Home

To do lijst (4): grens (2) (melding 71)

18 maart 2011

Elke weggebruiker heeft zijn plaats.
Eén van de verkeerstheorieën die ik afgelopen jaren op mij af zag komen was die van “het eenduidig wegbeeld”.
Kort samengevat: nonstop wisselende “wegbeelden” werken verwarrend.
Ze zijn nefast voor de verkeersveiligheid.
De Dendermondsesteenweg tussen Dampoort en Heernisplein is 100% vanuit deze theorie bedacht.
Volgens de ontwerper mocht je een fietspad (op de brede delen) niet laten afwisselen met een fietssuggestiestrook (op de smallere delen).
De fietssuggestiestroken kwamen er omwille van de smalste straatdelen (oa aan de Colruyt).
(Ik had moeite met die theorie. Een fietspad geeft een fietser meer rechten, èn vaak meer veiligheid.)
De wegbeheerder stopte zijn theorie halfweg de Dendermondsesteenweg.
Het wegvak tussen Heernisplein en de gemeentegrens met Destelbergen werd niet heraangelegd.
Het heeft geen fietspad of fietssuggestiestrook.
Niks.
Dus ook geen eenduidig wegbeeld.

Ook rondom Gent Sint-Pieters is een eenduidig wegbeeld ver te zoeken.
Fietsers en voetgangers krijgen -meestal- de ruimte die nog over is.
De fietsinfrastructuur die er is sluit niet aan op andere infrastructuur.
De foto van gisteren heb ik -afgaande op de reactie van Frans- onvoldoende geduid.
Het nieuwe fietspad aan de rechterkant richting Voskenslaan lijkt enkel aan te sluiten op de Fototunnel.
Mij lijkt het evident dat wie uit de Sint-Denijslaan komt het fietspad rechtdoor kan oprijden.
De huidige boordsteen nodigt hier niet toe uit.
Wie nu vanuit de Sint-Denijslaan komt wordt verondersteld vlot een S-bocht te kunnen maken, èn bij voorbaat de weg te kennen.

Aan de overzijde is de situatie identiek.
De wegbeheerder focust louter op de trafiek Voskenslaan-Fototunnel.
De belijning brengt je straight naar een smal fietskruispuntje, maar wie rechtdoor wil en de weg niet kent wacht de verwarring… of een boordsteen, een hevige bonk (hierover twijfel ik) en de kasseien van de Kiss & Ride.

14maa11, 18u51, Sint-Denijslaan


Of wil de wegbeheerder fietsers aanmanen om via het zebrapad het asfalt te vervoegen?
Een rechtlopend fietspad (naar de Sint-Denijslaan) met een afslag (pijl inclusief) naar rechts (naar de Fototunnel) lijkt me aangewezen.
Jaja, ik weet het: het stuk Sint-Denijslaan tussen Fototunnel en Timichechtunnel heeft geen fietspad (meer).
Dat zegt weer iets over het -helaas- ontbrekende masterplan fietspaden voor de stationsomgeving.
En over de grens van het project.
(opgelet: op de foto’s zijn de verfwerken zijn nog niet klaar, maar je ziet de intentie)

14maa11, 18u52, Sint-Denijslaan


Melding 70 stuurde ik gisteren naar het meldpunt Fietspaden, die het doorstuurde naar Gent-Info, die het doorstuurde naar… het infopunt Gent Sint-Pieters.
Ik ben benieuwd naar wie het infopunt doorstuurt.

5 Responses to “To do lijst (4): grens (2) (melding 71)”

  1. Frans Says:

    OK, Yves, dit is veel duidelijker en ik geef je helemaal gelijk. Die “fietsbocht” om van de Voskenslaan de fototunnel in te fietsen is inderdaad scherp en smal. En om het de fietsers extra moeilijk te maken werden paaltjes gezet.

  2. Els Says:

    Wie een hoek van quasi 90° tekent voor fietsers heeft duidelijk zelf niet veel kaas gegeten van fietsen. En dan hebben we het nog niet over mensen met bakfietsen etc. die ook die scherpe bocht moeten kunnen nemen….

  3. jan Says:

    Maar ge ziet het weer allemaal verkeerd. Zoals uit de tweede foto duidelijk blijkt kan een fietser die de bocht neemt niet anders dan op de linkerkant van het fietspad gaan rijden (terzijde: hoeveel breedte schiet er hier nog over met dat paaltje: met schrikafstand eraf getrokken nog ongeveer een meter? Half zo veel als het absolute minimum). Op die manier wordt op het spitsuur de stroom fietsers die uit de tunnel komt even onderbroken en kunnen de auto’s weer eventjes door. Het paaltje zorgt met andere woorden voor vlot verkeer.

  4. Frans Says:

    De wegbeheerder heeft misschien wél gedacht aan de fietser die rechtdoor rijdt op de St-Denijslaan. De fietser heeft daar immers voorrang wanneer hij het fietspad verlaat: voorrang op letselschade. Als het zover is, komen de verkeersborden in beeld met het gevarendriehoek “fietsers” en “maximum 30”. Die borden staan veel te ver en te laag.


  5. […] Helemaal chaotisch is het bij het einde (of het begin) van deze fietsstrook aan de Sint-Denijslaan. Lees meer bij Fietsbult: klik hier. […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: