Nuances

Je leest in een artikel over asfalteringswerken op de R40 een citaat als “Voor fietsers verandert er in principe niets tijdens de werken. Aan de fietspaden wordt er normaal gezien niet gewerkt.”
“Waw!”, denk je dan, “we gaan er op vooruit.”
In realiteit zijn er on the road wat nuances te trekken.
Zo kan je op het fietspad geconfronteerd worden met een achteruit rijdende machine:

11apr11, 08u31, Sint-Lievenslaan
Even schrikken als die zomaar op je af komt.
Het lijkt me geen handeling voor de ochtendspits.
De chauffeur probeerde uit te kijken, en reed uiteraard zeer traag.

Het fietspad ligt vaak bezaaid met fijne steentjes, die het wegdek glad maken:

12apr11, 08u34, Sint-Lievenslaan
Hier is aandacht voor.
Vanavond laat was het fietspad tussen Heuvelpoort en Sint-Lievenspoort prima geveegd.

De brug is volledig afgefreesd, ook het fietspad.
Het alternatief, de parkeerstrook, is niet vrijgemaakt.
Hier moet je slalommen, en -zonder waarschuwing- over de opstaande metalen voegen wippen:

12apr11, 08u35, Sint-Lievenslaan
Aan de overzijde zijn de straatlampen stuk, en moet je echt wéten dat de voegen eraan komen, of je wiel ziet af.

Tot slot: dit aansluitend fietspad vanuit de Tentoonstellingslaan werd nodeloos een afgesloten fietspad.

12apr11, 08u35, Tentoonstellingslaan
Kleine moeite om dit fietsvriendelijker af te sluiten?

Samengevat: ja, men doet “zijn best”, maar het kan beter.
In punten uitgedrukt: 6,5 op 10, wat naar Belgische normen niet slecht is.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Nuances”

  1. “De brug is volledig afgefreesd, ook het fietspad.
    Het alternatief, de parkeerstrook, is niet vrijgemaakt.”
    ’t Is te zeggen: er staan wel borden voor stationeerverbod, maar de wagen die er toch staat, is niet weggesleept. Ook typisch Belgisch: er zijn wel regels, maar die hoef je niet te volgen. Of zou dit een wagen van één van de wegenwerkers zijn?

  2. Voor mij is dit 0 op 10
    Dit is nog maar eens een voorbeeld dat er te veel verschil is tussen theorie en praktijk .(mooie praatjes en veel beloven )
    Stel u voor dat men de automobilisten ook zo zou behandelen ???

  3. Wat is het alternatief? Fietsers samen met andere voertuigen op de overvolle beschikbare rijbaan sturen, of omleiden langs de Kantienberg? Zou dat echt beter zijn?

    1. Euh, de parkeerstrook effectief vrijmaken (dus niet alleen borden plaatsen, maar ook de auto’s verwijderen die er toch staan) en daar de fietsers laten rijden? Lijkt mij een goed alternatief….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: