Melding (68): paalfietsen (3)

Dit is een meetmelding.

15jan11, 13u46, Kortrijksesteenweg

Op de werf Kortrijksesteenweg is een fietspad in wording.
Het fietspad staduitwaarts is copy conform de tabel (hier op pagina 3) van het vademecum fietsvoorzieningen.
Of toch bijna.
15jan11, 13u54, Kortrijksesteenweg

1m74 is net niet >1m75.
Of was ik slordig met mijn rolmetertje?
In ieder geval: naar stedelijke normen zal dit een goed fietspad worden.
Op een centimetertje steekt het niet.

Vlakbij het Lyceum staat een paal paal te wezen.
Het is -naar ik vermoed- een paal van dat nieuwe peperdure parkeergeleidingssysteem.

15jan11, 14u03, Kortrijksesteenweg

Met het blote oog zie je: geen 1m75 tussen boordsteen en paal.
Ik denk zelfs niet 1m50, de aanbevolen minimumbreedte.
Maar ik vertrouw erop dat de aannemer deze paal zal verplaatsen.
Of wordt het paalfietsen (3)?

Ondertussen lees ik op Skyscrapercity dat de werf opschiet.
Ik ga deze week nog es meten.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Melding (68): paalfietsen (3)”

  1. Yves, de tabel die je aanhaalt geldt voor normaal fietsverkeer. Als je naar de tabel voor intensief fietsverkeer kijkt op p.4 zie je dat het vademecum 2m50 voorschrijft als je op piekmomenten aan 150 fietsers per uur komt. Wat je in de Kortrijksesteenweg volgens mij probleemloos haalt.

    Ik weet ook wel dat dat weinig realistisch is binnen de breedte van de straat, maar het toont aan dat 1m75 zeker geen overbodige luxe is.

  2. De Kortrijksesteenweg is ongetwijfeld een belangrijke fietsas. Maar met een kleine inspanning kan de Leieoever als hoofdfietsas tussen het St-Pietersstation en het stadscentrum verder beklemtoond worden. Een kwestie van “missing links”. Zo is het kruispunt Maria-Hendrikaplein-Albertlaan (met verkeerslichten) totaal fietsonvriendelijk. Idem voor de kasseihelling tussen Albertlaan en Henleykaai. De fietsbewegwijzering ontbreekt helemaal: wie Gent niet kent heeft bij het verlaten van het St-Pietersstation geen flauw idee hoe je naar het stadscentrum kan fietsen.

  3. Sterker nog, vanaf 750 fietsers per uur is een fietspad van 3,5 meter nodig. Als je weet dat er per dag nu al zo’n 5500 fietsers naar station GSP fietsen..

    “Het is aanbevolen om bij hoge fietsintensiteiten een grotere fietspadbreedte te voorzien. Hiervoor verwijzen we naar onderstaande tabel.
    […]

    EENRICHTINGSVERKEER (maximaal 10% bromfietsen):
    Spitsuurintensiteit in 1 richting > 750 => Breedte fietspad 3,5 meter”
    http://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/vademecumfiets01.php

  4. Wat een paal naast het fietspad betreft: daar moet 50 cm (aanbevolen 75 cm) schuwafstand gerespecteerd worden:

    “De dimensionering van fietspaden moet rekening houden met deze schuwafstand, omdat dit de ef-fectieve breedte van het fietspad vermindert.
    Voor een kwalitatief fietspad zijn dit de gangbare schuwafstanden :
    − 25 cm tot een tussenberm of rand met hoogteverschil van maximum 7 cm
    − 50 cm tot een rand met hoogteverschil van meer dan 7 cm
    − 50 cm tot vaste voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens… (aanbevolen 75 cm)
    − 100 cm tot een gesloten wand.”

  5. Sorry voor de minimalistische benadering qua breedtes ;).
    Het goede nieuws: de paal stond er deze morgen niet meer.
    Meten zal dus niet nodig zijn. 🙂

    1. Een middelbare school aan de overkant: elke morgen karrevrachten ‘afzet-ouders’. Waar blijven de acties om onze jeugd op de fiets te krijgen? Of eerder: om ouders te overtuigen dat je tot 5 km huis-schoolafstand écht beter de fiets neemt?

  6. De paal op de foto mag dan wel verdwenen zijn, er staat nu een nieuwe paal voor het nieuwe verkeersgeleidingssysteem op de Kortrijksesteenweg, vlakbij de Elisabethlaan.

    De paal staat dan wel niet echt op het nieuwe fietspad, maar er vlak naast, op het strookje tussen boordsteen en fietspad.
    De 50 cm schuwafstand is in ieder geval niet gerespecteerd…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: