Verwarrend verbod

26jan11, 16u16, Cataloniëstraat

Frans signaleerde het hier.
Ik dacht: een vergissing.
Maar Dries zijn analyse leek me accuraat.
Wie stuurt nu op zo’n as fietsers op het voetpad?
Ik ben benieuwd wat dit oplevert aan conflicten tussen voetgangers en fietsers.
Of zou het toch een vergissing zijn?
26jan11, 16u17, Cataloniëstraat

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

16 gedachten over “Verwarrend verbod”

  1. Zou wel een goeie zijn:

    Stadsbestuur:
    http://www.gentblogt.be/2006/02/16/te-gast-karin-temmerman-4

    “Een en ander kadert in onze ambitie als stadsbestuur om van Gent een echte fietsstad te maken, een meerjarenplan waarin we volgens mij al veel resultaten geboekt hebben. Het vermijden van kasseistroken, ook in het historisch centrum, vormt daar een onderdeel van.”

    Als dit dan na 5 jaar het resultaat zou zijn, roep ik tot actie op…

  2. Dit is de kruising met de Veldstraat? Dus als je van de Sint-Michielshelling komt, mag je niet rechtdoor? Wel over de Koornmarkt en dan Klein Turkije, neem ik aan. Ik zal nog eens moeten gaan kijken ter plaatse, denk ik, ook voor de omgekeerder richting, want ik snap het niet zo goed.
    Trouwens, die auto op de eerste foto, is dan toch ook in overtreding? Of is dat een bus 😉

    1. Ik herhaal nog eens mijn analyse, maar meer uitgewerkt:

      De straat is voortaan verboden voor alle auto’s, vrachtwagens, bromfietsen… – dus ook als ze toelating hebben voor de voetgangerszone.
      Fietsers mogen echter wel nog fietsen, maar enkel uiterst rechts, op wat een “voetpad” lijkt.

      Er staat vanaf nu immers een verbodsbord voor voertuigen (dus ook fietsers) aan de “rijbaan” met de tramsporen.
      Uiterst rechts, op wat een voetpad lijkt, mogen fietsers wel fietsen. Ook daar staat een verbodsbord voor alle voertuigen, maar er hangt expliciet “uitgezonderd fietsers” aan.

      Als je van de Sint-Michielshelling komt, moet je dus niet om-fietsen langs Korenmarkt en Klein Turkije (maar je mag natuurlijk wel).
      In de andere richting mogen fietsers enkel nog fietsen achter dat muurtje langs de Sint-Niklaaskerk fietsen.

      Deze maatregel lijkt me niet verstandig om twee redenen:

      1. Dit zal voor minder comfort van voetgangers zorgen. Hoe nauwer de doorgang, hoe meer (objectieve of subjectieve) conflicten tussen fietser en voetganger, gecreëerd door de plannenmakers. Ook als de fietser stapvoets rijdt…
      In theorie mogen de voetgangers in deze voetgangerszone overal op straat wandelen (dus ook tussen de tramsporen als er geen tram aankomt), in de praktijk zullen ze hier massaal aan de buitenkant wandelen, waar dus ook fietsers moeten rijden.

      2. Dit zorgt voor verwarring en onduidelijkheid over de verkeersregels elders door hier iets te verplichten wat in de meeste normale straten niet mag (namelijk fietsen op het “trottoir” als er een rijbaan is).
      Het imago van de fietsers zal er bovendien onder te lijden hebben: mensen zullen ten onrechte denken: daar is weer een fietser in fout…

      Als ik hier mocht beslissen, zou ik de keuze laten aan de fietser: ervaren fietsers kunnen dan kiezen om wel tussen de tramsporen te rijden, net zoals ze in andere straten wel mogen (of moeten) doen.

  3. Mijn fietszadel eraf als dit geen eis van De Lijn is: die willen natuurlijk geen fietsers in de weg van hun bussen en trams: smijt ze maar bij die voetgangers op één hoop. Hemeltergend alweer.

  4. Verkeersborden middenin het voetgangersgebied, dat is zoals zebrapaden op het klaverblad van Zwijnaarde. Verkeersborden lijken hier wel grote nullen. De terreinwagen op de foto bevestigt meteen dat dit niet werkt. Het wordt nu ook duidelijk dat het gewassen beton niet voor de fietsers werd gegoten. En het veelbelovend verlaagd en smal wandelpad langs de St-Niklaaskerk wordt nu voor iedereen ongenietbaar. Als dit het resultaat is van de ingrijpende KoBra-werken, dan hadden Edouard Zollikofer en Edmond De Vigne het destijds nog niet zo slecht gedaan.

    1. Bedoel je dat het onderbord is weggehaald? Want als het volledige verkeersbord is verdwenen mag alle verkeer erdoor (taxi’s, leveranciers en de duizenden die een vergunning hebben om met de wagen in het voetgangersgebied et rijden). Ik wil nog de eerste fietser zien die op de bon vliegt door dat KoBra-gedoe. Geef hem liever een zak “neuzekes”.

    2. Een verbodsbord geldt enkel als je links van het bord passeert.
      Als het verbodsbord rechts werd weggehaald, staat er nu enkel het verbodsbord “in het midden”. Dat betekent dat je wel nog rechts ervan mag rijden (taxi’s, bussen, fietsen…).

      In een normale straat is deze ruimte een “trottoir” en mag je daar niet rijden omdat je op de rijbaan moet rijden. Hier is er echter geen “trottoir”, de hele weg is “voetgangerszone”

  5. Gisteren de situatie aangekaart bij schepen De Regge. Ze gaf toe dat het bijzonder ongelukkig is en zou er voor zorgen dat fietsers terug als vroeger kunnen rijden. In de gaten houden dus de komende dagen.

  6. Gisteren zijn we op het stukje zelfs tegengehouden door de politie: “u mag hier niet rijden, kijk maar naar het bord”.

    1. Je mag niet links van het verbodsbord fietsen, je moet er rechts voorbij fietsen, dan ben je in orde. Uitleg zie hierboven.

  7. Ik heb deze update gelezen:

    “sinds woensdag 11/05 is de situatie blijkbaar rechtgetrokken: voor heel de Cataloniëstraat geldt nu een uitzondering voor fietsers.
    Twee lege palen van de vorige situatie blijven tegen de gevels verweesd achter…”

  8. Toch ongelooflijk dat zoiets niet meteen goed kan geregeld worden. Hoeveel extra tijd (en mensen en geld) kruipt hier wel niet in?
    Maar wij dus blij!

  9. In een voetgangersgebied zijn verkeersborden altijd overbodig. Deze verkeersborden hebben trouwens nooit effect gehad, noch op fietsers noch op automobilisten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s