Melding (56): Paalfietsen

Hoe is het met de werf rond het liefstallige Sint-Pietersstationnetje?

21nov10, 09u06, Sint-Pietersstation vanuit Koningin Elisabethlaan

Aan beide uiteindes van de fototunnel is er nog steeds geen verlichting.
Pure schande is dat.
De televisie in de verte schalt “Eandis, altijd in je buurt”.

Rondom de tunnel staat een pak méér wegwijzers:

21nov10, 09u11, Sint-Denijslaan / "fototunnel"

Je zou denken: “iedereen weet na 2 weken nu wel zijn weg te vinden”.
Niet.
Ook deze morgen vroegen mensen me de weg.
Maar positief: waar de boordstenen voor buggy of fiets te hoog waren verschenen er hellingetjes in zand of multiplex:

21nov10, 09u30, Koningin Maria-Hendrikaplein

Dat lijkt evident, maar het was ooit anders.

De breedte van het fietspad/voetpad in de fototunnel is -duizendmaal helaas- wat het is.
“Iedereen moet water in de wijn doen” beweren sommigen.
Waarmee ze aangeven dat minimumnormen voor voetgangers en fietsers niet gelden.
Hopelijk telt dat niet voor de rest van het nieuwe station van de 21e eeuw.
In het spitsuur is de drukte in de tunnel immens:

18nov10, 08u04, fototunnel

Twee zijbedenkingen:
* trams en bussen rijden weer snel, zeker in de “lange” rechte tunnel. Waar blijft een ballustrade tussen fietspad en trams?
* aannemers werken in het spitsuur op het fietspad, en zonder stofafzuiging. Raar hoor: met een slijpschijf werken op pakweg 1 meter van een massa dwarsende voetgangers en fietsers:

18nov10, 08u01, "fototunnel"

Het duurde een poos voor ik zeker was welke strook voor fietsers is.
Ik hoorde even vaak ” de kant van de fotomuur” als “de kant van de rails”.
Ik hoorde zelfs “daar is geen fietspad”.

(Er staat ook nergens een fietssjabloon op de grond geschilderd, dat zou al veel verwarring weghalen.)
Nu ben ik het zeker: het fietspad ligt aan de kant van de rails, met vier geelzwarte palen als toetje.

18nov10, 08u01, "fototunnel"

Hoe ik dat zo zeker weet?
Door deductie.
Hier staan drie palen op het linkse pad:

21nov10, 09u08, Koningin Fabiolalaan

Aangezien het zebrapad stopt aan dit pad, is dat een voetpad.
Bij een fietspad zou dat zebrapad doorgetrokken worden.
Het zebrapad botst helaas op paal 1.
Foutje.
Paal 1 staat wèl netjes op de zijlijn.
Paal 2 staat niet op de zijlijn, wat het voetpad -alweer helaas- smaller maakt.
Paal 3 staat in het midden van het voetpad.
Aangezien “iedereen water bij de wijn moet doen” staat paal 4 op het fietspad:

21nov10, 09u09, Koningin Fabiolalaan

Aan de andere kant van de tunnel heeft men een verkeerd geplaatste paal “gecamoufleerd”:

21nov10, 09u11, Sint-Denijslaan

De foto is niet echt duidelijk.
Het pad is breed, versmalt tot aan de zijkant van de paal, en wordt dan weer breed.

Sommigen houden van paaldansen.
Paalfietsen is géén aanvaardbare variant.
Een tunnel kan je niet breder maken, maar palen kan je verplaatsen.
Kan de Lijn die palen aub correct laten plaatsen?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

21 gedachten over “Melding (56): Paalfietsen”

  1. zeker dat de kant van de rails het fietspad is? Want aan Fabiolalaan rijd je dus rechts (komende van K. Boudewijnstraat) om dan plots links te gaan rijden in de tunnel. Dat betekent dus ook dat voetgangers, die aan het einde van de tunnel willen oversteken, zowel het fietspad als de rails moeten dwarsen. Dubbel gevaarlijk lijkt me.
    Even off topic: gisteren maakte ik een opmerking tegen een politiecombi die vanuit de Sint-Denijslaan via het trottoir naar de Voskenslaan reed. “Hebt ge een probleem” was de vraag. Ja, eigenlijk wel. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet wist dat politiecombi’s op de stoep mochten rijden 🙂

  2. Waar is het fietspad? Even ons verkeersreglement erbij halen:
    “het deel van de openbare weg … [aangeduid door] de
    verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74”. D7 en D9 zijn blauwe borden met een fiets op, artikel 74 spreekt over twee streepjeslijnen. Iemand een bord gezien? Iemand streepjeslijnen gezien? Neen? Conclusie: er is geen fietspad. Al wat er is is een voetpad met een witte streep in het midden.Met veel slechte wil kan je buiten de tunnel denken dat die witte streep een gelijkgrondse berm aanduidt, en daarop mag je fietsen. In de tunnel echter is de boel verhoogd. Op een verhoogde berm mag je alleen buiten de bebouwde kom fietsen. Conclusie: in de tunnel moet je op de sporen fietsen. Opmerking: ik raad het niet aan, ik zeg alleen maar dat de markering waanzinnig de fout ingaat. O ja: binnenkort worden er fietssjablonn op de grond geschilderd. Deze hebben volgens het verkeersreglement geen enkele betekenis en veranderen niets aan de toestand.

    1. Als dit geen fietspad is, dan riskeer je daar als fietser dus een boete? Waar wacht de politie op om hier massaal aan het schrijven te gaan?

  3. Op’t eind van de nieuwe tunnel (kant Voskenslaan) vandaag simpel willen afremmen om er 5m te kunnen veldrijden. Ik reed niet snel, en toch geslipt met mijn wiel. Te veel zand op’t fietspad.

  4. Zoals Jan hierboven aangeeft ligt daar strikt genomen nog altijd geen fietspad. De aanleg ervan scheelt niet veel van de vorige fietspaden op het Maria-Hendrikaplein: gewoon ingetekend op de restruimte, met soms onvoorstelbare bochten en wendingen. De voorstanders van de Oosterweelverbinding in Antwerpen hebben het altijd over een “natuurlijk tracé”. Zo’n begrip bestaat nog steeds niet bij het ontwerpen van fietspaden.
    De eerlijkheid gebiedt wel te beklemtonen dat de “fototunnel” een voorlopige situatie is. Dat geldt ook voor die trampalen op het (toekomstig) fietspad.

    1. De vorige fietspaden waren wel correct aangeduid (met streepjeslijnen): je mocht er tenminste op rijden. Hier heb je een `fietspad’ verboden voor fietsers. En de boetes voor fietsers de afgelopen weken waren ook allemaal aan voorlopige situaties, dus dat dit een voorlopige situatie is is niet veel troost (of krijgen die fietsers hun 150 euro terug na het einde van de werken?).

      1. @dries: Gele wegmarkeringen zijn voorlopige wegmarkeringen. Deze maken de witte markeringen waardeloos (art. 73.4). Vreemd genoeg kan je ze inderdaad niet gebruiken voor een fietspad, iets waar ik even had naastgekeken. Ze mogen alleen maar gebruikt worden om rijstroken aan te duiden. Strikt genomen heb je dus gelijk: je kan geen voorlopig fietspad maken. Weer een voorbeeld dus van foutieve aanduidingen. Heeft er voor de afwisseling iemand eens iets goeds op te merken over de VTA (de Verkeers-Technische Afdeling van de politie, die signalisatie moet ontwerpen en controleren)?

  5. op het einde van de fototunnel wijzen twee borden naast elkaar trouwens elk een andere kant op. Het ene met ‘fietsers’ op, het andere met een fiets-symbool. Eentje om op Gentblogt te zetten me dunkt 😉

  6. Een “voorlopige situatie” die als alles goed gaat 8 (acht!) jaar lang zal duren. Hoeveel “voorlopige situaties” hebben uiteindelijk een semi-permanent karakter gekregen.. ?

  7. Eigenlijk ongelooflijk, onwaarschijnlijk, Kafkaiaans. Er wordt al maanden melding gemaakt van gebrekkige en ontbrekende signalisatie en er is nog niets veranderd. O ja, er wordt beweerd dat het verbeterd is, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Alles doorbellen naar het meldpunt ?

  8. Intussen zijn er kleine paaltes bijgekomen, en dat is positief nieuws. Die paaltjes moeten immers verkeersborden dragen die het fietspad aanduiden.

  9. Kan je ook eens een stukje doen over de werken in de Kortrijksesteenweg? Ik neem dagelijks de fiets van het station naar mijn werk (in de buurt van de Blandijn), en tot aan de Citadellaan is dat 1 grote werf. Ik begin mijn fietsrit in de Voskenstunnel (nieuwe fietsenstalling), waar ik aan de voorkant niet uit kan. Dat betekent dat ik langs de achterkant de tunnel weer uit moet, dan de nieuwe tunnel neem, inderdaad zeer gevaarlijk gemaakt door werkers en zand en bussen die daar om de hoek komen scheuren terwijl ik nog moet oversteken om op het fietspad te geraken. Vervolgens is het modderheuvel op en af tot ik op de Kortrijksesteenweg geraak. Daar mag ik dan afstappen tot aan het kruispunt met de Citadellaan omdat de rechterkant van de weg daar open ligt. Persoonlijk vind ik het levensgevaarlijk en ik ben dan ook erg verwonderd dat men van de fietsers verwacht dat ze 8 jaar lang hun leven gaan riskeren in steeds veranderende situatie waarbij bussen, trams, fietsers en voetgangers bijna kriskras door elkaar bewegen…dat vraagt om ongelukken!

    1. tip: je kunt ook fietsen langs:
      *K. Boudewijnstraat-Aaigemstraat-Meersstraat-Beemdstraat-Eedverbondkaai-…
      *Astridlaan-Koning Leopold II-laan

      (dan moet je niet heel de werf afwandelen 🙂

      1. *K. Boudewijnstraat-Aaigemstraat-Meersstraat-Beemdstraat-Eedverbondkaai-… is exact wat ik nu doe…maar wat een omweg voor een fietsroute die vroeger 5 minuten duurde!

    2. Catherine, in jouw lange tirade ben je de grootste Gentse fietsbult vergeten: de Blandijn, die je zelf vermeldt. Wanneer gaan ze die afgraven? Dan zijn we verlost van die fietsonvriendelijke hellingen. 🙂

  10. Op de kleine paaltjes langs het nieuwe fietspad tussen de Albert- en Fabiolaan zijn de eerste verkeersborden bevestigd. Wees gerust: het geklungel gaat gewoon door. Alleen de smoes dat het allemaal zo complex is, gaat niet meer op. Dit is nu wel officieel een fietspad, maar alles wijst erop dan men hier zelfs de meest welwillende, geduldige en assertieve fietser tot wanhoop (en overtredingen) wil drijven. Wie dit fietspad stadsinwaarts volgt tot op de hoek van de Albertlaan stond al een poos voor een speciaal verkeerslicht voor fietsers. Een dure en nutteloze investering want een nieuw verkeersbord verplicht de fietsers voortaan rechts af te slaan en heel het kruispunt om te rijden om de Albertlaan of Smidsestraat te bereiken. Wie vindt zoiets uit?

  11. Als je eigenlijk bedenkt hoeveel geld heel dat project al gekost heeft, en als je nu al dit geblunder ziet… Schaam op u, projectgentsintpieters…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s