Verf (3): jaren 70-kruispunt

De Stad, de Provincie en het Gewest investeren via het Fietsfonds in fietspaden.
Deze middellange termijnactie is prima, en hoogst nodig.
Ik kijk hoopvol uit naar de beloofde 60 kilometer pad vóór 2013.
Dat is nog een dikke 21 maand te gaan.

Daarnaast zou op korte termijn Stad, Provincie (waarom niet?) en Gewest systematisch met hogedrukreiniger en verfborstel aan de slag moeten.
Wat heeft het voor zin om degelijke fietsinfrastructuur uit te bouwen als men verbindende kruispunten in zijn jaren 70-“autodoorstroming eerst”-configuratie laat liggen?
In mijn zoetste dromen gaan ook die kruispunten op de schop, maar in afwachting kan er ook met verf véél gebeuren.
Dit is zo een voorbeeld:

15maa11, 17u39, Rijsenbergstraat / Patijntjestraat / Europabrug

De situatie op het kruispunt is: 3 autorijstroken(2 uit, 1 in) en een half fietspad (1/2 uit, 0 in).
Plaatsgebrek?
No way.
15maa11, 17u37, Rijsenbergstraat

Zoals je ziet: er is plaats genoeg voor 2 rijstroken en 2 fietspaden.

15maa11, 17u39, Rijsenbergstraat

Assertieve fietsers hebben geen probleem met de huidige situatie.
De rest -de massa- wel.
De doorsnee ouder durft hier niet met zijn kinderen te fietsen.

15maa11, 17u38, Rijsenbergstraat

Tijd om dit verlengstuk van de Voskenslaantunnel te saneren.
De weg komende van links -de Patijntjestraat- is trouwens in hetzelfde jaren-70 kleedje. Hier is een foto.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Verf (3): jaren 70-kruispunt”

  1. Wegmarkeerders (of hun opdrachtgevers) wanen zich soms Magritte. Niet zichtbaar op deze foto’s: op het kruispunt (met verkeerslichten) Patijntjestraat/Rijsenbergstraat werd richting station een fietspad gemarkeerd. Deze toevoeging aan de oorspronkelijke markeringen heeft de rijbaan vernauwd tot een breedte van hooguit één meter. Strikt genomen kan hier geen enkele auto door zonder een overtreding te begaan (op het fietspad rijden en/of over een volle witte streep).

  2. Een vraagje voor de vele wegcode-exegeten op deze blog en bij deze vier jaar oude foto’s die ook vandaag hadden kunnen worden genomen. Kan iemand mij het wetsartikel aanwijzen dat automobilisten toelaat om tweewielers in te halen over een volle witte streep? Dat is de realiteit op bijvoorbeeld de Europabrug, langs de pas vernieuwde Clementinalaan of op het Mariakerkeplein (speciaal maar nutteloos ingericht met bochten “om de snelheid te breken”).

    1. Ik denk dat je het antwoord op die vraag ook zelf kent. Die regel is er natuurlijk niet.

      “72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.”

      Meer zelf, ook als een fietser op een fietspad fietst blijft de regel van toepassing dat men met de auto of motorfiets minimaal een zijdelingse afstand van één meter moet houden t.o.v. fietsers. Concreet betekent dat dus – spijtig genoeg enkel theoretisch – op heel veel plaatsen het voor automobilisten verboden is fietsers voorbij te rijden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s