Home

Haaietanden

7 maart 2011

Verkeersveiligheid is één.
Rechten zijn twéé.
De wegbeheerder vond het nodig in te grijpen op het kruispunt .
Omwille van verkeersveiligheid, of omwille van een juridische kwestie?

06maa11, 17u32, Achilles Heyndrickxlaan / Bellevue

06maa11, 17u32, Achilles Heyndrickxlaan / Bellevue


Deze oversteek krijgt een ander statuut dan diegene die er haaks op staat.
Wat zou de logica zijn om de ene oversteek nu uit te rusten met haaietanden en het statuut van fietspad te schrappen, en bij het andere niet?

06maa11, 17u33, Achilles Heyndrickxlaan / Bellevue

13 Responses to “Haaietanden”

  1. jonathan Says:

    Die ‘wegmarkeringen’ met rode spuitbus lijken me niet echt officieel te zijn, ik dacht dat enkel witte signalisatie geldig was. Of mis ik me?

  2. Eva VE Says:

    Volgens mij is dit uitvoering van een nieuwe regel bij AWV. Enkel voorrangswegen mogen nog uitgerust worden met onderbroken witte strepen, de ondergeschikte weg niet langer. Want: stel dat de verkeerslichten kapot zijn, dan zouden fietsers wel eens de indruk krijgen dat ze op de ondergeschikte weg voorrang hebben bij het oversteken en dat is niet het geval. Vandaar ook de haaietanden. Rare kronkel, verkeerslichten werken in 99,9% van de gevallen, en fietsers die zomaar hun voorrang zouden nemen wanneer ze dit kruispunt oversteken zijn van het zeer zeldzame soort. Prioriteiten hé.

  3. Hilde Says:

    Jonathan, je vergist je niet. Dit zijn voorlopige aanduidingen om de wite verf opnieuw te schilderen. Binnenkort zal het waarschijnlijk allemaal in het wit zijn.

  4. Frans Says:

    Een schrijnend voorbeeld van crimineel prutswerk: stippellijnen combineren met omgekeerde driehoeken is extreem verwarrend.

  5. JanG Says:

    Eigenaardig hoor: de strepen duidden erop dat de fietsers voorrang hadden. Dat zou niet meer kunnen, wegens voorrangsweg. En dan ? Ook maar meteen de zebrapaden schrappen, want anders blijven de voetgangers voorrang hebben ? Die moeten toch evengoed die voorrangsweg dwarsen ?

    • Eva VE Says:

      Voetgangers hebben altijd voorrang op een zebrapad, of de weg nu een voorrangsweg is of niet. Oversteekplaatsen voor fietsers worden enkel geschrapt op niet-voorrangswegen. Je moet redeneren: als de lichten niet meer werken, wie heeft dan voorrang? Op de plaatsen met voorrang blijft markering wel, op alle andere plaatsen niet. Zoals je merkt, is het nodeloos ingewikkeld, en volgens mij ook gewoon overbodig – zelfs een verslechtering. Als markering verdwijnt wordt aan automobilisten op geen enkele manier kenbaar gemaakt dat ze bij het afslaan ook wel eens een fietser zouden kunnen tegenkomen.

      • Renaat Says:

        Maar het gaat hier niet om een oversteekplaats voor fietsers, deze lijnen geven een fietspad aan en op een fietspad heeft een fietser nu eenmaal voorrang. De combinatie van een doorlopend fietspad (fietsers hebben voorrang) met haaientanden (fietsers moeten voorrang verlenen) is dan ook fundamenteel tegenstrijdig.

  6. Frans Says:

    Stippellijnen combineren met een omgekeerde driehoek is verwarrend. Een in Gent veel voorkomend voorbeeld van crimineel prutswerk.

  7. fietsbult Says:

    De rode verf is de gids voor een aannemer: witte driehoeken schilderen, en de (doorstreepte) strepen verwijderen.

    • jan Says:

      Inderdaad, ik had het ook eerst niet gezien op de foto, maar ben daarstraks gaan kijken: de streepjeslijnen zijn doorkruist en verdwijnen. Geen verwarring mogelijk, noch bij fietser, noch bij automobilist. Er is geen fietspad en dus geen voorrang en ook geen crimineel prutswerk zoals Frans opmerkt. Dit bewijst dat de wijziging niet is ingegeven door de politie (lees: Verkeers-Technische Afdeling), maar door iemand die het reglement kent. Het mag een detail lijken omdat het alleen belangrijk is als de lichten niet werken, maar toch een pluim voor wie het doet: hoe duidelijker hoe beter.

      Dit voorkomt wat Eva aanhaalt en wat op vele plaatsen in Gent gebeurt. De signalisatie is daar een soep en de fietsers moeten zelf maar uitvissen of het de bedoeling is dat ze voorrang hebben of dat ze hun leven riskeren als ze de signalisatie volgen.

      Als het echt goed is komt er een okergele strook: die verwittigt rechtsafslaande automobilisten dat er wel eens fietsers kunnen rijden, geeft geen verwarring voor dwarsende automobilisten en toont fietsers hoe ze moeten rijden.

  8. alledagen Says:

    Ook aan het Graaf van Vlaanderenplein is er signalisatie aangebracht (ook op 1 van de De Lijn-pilaren die toch al in de weg staat voor een goed zicht op de openbare weg) om aan te duiden dat de fietsers géén voorrang hebben. De situatie is typisch Gent: een slechte ruimtelijke ordening moet verholpen worden met allerlei signalisatie. Het fietspad ligt naast het voetpad – voetgangers blijven recht hebben op een voorrangsregel. Dit is voor fietsers, voetgangers en automobilisten onduidelijk. En dit is inderdaad wat gebeurt, men schuift de problemen door naar de weggebruikers.

    • Hilde Says:

      Nu is het daar in de praktijk wel zo dat veel automobilisten wel stoppen voor fietsers, misschien ook omdat het daar zone30 is én dat ze niet veel sneller kunnen rijden door de voorafgaande kronkel in de weg.
      Ook aan de Dampoort hebben fietsers geen voorrang (Kasteellaan, Dok Zuid) en daar geven de auto’s toch ook meestal voorrang. Ik vermoed omdat ze het zelf eigenlijk ook niet meer zo goed weten (en ook wel een beetje omdat veel fietsers daar toch wel overvlammen in het idee dat ze wél voorrang hebben ….)
      Kortom: onduidelijkheid troef!

  9. JanG Says:

    Zo lang elke administratie zijn eigen logica en regels blijft volgen, zullen we zulke situaties meemaken. Beter zou zijn indien ze allemaal in functie van de weggebruikers zouden denken en werken aan een uniform wegbeeld, maar dat is een utopie, vrees ik.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: