Home

Megafoon

21 februari 2011

Op de Sint-Denijslaan is er nog plaats.
Op de Sint-Denijslaan is er nog plaats.
Op de Sint-Denijslaan is er nog plaats.
Had ik maar een megafoon.

20feb11, 14u50, Sint-Denijslaan


Kan de aannemer de doorgang naar de fietsstallingen vrijlaten?
Kan de aannemer de doorgang vrijlaten, en niet zomaar op weekend vertrekken?
Kan de aannemer de doorgang vrijlaten, en degelijke signalisatie aanbrengen als dat niet kan?
Had ik maar een megafoon…

20feb11, 14u48, Voskenslaan


Kan de overheid deze vierkante kilometer Gent eindelijk degelijk beheren?
Ook voetgangers hebben hun rechten, en zelden een megafoon.

20feb11, 14u52, Sint-Denijslaan

13 Responses to “Megafoon”

  1. DriesO Says:

    Nochtans staat die geblokkeerde doorgang op het huidige plan met omleidingen aangeduid als dé fietsroute voor fietsers vanuit het centrum naar de St.-Denijslaan-oost, de enige plaats waar er nog fietsstallingen vrij zijn.

    Er zijn nog meer vreemde kronkels aan het huidig omleidingsplan (en aan het vorig,…).
    Zo staat er telkens een fietsroute op van het station naar het centrum via de Elisabethlaan.
    Ook al is die richting verboden voor alle verkeer (werken aan de Elsabethlaan-Kortrijksesteenweg), en staat de politie er af en toe op de loer om verdwaalde fietsers €150 boete te geven…

    http://www.projectgentsintpieters.be/bereikbaarheid/fiets/fietsroutes

  2. Frans Says:

    Je zou echt gaan geloven dat een fietsdode een van de doelstellingen is van het project Gent St. Pieters. Gelukkig zijn fietsers assertief genoeg om géén rekening te houden met de dwaze, verwarrende en soms vlakaf tegenstrijdige informatie en bewegwijzering waarop de stationsomgeving een patent blijkt te hebben. Een voorbeeld. Alle verkeer uit de “fototunnel” heeft voorrang op de St-Denijslaan: de verkeersborden in de tunnel laten daarover geen enkele twijfel bestaan. Bussen en trams moeten wel rekening houden met verkeerslichten, maar fietsers niet, want het fietspad loopt rechts van het verkeerslicht. In het verlengde van het fietspad werden over de St-Denijslaan dan wel «fietsblokjes» gemarkeerd, maar die zijn ondergeschikt aan de verkeersborden. Je dreigt hier dus als voorranggerechtigde fietser aangereden te worden door een auto die door het groen licht rijdt. Hoe noem je zoiets? Misdadig verzuim.

    • Eva VE Says:

      Ivm verkeerslichten voor bussen/trams en ontbreken van verkeerslichten voor fietsers: heb dit drie weken geleden al gemeld aan infopunt. Het ging worden bekeken op de werfwandeling. Meer dan ‘bekijken’ is er inderdaad niet gebeurd. Nog maar eens aan herinneren dus.

      • joris Says:

        Zouden ze daar niet beter af zijn zonder verkeerslichten? Dat klungelig geplaatst werfverkeerslicht daar zorg enkel voor nog meer verwarring en voor een vals ‘veilig’ gevoel. Fietsers, voetgangers, bussen en trams blijven overal vandaan komen als het groen is voor auto’s… Waarom staat dat daar eigenlijk?

  3. DriesO Says:

    Heb vanochtend gezien dat het verbodsbord om te fietsen van Sint-Denijslaan-west/fototunnel naar Sint-Denijslaan-oost verdwenen is.

    Dus is die bewuste geblokkeerde doorgang voorlopig niet nodig.

    De voorrangsregeling daar is weer een ander paar mouwen, dat moet ik nog eens gaan bestuderen…

  4. jan Says:

    Toch al opmerken: blokjes (wegmarkeringen) zijn niet ondergeschikt aan borden. Als inderdaad de borden je als fietser voorrang geven en dan zijn er blokjes (=oversteekplaats=geen voorrang) dan dien je als volgt de reageren:

    “Godverdomme. Die incompetente idioten van de VTA zijn weer aan het knoeien geweest. Ik zal maar oppassen.”

    • Frans Says:

      Jan, als dergelijke wegmarkeringen niet ondergeschikt zijn aan verkeersborden, dan vraag ik mij af waarom daar zo’n voorrangsbord staat. Op de Coupure (met tram) ter hoogte van de voetgangersbrug en de Theresianenstraat (= hoofdfietsroute!) heb je het omgekeerde: markering met stippellijn, maar met een omgekeerde driehoek. Nog straffer: dwars over de veelbesproken Voskenslaan loopt ter hoogte van de Reigerstraat een fietspad (gestippelde markering!).

      • jan Says:

        Dat is omdat de VTA het verkeersreglement niet kent. Er zijn zo massa’s plaatsen in Gent waar het verkeerd is, o.a. aan de Zuid en op The Loop.
        Het zijn `duidelijk tegenstrijdige aanduidingen’ zoals het handboek zegt en ze hebben al van verschillende kanten klachten gehad. Maar het brengt alleen maar fietsers in gevaar en dus is het niet erg. De reactie is altijd arrogant en naast de kwestie: als je vier VTA’ers aanspreekt over zo’n probleem krijg je minstens drie verschillende en tegenstrijdige uitleggingen.

        De toestand aan de Reigerslaan (en aan het parkje aan de Bijloke) is ondubbelzinnig: streepjes is fietspad is voorrang voor fietsers. Ook aan de Noorderdoorgang vlakbij de Albertlaan: streepjes, dus voorrang, op een plaats waar het levensgevaarlijk is voor een fietser om zijn voorrang te nemen. En zo voorts, en zo verder: allemaal misdadig knoeiwerk van de Gentse politie. Vandaag nog gepasseerd: fietspad aan de R4, kruispunt Sneppenbrugstraat. Er staat een bord dat het fietspad eenrichting maakt. Stommiteit van de VTA. (Kwisvraag: wat is de tweede stommiteit van de VTA op hetzelfde kruispunt?)

        Als je eraan twijfelt of wegmarkeringen misschien toch niet ondergeschikt zijn aan borden: zoek eens een plaatsje waar een voorrangsweg voor auto’s, aangeduid met borden, versierd is met haaientanden. Weet je er eentje? Neen, want dat is voor auto’s en dus weet de VTA plots wel dat het tegenstrijdige aanduidingen zijn en dat het niet mag. Volgens hen is er een verkeersreglement voor auto’s en een voor fietsers. Dat laatste bestaat uit 1 artikel: fietsers moeten niet zagen.

    • DriesO Says:

      Een oversteekplaats voor fietsers (“blokjes”) zegt niets over de voorrang. Meestal heb je daar geen voorrang als fietser, hier dus wel “dankzij” het verraderlijke bord “B15. Voorrang”.

      Dat brengt ons bij een ander heikel punt: mag een oversteekplaats voor fietsers (“blokjes”) wel gemarkeerd staan op een kruispunt zoals dit?
      Benieuwd wat de VTA hiervan vindt… 🙂

      • jan Says:

        Neen je hebt geen voorrang, want het is een oversteekplaats en oversteken is een maneuver (artikel 12.4). Bovendien: als er iemand van opzij komt kan die uiteraard jouw bord B15 niet zien staan. Hij ziet de blokjes en concludeert terecht dat hij voorrang heeft (noot: ik ken de situatie daar niet; ik ga af op wat ik hierboven lees. Misschien is er iets dat de situatie anders maakt als hier beschreven).

        Er is inderdaad een regel die het gebruik van blokjes aan banden legt. Ik ben nu te lui om hem op te zoeken maar ik denk dat het is dat je geen blokjes mag zetten op een kruispunt als fietsers dezelfde voorrang hebben als het andere verkeer in dezelfde richting. Moet ergens in het handboek voor de wegbeheerder staan.

  5. jan Says:

    Goed, ben gaan kijken ter plaatse en heb de nodige reglementen doorgenomen en het klopt met het boekje. Vreemd genoeg mag een groen licht voor auto’s in 1 richting terwijl er weggebruikers zijn in de dwarsrichting die geen rood licht hebben:

    -Als die anderen voetgangers zijn maar alleen omdat er geen oversteekplaats is voor hen.

    -Als die anderen fietsers zijn maar alleen omdat er wel een oversteekplaats is voor hen.

    (Ik verzin dit niet. Zoiets kan je niet verzinnen.)

    Natuurlijk is dit kruispunt onduidelijk. Fietsers uit de voorrang halen terwijl ander verkeer wel voorrang heeft is zeer ongebruikelijk (het omgekeerde kan wel). Een absoluut minimum zou zijn om een bord te zetten (omgekeerde driehoek of STOP-bord) om fietsers attent te maken op het gevaar. Maar verplicht is het niet. O, nog iets, het bord dat uit de tunnel dat je voorrang geeft telt niet voor fietsers juist omdat ze met die oversteekplaats niet meer op het kruispunt rijden maar ernaast.

  6. jan Says:

    Waar ik vorige keer niet op gelet had: er ligt daar op de Sint-Denijslaan een zebrapad aan de lichten. Eens kijken wat het Ministerieel Besluit met de plaatsingsvoorwaarden zegt in artikel 3.2:

    “[…] oversteekplaatsen voor voetgangers [mogen] slechts gemarkeerd worden wanneer de intensiteit van het voetgangersverkeer dit rechtvaardigen.

    In dit geval moeten de voetgangerslichten worden geplaatst om het verkeer op de oversteekplaats voor voetgangers te regelen.”

    Die lichten zijn er dus niet. Flater zoveel. Eén ding moet ik de VTA toegeven: ze hebben zo’n chaos gecreëerd dat het er, tenminste tijdens de spitsuren, tamelijk veilig is.

  7. DriesO Says:

    Er stond vanochtend opnieuw een verbodsbord, ook voor fietsers, van Sint-Denijslaan-west/fototunnel naar Sint-Denijslaan-oost (uitgezonderd werfverkeer).

    Die geblokkeerde doorgang op foto 2 is ook nog altijd geblokkeerd.

    Het is dus weer hetzelfde liedje:
    *de doorgang voor fietsers is geblokkeerd
    *er is geen signalisatie voor een omleiding, laat staan één met betekenis (een wegwijzer met een bestemming zoals Ledeberg/UZ)
    *het plan van het infopunt klopt nog altijd niet:
    Daar staat die route nog altijd aangeduid als dé fietsroute voor fietsers vanuit het centrum naar de St.-Denijslaan-oost, de enige plaats waar er nog fietsstallingen vrij zijn…

    http://www.projectgentsintpieters.be/bereikbaarheid/fiets/fietsroutes


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: