verschuivingen van op-en afstapplaatsen van de Lijn op plan weer te geven.
Het is een gemiste kans om  het eenrichtingsverkeer op de werf Kortrijksesteenweg te tonen, en om alternatieve fietsroutes rond deze werf weer te geven:
29okt10, 09u20, Koningin Maria-Hendrikaplein

De Lijn deelde over deze perronverschuivingen ook folders uit:

27nov10, 12u42, Sint-Denijslaan
Ik wil de informatiepogingen van de Lijn niet beoordelen op hun kwaliteit.
Ik stel vooral vast: de Lijn doet moeite om zijn doelgroep te informeren.

Tre & quattro: voetgangers die het station verlaten krijgen 2 hulpmiddelen: een palenpijl en een stadsplan:

27okt10, 12u47, Koningin Maria-Hendrikaplein

De pijlpalen voor voetgangers zijn bekend in het Gentse straatbeeld:

30nov10, 13u03, Koningin Maria-Hendrikaplein

De pijlpalen voor fietsen die in gans de provincie hun nut bewijzen zie je nergens in Gent, zelfs niet op de R4 of aan de stations.
Jammer.
Is Gent een eiland in de provincie?

22jun10, 17u01, Merelbeke

Morgen een analyse van het stadplan.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: