Treinvertraging

Het verhaal van de fietsstallingen aan Dampoortstation blijft een droevig verhaal, terwijl deze site zoveel mogelijkheden/kansen/ruimte heeft.

Vorige maand bleek aan het Sint-Pietersstation de prioriteit van NMBS/Infrabel voor autoinfrastructuur overduidelijk.
De grootste autoparking van de Benelux opende op 13 december (fasegewijs) keurig volgens plan.
Geen vertraging voor de reiziger.

10dec10, 20u52, parking Sint-Pietersstation

Avondwerk was hierbij geen probleem (wat de Calimero in mij wakker maakt: heeft men dit ook over voor fietsinfrastructuur?).
16dec10, 09u53, parking Sint-Pieterssation

Op de site van de Dampoort wachten we nog steeds op de (voor het einde van 2010) aangekondigde 400 extra fietsstallingen.
De jacht op een fietsstalling wordt er maand aan maand hopelozer.
24jan11, 12u00, Dampoortparking

24jan11, 12u00, Dampoortparking

24jan11, 11u59, Dampoortparking

Fietsers halen de overbevolkingstruken weer boven: hun fiets “dubbel parkeren” tussen de degelijk gestalde fietsen, en “paalbinden”
25jan11, 09u27, Dampoortstation

25jan11, 09u29, Dampoortparking

In mei 2010 hadden 191 fietsen geen stalling.
Dinsdagmorgen pakweg 9u30 telde ik er 320, terwijl 2 rekken leeg waren.
De aangekondigde 400 stallingen zijn dus al te weinig.
Maar laat ze toch maar snel komen.
Hoe minder vertraging, hoe liever.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Treinvertraging”

  1. De afwerking van die parking was ook niet moeilijk, omdat sneeuw en vorst daarop geen invloed hadden. Anderszijds raakte de verbindingsweg met de R4 door het vroegtijdig winteroffensief niet tijdig klaar. De “fietsdruk” aan Gent-Dampoort bevestigt trouwens het belang van dit station die in de top-30 staat. Naar aantal reizigers is Gent-Dampoort nr 29, net voor Oostende.

    1. ja, maar de Vaerwyckweg is opengegaan terwijl het fietspad ernaast nog niet klaar was.

      Net zoals de Korenmarkt al een hele tijd af is, de sint-Michielshelling berijdbaar, maar de fietsenstalling nog in aanbouw.

      Of, nog straffer: De zuiderpoort. Is al jaren af, misschien herinner je je zelfs al niet meer dat de oprit naar de autosnelweg volledig heraangelegd werd, met rond punt op de Crommenlaan. Maar de werken aan de fiets- en voetgangersbrug, die verplicht opgenomen is in het ontwerp, zijn zelfs nog niet gestart.

      Trambrug gasmeterlaan?

      1. Pjotr, je hebt volkomen gelijk. Mijn punt is dat de afwerking van die ondergrondse parking volledig los stond van de rest. Het persbericht van 6 december (www.projectgentsintpieters) vermeldt: “Om de veiligheid van voetgangers en fietsers in de Sint-Denijslaan te garanderen is daarom beslist om de Valentin Vaerwyckweg nog niet (op 13 december) open te stellen zolang deze werken niet zijn voltooid.” De veiligheid van de fietsers was hier alweer een schandelijke drogreden, want de weg ging uiteindelijk toch open zonder dat de werken voltooid waren. De werf rond het station toont dagelijks aan dat de veiligheid van de fietsers totaal ondergeschikt is. Het nieuw fietspad langs de Fabiolalaan moet het al weken stellen zonder (zelfs voorlopige) verlichting. Toen het daar sneeuwde werd de eerste weken niet geveegd noch gestrooid. Toen de rijbaan er onlangs geasfalteerd werd, sloot men dat fietspad botweg af. Sinds kort is de fototunnel voorrangsgerechtigd ten opzichte van de St-Denijslaan, maar verkeerslichten (niet voor de fietsers) zorgen voor verwarring. En zo blijven de voorbeelden zich aandienen… Doorwinterde fietsers besluiten dan: niets van aantrekken. Dat lijkt trouwens ook de conclusie van de politie.
        Ik hou al mijn (fiets)hart vast wanneer de Fabiolaanlaan af is (in juni?). Zonder paaltjes tussen rijbaan en fietspad dreigt dit laatste binnen de kortste keren een Kiss&Ridestrook te worden, zoals nu in de Voskenslaan.

  2. Ik heb het opgegeven aan de Dampoort, ik heb een jaarabonnement genomen voor de betalende fietsparking, ik vind het wel straf, dat auto’s bij een treinabonnement gratis stalling krijgen zonder de kans dat hun auto gekrast geraakt, maar dat ik mijn fiets zo maar tegen een andere fiets moet aansmijten om hem toch maar ergens aan vast te kunnen maken.

    1. Hoezo, is er nog altijd gratis parkeren voor auto’s aan Dampoort?

      3 jaar geleden werd toch dit aangekondigd in de krant:

      “Houders van een treinabonnement moeten vanaf begin 2008 opnieuw betalen om hun wagen te stallen op de parking van twaalf grote stations.

      […]

      Het gratis parkeren wordt daarom vanaf begin 2008 afgeschaft. Dat is onder meer het geval op de parkings bij de stations van Gent-Dampoort, Aalst, Vilvoorde, Oostende, Tienen, Leopoldsburg en Genk.

      […]

      ‘De gratis parkings kosten een hoop geld en creëren vaak een capaciteitsprobleem’, zegt Christiane Van Rijckegehem, NMBS-districtshoofd voor Oost- en West-Vlaanderen. ‘In Gent-Dampoort bijvoorbeeld hebben we het parkeerterrein moeten uitbreiden omdat sommige abonnees geen plaats meer hadden. In Aalst is het zo erg dat pendelaars zelfs de plekken innemen van het spoorwegpersoneel. In Gent stapten sommige reizigers speciaal aan de Dampoort op de trein omdat er aan het Sint-Pietersstation wel betaald moet worden.”

  3. Ik heb in de kerstvakantie ll. nog probleemloos een gratis parkeerabonnement met mijn treinabo kunnen aanvragen, ik mocht kiezen: een maand, drie maand of een jaar! allemaal gratis!

  4. Mijn collega’s die met de auto naar het station komen, hebben allemaal een gratis parkeerplaats aan de Dampoort. Ze krijgen die kaart telkens voor de duur van het abonnement dat ze aankopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s