Het tekort aan stallingen rondom de stations Gent Sint-Pieters en Dampoort is nog steeds schrijnend.
Er zijn dus -zelfs in het weekend- nog veel stallingen vrij.
2 mogelijke conclusies:
* de doelgroep is niet op de hoogte van deze grote stallingscapaciteit
en/of
*de doelgroep raakt hier niet vlot.
Misschien kan duidelijke signalisatie helpen?
Ik hoor bij de doelgroep en ik moest zaterdag met de trein ergens naar toe. Ik heb mijn fiets thuisgelaten want ik dacht dat ik hem niet kwijt kon. Conclusie: gebrek aan informatie.
Signalisatie zal weinig verschil maken, vrees ik. Toen de Voskentunnel als voorlopige fietsstalling werd ingericht, bleven de verst van de ingang verwijderde rekken leeg. Ondanks het “nijpend tekort”. Zoals vele weggebruikers, willen ook fietsers zo dicht mogelijk bij hun bestemming. Nog liever dan 200 m te voet te moeten afleggen, gooien ze hun tuig in de struiken van het stationsplein of wringen ze die tussen twee andere gestalde fietsers. Dat is het equivalent van de “vierknipperlichtenmentaliteit” bij sommige automobilisten. Om fietsers verderop naar de lege rekken te lokken moet je hen ook “meerwaarde” bieden, bijvoorbeeld een afdak. Zo staan de verst verwijderde overdekte fietsstallingen achter het station (richting Reigerstraat en Fietspunt) altijd vol.
Dat die Voskenstunnel in afgesloten toestand aan het uiteinde leeg bleef, was normaal.
Je kon er niet gemakkelijk raken met je fiets, want de enige toegelaten doorgang (het fietspad) tussen de fietsrekken was veel te smal voor fietsers.