Melding (64): Zout of zand?

09dec10, 16u50, Keizerpark

De Groendienst is -hun naam waardig- in eerste instantie bezig met groen.
Fietspaden doorheen parken vormen een “nieuwe” uitdaging, met problemen die ze vroeger niet kenden.
Ik vermoed dat ze groen en zout geen goede combinatie vinden, en daarom liever zand gebruiken als strooimiddel.
09okt10, 16u53, Scheldekaai

In mijn fantasie is er ergens in het Keizerpark een meetpunt dat elk jaar het zoutgehalte ziet stijgen.
In Polen is zand een “normaal” middel om slippen op sneeuw “zoveel als mogelijk te vermijden” lees ik hier.
Zou de Gentse Groendienst hierover overlegd hebben met collega’s van andere groendiensten?

Ik vind het gebruik van zand op het eerste zicht niet denderend.
Zand kan (misschien) renderen als de sneeuw wekenlang blijft liggen (hallo Polen?).

09dec10, 16u53, Scheldekaai

Op de foto hierboven zie je dat er nog veel (bevroren) sneeuw ligt.
De sneeuw bleef er langer liggen dan elders.
Na de dooi maakt het achterbijvende zand de bochten slipperig.

09dec10, 16u20, Keizerpark

Trouwens, het enige correcte antwoord op de vraag “Zout of zand?” is: vegen.
Hopelijk landen de aangekondigde sneeuwveegmachines nog deze winter in Gent.

Melding (64) gaat over iets wat u ook op andere foto’s kan zien: de manke afwatering.

09dec10, 16u51, Keizerpark

Dergelijke plassen op een hoofdfietsas mogen ècht niet.
Een beetje vorst eroverheen, en het is koekebak.
Een goede Groendienst heeft hier zeker oplossingen voor.
09dec10, 16u50, Keizerpark

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Melding (64): Zout of zand?”

  1. Het zand is dit jaar ook gebruikt op het pad door het Sint-Baafsdorp (Adalwinstraat – Voorhoutkaai), door het “witte poortje”.
    Het was beter dan niets (vorig jaar was het hier super-glad), maar het is niet optimaal.

  2. Het zand dient hier in Polen inderdaad om de grip te verbeteren. Er ligt zoveel sneeuw dat ze de ‘nationale zoutvoorraad’ er snel zouden doorjagen, en vegen lijkt me niet echt realistisch in deze context.
    Trouwens,
    “zoveel als mogelijk te vermijden” is volgens mij geen quote uit mijn blog 🙂

    Succes op de fiets!

  3. Vegen mag in Polen géén goed idee zijn, hier is het wel erg efficiënt.

    De veel gehoorde klacht is: “Ja, maar het komt zo snel terug”! En dan kijken een stel hondstrouwe openbareambtenarenogen je zo treurig aan met de boodschap aan van: “We worden wel betaald om oplossingen te bedenken, niet om er zelf iets aan te doen. Ons de straat op sturen, met zo een weer, dat doe je toch niet”? Alsof hier bij ons dag in dag de blizzards je om de oren loeien en elke sneeuwruimactie bij voorbaat tot mislukken gedoemd is.

    Het is een heel fijn karwei, toegegeven: soms moet je na een uurtje opnieuw beginnen. Maar als je de meute sneeuwvertrappelaars voor bent, dan is het een fluitje van een cent. En 9 keer op 10 dooit het een paar uur later als de zon op de zwarte ondergrond schijnt. Het smeltwater verdampt of loopt weg en je hebt geen last meer van gladde wegen als het een paar uur later weer zou durven vriezen.

    Gewoon de straat op en doordoen tot je de volgende sneeuwruimer tegenkomt met de boodschap: “Dag Buurman”! Het beste middel tegen de verzuring.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s