Home

Melding (67): hinderlaag

20 januari 2011

Duisternis, want amper straatverlichting.
Een bocht.
Een put.
Meer heb je niet nodig voor een hinderlaag.
Met dank aan de attente aannemer.

19jan11, 18u51, Sint-Niklaasstraat - Cataloniëstraat

8 Responses to “Melding (67): hinderlaag”

  1. Miguel Says:

    De term “opzettelijke slagen en verwondingen” komt in me op, “schering en inslag” ook.

  2. Jan Says:

    Volgens artikel 418 gaat het over onopzettelijke slagen en verwondingen. “Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft (met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden) en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.”

    Het is maar dat je het weet.

  3. Frans Says:

    Eigenlijk is hier niets aan de hand. Sinds kort is de Cataloniënstraat immers verboden voor fietsers, want er staan daar verkeersborden “verboden voor alle verkeer, behalve bus”. De heraanleg van deze plek, met trottoirs en complexe sporenbundels, liet al vermoeden dat de Cataloniënstraat uit het voetgangersgebied gelicht ging worden. Hierover is totnogtoe bitter weinig communicatie geweest. Vermoedelijk zullen fietsers langs deze as moeten omrijden via Klein Turkije. Benieuwd wanneer de eerste fietser in de Cataloniënstraat op de bon vliegt. Of zal het toch de aannemer zijn?

    • DriesO Says:

      De Cataloniëstraat zal blijkbaar voetgangerszone blijven.
      Er staan enkel bijkomende verbodsborden voor voertuigen, voor voetgangers blijft alles hetzelfde (die mogen dus overal wandelen).

      De straat is voortaan verboden voor auto’s en vrachtwagens, dus ook als ze toelating hebben voor de voetgangerszone.
      Fietsers mogen wel nog door, maar enkel uiterst rechts.
      In de ene richting bijvoorbeeld moeten fietsers voortaan achter dat muurtje langs de Sint-Niklaaskerk fietsen.
      Dat is geen omweg maar zal wel voor minder comfort van voetgangers zorgen. Hoe nauwer de doorgang, hoe meer (objectieve of subjectieve) conflicten tussen fietser en voetganger, gecreëerd door de plannenmakers.
      Dat lijkt me geen verstandige maatregel.

  4. Frans Says:

    Dries schrijft: “Dat lijkt me geen verstandige maatregel”. Ik bewonder dit diplomatisch woordgebruik. Hoe onverstandig een maatregel is zal de praktijk uitmaken. Wordt dit een vlotte halte- en overstapzone? Of krijgen we een zware conflictzone waar politie permanent moet toekijken om vrachtwagens en andere “verloren gereden automobilisten” tegen te houden en fietsers om te leiden?


  5. Gisteren op de commissie mobiliteit gaf schepen De Regge de ongelukkige situatie toe. Binnenkort zouden fietsers toch terug de rijweg op mogen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: