Home

Voorbeeldfunctie (1)

31 maart 2011

Hebben ziekenhuizen een fietsbeleid?
Ik vraag het me af.

03maa11, 14u07, AZ Sint-Lucas


Ziekenhuizen zijn per definitie mobiliteitsveelvraten.
Personeel, leveranciers, bezoekers en patiënten stromen uit alle windrichtingen toe.
Binnen onze verhakkelde ruimtelijke ordening is een intense autostroom van en naar zieken huizen evident.
Ziekenhuizen investeerden massaal in parkeerterreinen, onlangs nog in Maria Middelares.
Ik concludeer dat daar ziekenhuisbudget voor bestaat.
Het is even evident dat er een intense openbaar vervoerstroom is, en daar is nog véél werk aan.
Er zijn plannen om het UZ met de tram te ontsluiten.
Voor mij is het nog evidenter dat bezoekers en personeel uit de wijde wooncirkel rondom ziekenhuizen de fiets nemen.
De stelling “hoe meer mensen de fiets nemen, hoe meer plaats er overblijft voor wie de auto ècht nodig heeft” past als gegoten bij ziekenhuizen.
Aan fietspaden en -routes rondom de Gentse ziekenhuizen is er nog massaal veel (overheids)werk.
Ondanks dat staan er rond dit centraal gelegen ziekenhuis méér fietsen dan stallingen:

03maa11, 14u56, AZ Sint-Lucas

03maa11, 14u08, AZ Sint-Lucas


De huidige fietsrekken zijn deels oude, deels nieuwe (goedkope) “wielplooiers”, en niet geschikt om je fiets diefstalveilig te stallen:

03maa11, 14u07, AZ Sint-Lucas


Aan de andere ingang (kant Blaisantvest) staat een verdienstelijke, maar kleine overdekte stalling:

03maa11, 14u49, AZ Sint-Lucas

03maa11, 14u49, AZ Sint-Lucas


Conclusie: dit ziekenhuis investeerde so far weinig in fietsmobiliteit.
De hoofdingang kant Fratersplein wordt momenteel heringericht:

01maa11, 10u53, AZ Sint-Lucas


Ik hoop hierin een 21e eeuws fietsbeleid te lezen.
Al was het maar omdat een ziekenhuis een voorbeeldfunctie heeft, ook op vlak van mobiliteit.

4 Responses to “Voorbeeldfunctie (1)”

  1. Ciesvandekwis Says:

    Misschien een goede aanleiding om de missing link Gaardeniersbrug – Wondelgem af te werken: nu nemen de meeste ziekenhuisklanten van Bloemekeswijk de auto terwijl met de deze fiets-shortcut zó St-Lucas binnenrijdt.

  2. DriesO Says:

    Op het krantenartikel van één dag later, kwam een veelzeggende reactie op gentblogt:

    “Gisteren werd aan alle personeel van Sint-Lucas gevraagd om hun persoonlijke fiets in geen geval te parkeren in de (mooie) publieke fietsenstalling aan de nieuwe ingang.
    Het personeel moet dus bij wijze van spreken opnieuw de halve stad rondrijden (en nadien een gans stuk te voet afleggen) om de fiets in de fietsenstalling voor het personeel te plaatsen.
    Het voorzien van extra plaatsen, misschien beveiligde?, was blijkbaar niet aan de orde. Van een efficiënt mobiliteitsbeleid gesproken…”

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=HL38B8Q5&postcode=9000

    • Jean-Paul Says:

      Bij deze toch een (kleine?) nuance/aanvulling bij deze uitlatingen over de “voorbeeldfunctie” van het ziekenhuis en zijn mobiliteitsbeleid.

