Hoofdstad van West-Vlaanderen

Ik word somber van de foto’s en analyses omtrent de werf Gent Sint-Pieters.

04nov10, 09u28, Koningin Maria-Hendrikaplein
04okt10, 09u44, Koningin Maria-Hendrikaplein
04nov10, 09u44, Koningin Maria-Hendrikaplein
04nov10, 09u44, Koningin Maria-Hendrikaplein

Het lijkt alsof zo’n werf enkel bestaat om aannemers werk te geven.
Zachte weggebruikers?
WIE?
WAT?

04nov10, 09u50, Koningin Fabiolalaan
04nov10, 09u50, Koningin Fabiolalaan

Tja, welke aannemer neemt ooit het openbaar vervoer?
En voor een wegenwerker is een fiets toch een ding om in het weekend mee door de Vlaamse Ardennen te crossen?

Dit was gisteren voor voetgangers èn fietser de ènige doorgang tussen Voskenslaan en Sint-Denijslaan:

03nov10, 11u24, Voskenslaan

Voetpad en de rest van de rijweg was afgespannen:

03nov10, 11u24, Voskenslaan

Aannemers trekken zich NIKS aan van de gebruikers van het station.

Maar wat met de vele bouwheren van dit project?
De Lijn zorgt momenteel nog het meest voor zijn klanten.
Overdag toch.

03nov10, 09u17, tramtunnel
04nov10, 09u37, Koningin Maria-Hendrikaplein
04nov10, 09u48 , Koningin Maria-Hendrikaplein

Alle hens aan dek.
Gent is eventjes officieel “de hoofdstad van West-Vlaanderen”:

03nov10, 09u16, Koningin Maria-Hendrikaplein

Nu hebben die WestVlaamse studenten geen excuus meer dat ze van  niks weten.

Ernstig: hoeveel werftoezichters van de Lijn, Eurostation, NMBS, Stad Gent en Vlaams Gewest samen lopen er rond op de werf om deze chaosweek te sturen?
1 of 2?

Je zou toch mogen verwachten dat bij de realisatie van een “kantelmoment” alle bouwheren volk leveren om dit te begeleiden? Je zou toch mogen verwachten dat in een hectische ombouwweek als deze een deel van de burowerkers van de dienst Mobiliteit, Civitas, Wegendienst, VTA, NMBS, Infrabel, Eurostation, de Lijn, wie nog… een week een werfregenjas en werkhandschoenen aantrekken en komen helpen, bijvoorbeeld om de signalisatie up to date te houden, of om lompe aannemers bij het handje te pakken?                                   De theaterregisseur die in de generale week niet te beroerd is om zijn handen uit de mouwen te steken krijgt het meest gedaan van zijn technici. De operadirecteur die de belichter ontslaat omdat hij 2 producties tezelfdertijd doet, en het licht verder zèlf ontwerpt krijgt total respect van zijn personeel. Die attitude ontbreekt op deze werf.

Ik hoor dat er tweewekelijks een coördinatievergadering is. Bij een “kantelmoment” als dit hoort dat toch -zoals bij een generale week- dagelijks? Wat zeg ik: ’s morgens èn ’s avonds? Vanavond was de doorgang tussen Patijntjesstraat en Voskenslaan vernauwd tot één persoonsbreedte. Vermoedelijk slordig achtergelaten door de laatste aannemer. Geen kat die het zich aan trekt. Niemand doet het licht uit. Wie wil er dat een aannemer zijn huis zo achterlaat? Wie wil dit zijn kinderen aandoen? ZORG. Zorg. Ook voor openbare werven. Meer vragen burgers niet.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

11 gedachten over “Hoofdstad van West-Vlaanderen”

  1. Waarom somber? Heb je de illusie nog niet laten varen dat de betrokken aannemers en bevoegde diensten in staat zijn om de signalisatie up to date te houden? Zij gokken gewoon op het feit dat de huidige miserie over een aantal weken vergeten is. Benieuwd of ze in de volgende fase (de werken aan het station zelf) de treinreizigers op dezelfde lichtzinnige manier zullen behandelen.

  2. zo lang voetgangers, fietsers en inderdaad straks ook treinreizigers geen inspraak hebben & niet vertegenwoordigd worden door ‘hun’ stad: vergeet het.

    Mensen met macht fietsen niet?

  3. Stel dat we de signalisatie in de Gentse Sint-Pietersstation-perimeter stipt volgen. Dan sta ik nu nog op de Kortrijksesteenweg aan het BPO-bankkantoor. Wat moet ik daar met een bord ‘Fietsers afstappen’ dat ik daar vanavond tegenkwam (in de goede richting!). Afstappen! Maar wat daarna? Daar wachten op Godot. Of doorstappen na afstappen? Met de fiets? Zonder de fiets? En waar naartoe?

    Het werd dus doorrijden….naar waar ik moest zijn.

    1. Wellicht was dat bord “Fietsers afstappen” een rechthoekig bord?
      Zo’n bord is geen gebodsbord of verbodsbord, slechts een “aanwijzingsbord”.

      Eigenlijk dient dat bord vooral om de verantwoordelijkheid van de aannemer af te schuiven. Voor de rest: fietser trek uw plan.

      1. Dit is een onderbord dat het gebod of verbod beperkt of aanvult.
        Een onderbord is op zich niet bindend.

        Eenmaal afgestapt is er geen enkel bord dat je verplicht om te wachten.

  4. Als ik in die “oude” tramtunnel de stadswachter bezig zie met zijn voeten in het water, denk ik: dweilen met de kraan open.
    De volgende foto toont een bord met de vermelding “Busstation buiten gebruik”. Soortgelijke borden zouden rond de werfzone geplaatst kunnen worden, waarbij “busstation” vervangen wordt door “wegcode” of “bewegwijzering”.

    1. In enkele Nederlandse steden hebben ze een handboek voor aannemers en werforganisatoren, in Roosendaal is dit pure tekst, in Amsterdam dan weer duidelijk geillustreerd.
      Enkele interessante zinsneden:
      “het bordje ‘fietsers afstappen’ is taboe”
      “linten worden uitsluitend bij calamiteiten en niet bij werkzaamheden gebruikt”
      “het afsluiten van een fietspad is onwenselijk”
      “Controleert u regelmatig of de fietsroute nog in orde is?”
      “Drijvende fietsenstalling tijdens werken …”
      “Aan het begin van belangrijke omleidingen biedt
      een plattegrond inzicht”

      En nog veel meer, google “ZWIA op straat”

  5. Boeiend boekwerk, dat ZWIA op straat. Een bewegwijzering die daar op de foto’s `zo moet het niet’ terecht komt zou aan Gent Sint-Pieters op enthousiast gejuich onthaald worden als zijnde zo goed als perfect. Kunnen we geen exemplaren cadeau doen aan politie en projectleiding?

    1. Als je dit leest, begin je te twijfelen of het woord “fiets” wel dezelfde betekenis heeft in Nederland als in Vlaanderen…

Geef een reactie op Toon Reactie annuleren