Licht / donker

Op weg naar of van mijn werk maak ik vaak een toertje rondom de werf Sint-Pieters.
Het scoutsgevoel viert hoogtij.
Ik kon al vele eenzame zielen doorsturen naar het nieuwe busstation.
Het blijft eigenaardig hoe niemand eindverantwoordelijkheid neemt om de stationsomgeving vrij te maken van overbodige verkeersborden of verouderde signalisatie.
In de Sint-Denijslaan hangt nog steeds de pijl naar perron 11 en 12.
Vrijdagnacht stonden daar mensen op de bus te wachten.
Ook fietsers rijden er twijfelend rond.
Vanavond viel me op dat dit stuk Sint-Denijslaan/Voskenslaan enkel nog verlicht werd door een reclamepaneel:

15nov10, 19u26, Voskenslaan

Aan beide uiteindes van de van de voorlopige tramtunnel is er nog steeds geen verlichting.
Dit is de kant Sint-Denijslaan, ronduit gevaarlijk:

14nov10, 18u29, Sint-Denijslaan
15nov10, 19u29, Sint-Denijslaan

Al stappend zie je méér dan al fietsend.
In het schemerdonker moet je echter zéér goed kijken om de verkeersborden te zien.
De dame hierboven kon dit verbodsbord niet zien:

15nov10, 19u28, Sint-Denijslaan

De verbodsborden aan de bushaltes zijn door duisternis en tegenlicht niet te zien:

15nov10, 19u32, Koningin Fabiolalaan
15nov10, 19u32, Koningin Fabiolalaan

Als hier een ongeval gebeurt wordt dat een pittige discussie over verantwoordelijkheden.
En dat alles rond het grootste station van Vlaanderen.
De oplossing staat iets verderop te lachen.
De dienstweg naar het seinhuis is verlicht door 2 pilonen met een werflamp op:

14nov10, 18u33, Koningin Fabiolalaan

De definitieve palen staan er al te wachten op de lampen.
Aan het fietspad/voetpad opzij van het busstation staan nog geen palen.
Je ziet er door de lampen aan de dienstweg mooi flou strijklicht:

15nov10, 19u31, Koningin Fabiolalaan

Licht kan zo mooi zijn.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Licht / donker”

  1. Eén enkele verkeersbord zou hier volstaan, met als opschrift de beroemde zin van Dante: “Lasciate ogne speranza, voi ch’intrate”.

  2. Mooie vergelijking.
    Misschien een suggestie voor de (onbestaande) eindverantwoordelijke: in een variatie op de Divina Commedia de toegang tot het station in concentrische cirkels verdelen, telkens slechter, waardoor enkel de ultieme doorbijter het station kan bereiken ? Zo zullen minder Gentenaars last hebben van het stakende spoorwegpersoneel. Het zou zo stelselmatig donkerder kunnen worden, de kuilen dieper, de plassen groter, de pakkans door de politie waarschijnlijker, …

  3. Ik ben vanmorgen eens op plaatsbezoek geweest, zoals dat heet. De toestand is erger dan uit de foto’s blijkt. De fietser die op foto 3 via de tramsporen door de tunnel rijdt is niet in overtreding. Immers hij rijdt rechts voorbij een verbodsbord, en dat mag. Meer nog, al de fietsers die het `fietspad’ kiezen om van zuid naar noord te gaan zijn wel in overtreding, want het `fietspad’ is niet aangeduid zoals het verkeersreglement voorschrijft en dus is het geen fietspad. Wie dus in deze richting wil fietsen heeft de keuze tussen een boete riskeren en zijn leven wagen.

    1. Volledig correct, maar met een kleine nuance. Je “leven wagen” is een beetje overdreven als je gewoon in dezelfde rijrichting van de tram rijdt.

      1. Over de sporen rijden met een tram achter je is veilig, die kan toch niet voorsteken. Maar rijden daar ook geen bussen? Die waren al gevaarlijk op het Maria Hendrikaplein zelf: zo’n gelede bus die een fiets voorsteekt in een bocht is totaal onverantwoord. Als je dan een kwaadwillende buschauffeur achter je hebt (dat is een minderheid, maar ze zijn er wel) die dan ook nog verkeerdelijk denkt dat je in overtreding bent en daarom in zijn weg rijdt? Neen, ik blijf bij de term die ik gebruikte.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s