      De vroegere fietsstallingen aan de oude inkom (foto’s) was een noodoplossing. Ik verduidelijk; De zone waar toen de gerecupereerde fietsstallingen stonden was eigenlijk niet reglementair. De zone diende als ontzettings- en evacuatiezone voor de brandweer en moest dus zelfs volledig vrij blijven. Omdat de fietsrekken op de openbare weg niet toereikend waren en fietsers toch hun rijwielen in deze zone achterlieten, heeft Az Sint-Lucas deze rekken daar geplaatst. Tijdelijk, want met plannen om een nieuwe inkom te bouwen (nu ondertussen af) kon het ziekehuis daar geen (tijdelijke) investeringen meer doen. Voordeel was dat er geen wagens meer tot vlak voor de ingang kwamen te staan.

      Dat personeel “de halve stad moeten rondrijden” om hun fiets te kunnen stallen, klopt niet. Bij de vraag aan het personeel om geen gebruik te maken van de fietsenstalling voor bezoekers werd hen ook de mogelijkheid geboden (en verzocht) hun fietsen te plaatsen in de aparte fietsenstalling voor hen, bijkomend geplaatst in de zone van de oude inkom. Deze wordt in de toekomst ook met batch-systeem afgesloten. Deze fietsenstalling voor het personeel zijn ook weer tijdelijk aangezien het definitieve terrein en de volwaardige fietsenstalling in die zone zal aangelegd en gebouwd worden bij voltooïng van de nieuwe vleugel Z, nu huidige werfzone.
      Het personeel en andere medewerkers kunnen over het terrein van onze gebuur, St Jan Te Deo (waarvoor onze dank) rechtstreeks naar de afgesloten fietsenstalling op het terrein van AZ Sint-Lucas rijden en moeten dus zeker niet de halve stad rondrijden! Eens de werken aan de dienstingang t.h.v. Fratersplein gedaan zijn, kan het personeel ook terug via hun vertrouwde weg de interne fietsenstalling bereiken.

      En ja, het personeel moet een stukje stappen van hun huidige fietsenstalling op het terrein, dit is een keuze in prioriteiten binnen de eerder aangehaalde beperkte ruimte op een stadsterrein. Patiënten en bezoek kunnen het dichtst parkeren bij de ingang met fiets en daarna de auto, het fietsend personeel komt op de tweede plaats en moeten dus even stappen. Koning auto van het personeel moet zich het verste stallen, deze chaufeurs moeten het langste stappen.
      Wat betreft de missing link in de aansluiting naar Gaardeniersbrug. Ook daar zijn vollop voorbereidingen aan de gang. O.a. aan de personeelsingang t.h.v. het Fratersplein. Bij de bouw van een liftenhuis zijn daar werken aan de gang om het terrein aan te passen (te verbeteren) voor doorgaand fiets- en voetgangersverkeer en om mogelijke oneigenlijke toegangen tot het ziekenhuis te beveiligen. Dit om net die missing link in overleg met de overheid naar de brug te laten gebeuren over het terrein van het ziekenhuis. Niet evident om zomaar je terrein, zeg maar “je tuin”, open te stellen als openbaar terrein, niet?
      Langs deze doorrit zal er zo goed als zeker ook een bus van De Lijn over het terrein van AZ Sint-Lucas gaan rijden en een halte hebben. AZ Sint-Lucas is hierin al lang vragende partij. Maar ook dit was en is niet zo evident binnen de organisatie en werking van een ziekenhuis enerzijds en De Lijn anderzijds. De gesprekken en studie zijn volop aan de gang.

      Globaal moet je ook rekening houden met de ligging van het ziekenhuis. Onze (vrije) terreinen zijn niet zo ruim als dit van bv een Maria Middelares. Het is echt puzzelen om alle verkeer en bewegingen in en rond het ziekenhuis in goede banen te leiden op deze beperkte site, zonder daarbij de veiligheid van patiënten en bezoekers in het gedrang te brengen. Daarnaast wil het ziekenhuis ook het groen nog steeds een plaats geven binnen zijn infrastructuur.

      Als ik bij dit alles nog aanvul dat personeel een (met laatst nog gunstig aanpassing) fietsvergoeding krijgt en er mooie tegemoetkoming voor het gebruik van openbaar vervoer zijn voorzien, is het verhaal volledig…

      (Enne ter info, zelf kom ik ook alle dagen met de fiets naar het werk..)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: