

Aangekondigd in december 2009, en 17 maanden later geinstalleerd: de telpaal.

Hopelijk plaats men ook zo’n paal om het massale sluipverkeer in deze “fietsstraat” te tellen.
Aangekondigd in december 2009, en 17 maanden later geinstalleerd: de telpaal.
Hopelijk plaats men ook zo’n paal om het massale sluipverkeer in deze “fietsstraat” te tellen.
Zal ik hier alweer de knorpot van dienst zijn? Wat zijn we met zoān āwij-zijn-goed-bezigā-gadget, terwijl er in deze stad nog zoveel elementaire fietsvoorzieningen ontbreken? Dit ding telt wellicht geen voetgangers of joggers die sommige fietspaden (zoals langs de Coupure) onveilig maken door hun massale aanwezigheid.
Uit het Nederlandse fietsersbondtijdschrift āDe Vogelvrije Fietserā haalde ik onderstaand stukje over de telpalen in de Ć©chte fietsstad Kopenhagen.
āInvesteringen in fietsers leveren veel op. De gemeente heeft het laten narekenen. Elke afgelegde fietskilometer levert een maatschappelijk voordeel op van 16 eurocent en een autokilometer kost 9 eurocent. Van deze berekeningen gaat waarschijnlijk niemand extra kilometers fietsen.
Wat wel helpt, tenminste daar gaat de gemeente van uit, zijn de fietstellers die op drukke plaatsen zijn neergezet. Op de Dronning Louises Bro (brug) bijvoorbeeld. Daar zijn sinds juni al meer dan anderhalf miljoen fietsers gepasseerd. De boodschap van de gemeente: āwij vinden het belangrijk dat je fietstā.
De Louisebrug is volgens burgemeester Klaus Bondam de drukste fietsverbinding van Europa. Er rijden dagelijks 36.000 fietsers. Een extra rijbaan voor fietsers moet opstoppingen voorkomen.ā
[…]
āWij weten van elke straathoek precies hoeveel fietsers en voetgangers er langs komen. Het gaat om de feiten, die zijn belangrijker dan meningen.ā
[…]
āNu komt 37 procent van alle mensen die in Kopenhagen werken of studeren op de fiets. Het doel voor 2015 is gesteld op 50 procent.
Maar van de inwoners van de gemeente Kopenhagen gaat 55 procent op de fiets naar werk, school of universiteit.
Fietsers in Kopenhagen rijden elke dag 1,2 miljoen kilometer.ā
[…]
Over Kopenhagens onofficiƫle Fietsambassadeur Mikael Colville-Andersen:
āEen van de classics op zijn rondleidingen is de fietsenteller op de Dronning Louises Bro (brug). āIk sta hier dus heel vaak met mensen te kijken naar die teller en de fietsers op dit fietspad en ik heb vaak genoeg gezien dat mensen zich echt verbaasden. Veel mensen weten niet eens dat Kopenhagen zo bijzonder is vanwege het grote aantal fietsers. Als ze dat eenmaal zien zijn ze trots.āā
Samengevat:
Fietsers tellen is belangrijk voor een goed mobiliteitsbeleid: meten is weten!
Alleen zo kan je aantonen hoe belangrijk fietsbevorderende maatregelen zijn.
Het werpt een heel ander licht op de urgentie van ingrepen als je bv. beseft dat er tussen 7.45 en 8.15 uur ās morgens evenveel fietsers als autoās op de Dampoort rijden.
Het helpt ook tegen het “voorruitperspectief”. Zelfs mensen die veel fietsen denken nog altijd eerst in termen van autoverkeer.
Een autofile neemt immers veel plaats in, en dat maakt het heel belangrijk in de hoofden van de mensen…
Telpalen helpen het fietsen uit de achterste schuif te halen!
’t Is niet al goud dat blinkt… Kopenhagen heeft zijn ambitie lichtjes bijgesteld (http://www.copenhagenize.com/2011/04/50-on-bike-by-2012-no-2015-no-2025.html). Niettemin blijft het een voorbeeld.
Die telpaal zou kunnen een voorbode zijn van het fietsstraatproject en ook daar zit beweging in ! Maar er is nog veel werk in Gent op het vlak van fietsinfrastructuur. Nog heel veel.
2 miljoen fietsers, dat gaan we wellicht binnen een jaar of vijf al bereiken.
Op basis van een telling schatte Yves dat er hier ’s morgens tussen half 8 en half 9 500 fietsers passeren, het getal dat de vorige schepen van mobiliteit vernoemde.
’s Avonds nog eens hetzelfde aantal fietsers, dat is al 1000 per dag.
Neem enkel de werkdagen, dan zijn er al 220.000 fietsers per jaar.
En dan hebben we de fietsers buiten de spitsuren en in de weekends nog niet gehad…
Ik denk dus dat we om de vijf jaar opnieuw aan nul mogen beginnen tellen.
http://www.gentblogt.be/2010/04/23/fietsbrug-2
Merk op dat er weer eens een jaar vertraging bijgekomen is, want in 2009 stond in de krant:
“Nog voor volgende zomer krijgt de stad Gent twee ‘fiets-telpalen'”
De tweede telpaal ging toen ergens langs de Coupure komen.
En toevallig of niet, er zijn gisteren markeringen aangebracht op het fietspad ter hoogte van de faculteit van de bio-ingenieurs…
Lijkt mij een rare plaats om de telpaal langs de Coupure te plaatsen. Was de Rozemarijnbrug niet geschikter geweest?
De Coupure! Gisteren was ik zelf nog een van de 7000 lopers. Dagelijks fietsend en rinkelend langs de joggers, kinderkarren, pizzabrommers, wandelaars-annex-hond.
Het is er de laatste maanden weer merkbaar drukker geworden.
Gisteren ook nog even het puttenfietspad aan de overkant genomen (coupure rechts). On-be-grij-pe-lijk dat men hier nog geen plannen heeft gemaakt om eindelijk eens dat stuk Paris-Dakar om te vormen tot een fietsbaar stukje asfalt.
Prioriteiten? Telpaal daarna graag.
“Dagelijks fietsend en rinkelend langs de joggers, kinderkarren, pizzabrommers”.
Kinderkarren zijn daar de enige die op het fietspad mogen, tenminste als ze achter een fiets hangen š
Vanmorgen was men inderdaad bezig om ook op de Coupure zo’n telpaal te plaatsen.
Een mijlpaal: wellicht voor het eerst in de geschiedenis heeft men bij het afsluiten van deze hoofdfietsroute een omleiding ernaast op de rijbaan afgebakend…!
:-))
De telpaal op de Coupure staat er inderdaad sinds vorige week.
Men is er ambitieuzer qua aantal fietsers: de telpaal telt daar tot aan 5 miljoen š
Ondertussen werk dat ding nog steeds niet hĆ©. Van Geld in ’t water smijten gesproken!