12 gedachten over “Keuzevrijheid (2)”

  1. én vooral een grove fout qua weginrichting lijkt me. Op deze plek zo’n miezerig stippelijnfietspad is levensgevaarlijk…

  2. Jammer genoeg een veel voorkomend fenomeen, dat auto’s aan verkeerslichten wel heel erg rechts aanhouden, waardoor je als fietser niet doorkan…

    1. Dit is een reactie zoals rijden op de pechstrook van een autoweg. Aanschuiven is geen excuus om dat te doen. Als autobestuurder blijf je van een fietspad af, punt. Andere opties lijken er wel te zijn. Vooreerst kan men zich afvragen of hier een fietspad moet. En is dat breed trottoir wel nodig? Lopen hier zoveel voetgangers langs? Deze afrit lijkt breed genoeg voor een profiel dat beter aansluit bij de verkeersstromen: een dubbele rijbaan, en een verhoogd fietspad naast een smaller trottoir. Vermoedelijk zit het Vlaamse Gewest met andere kopzorgen. De huidige markering lijkt hier enkel een (onrechtmatige) reputatie van fietsvriendelijkheid te dienen.

    2. Hoezo, is de wegcode volgen geen optie misschien?

      Die bus mag daar gewoonweg niet samen met die auto’s in twee files op één rijstrook + het fietspad rijden.

      PS. Als er geen bord “eenrichtingsverkeer” staat, is het sowieso verboden in twee files op één rijstrook te rijden.

    3. Frans, op de vraag “Vooreerst kan men zich afvragen of hier een fietspad moet” is het antwoord:

      JA, als er één plaats is waar gemengd verkeer echt niet kan, is het een drukke afrit van een stadsring waar auto’s in file aanschuiven voor een verkeerslicht. Waarom zouden andere vervoerswijzen mee moeten boeten voor het onefficiënt ruimtegebruik van personenwagens?

      1. Dries, mijn punt is dat deze foto bevestigt dat dit slechts een “pseudofietspad” is, want in deze veel voorkomende situatie heb je als fietser geen verhaal.
        Brussel ligt vol met dergelijke “pseudofietspaden”: ze staan overal volgeparkeerd. Aan dergelijke fietspaden heeft de fietser niets, tenzij pseudovoorrang en pseudoveiligheid.
        Dat het verboden is om op een rijstrook in twee files te rijden is volkomen onbekend, zelfs bij De Lijn, als je deze foto moet interpreteren.

    4. @ Joris,

      mijn ervaring met grote bruggen in steden is dat voetgangers er bijzonder weinig gebruik van maken. Bruggen zijn dan ook één van de situaties waar de keuze om het fietspad en voetpad te combineren een juiste keuze kan zijn. Al is het natuurlijk spijtig dat bij de aanleg van viaducten er in het verleden vaak voor gekozen werd om nauwelijks plaats voor voetgangers of fietsers te voorzien. Viaducten zijn vaak flessenhalzen die een probleem vormen bij de heraanleg van weginfrastructuur.

  3. Tja, ik wou alleen maar aangeven dat het daar smal is, en de fout zit duidelijk bij het ontwerp en uitvoering van de brug. Maar wat zijn de opties, de twee rijstroken herleiden tot 1 (met in de spits opstopping op de ring tot gevolg), of de brug heraanleggen en breder maken? Beide opties zijn of niet ideaal of te duur…
    Waarmee ik niet wil zeggen dat het daar niet gevaarlijk is en de situatie is verre van ideaal. Het is er helaas zoals op vele plaatsen in Gent, te smal en te klein voor alle verkeer…
    Mss zijn smallere/kleinere bussen een oplossing?

    1. `te smal en te klein voor alle verkeer’. Te weinig plaats voor alle verkeer? De maat voor het plaatsgebuik van verkeersmodi is de m2minuut/persoonkilometer (hoeveel vierkante meter heb ik hoe lang nodig om 1 persoon 1 kilometer verder te krijgen). Voor een voetganger of tram-busgebruiker is dat 20 m2minuut/persoonkilometer, voor een fietser 40 en voor een auto 200, als ik mij goed herinner. Me dunkt dat het redelijk duidelijk is waar het plaatsgebrek vandaan komt.

  4. Ik kom hier vaak en ja, meestal met de auto. Die bus staat gewoon teveel naar rechts, je ziet op de foto dat er links nog wel plaats is. Hij staat dan ook nog eens teveel naar voor denk ik, want vooraan is er een fietsvak (of hoe heet zoiets). De auto’s erachter begaan dezelfde fout. Voetpad wordt best wel veel gebruikt, ook door fietsers die in de omgekeerde richting rijden. Op korte termijn zou dit een beetje kunnen verbeteren door:
    – de weg ook daadwerkelijk in twee voorsorteerstroken te verdelen, de linkse voor linksafslaand verkeer, de rechtse voor rechtdoor en naar rechts
    – paaltjes/ribbels op de fietspadstippellijn (ja, ik weet dat die snel weer weg zijn…)
    Verder 100% akkoord dat de hele oplossing met dat viaduct niet optimaal is (beter een tunnel 😉 )
    Een andere oplossing zou een extra voetgangers/fietsersbrug zijn, maar dat is ook niet eenvoudig want er is daar pleziervaart en dus moet het een ophaalbrug zijn of voldoende hoog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s