Vastgeklonken

Gent heeft qua fietsbeleid 1 doelstelling overduidelijk bereikt: de grote meerderheid van de fietsers – ik schat met het natte vingertje: meer dan 90% – wéét dat een fiets pas goed op slot staat als hij vastgeklonken is aan een fietsenstalling, een paal of ballustrade.

01jun11, 10u09, Terplaetenbrug

Het was dan ook bizar om een paar maand geleden hier te lezen dat er op gewestwegen geen fietsenstallingen zijn/komen.
Of las ik dat fout?
Op deze gewestweg zijn er duidelijk stallingen te kort:
03jun11, 10u13, Rooigemlaan

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

16 gedachten over “Vastgeklonken”

  1. De stad (mobiliteitsdienst) plaatst hier en daar fietsenstallingen. Dat is goed (al zijn het er te weinig).

    Bij mijn weten plaatst het gewest geen fietsenstallingen op haar gewestwegen. (Ze investeren daar wel in de parkeerstroken, wat botst met hun STOP-principe)

    Toch heb ik al ergens een rek op een gewestweg gezien. Heeft de stad dat dan geplaatst, of vergis ik mij?

    1. Fietsbult had het wellicht over een gelijkaardige opmerking als hierboven die ik hier eerder al maakte.
      Voor zekerheid zou het aan het gewest zelf gevraagd moeten worden.

  2. Vingertje nat gemaakt bij TMVW of in Het Strop? 🙂
    Intussen worden sinds 1 juni alle gevaarlijk gestalde fietsen aan het St-Pietersstation “doorgeknipt” en verwijderd. Volgens het bericht op http://www.projectgentsintpieters.be die een aantal voorbeelden visueel toont, betreft het alle fietsen die voor blinden en slechtzienden een hindernis kunnen vormen. Worden buiten deze stationsomgeving -bijvoorbeeld op de Rooigemlaan (foto)- gevaarlijk gestalde fietsen soms ook “doorgeknipt”?

  3. Aan de foto’s op project Gent Sint-Pieters te zien is het criterium: een fiets is gevaarlijk gestald als hij niet in een rek staat.Ik meende dat de politie als criterium gebruikt dat de fiets de vrije doorgang voor voetgangers niet mag belemmeren, al vind ik dat nergens zwart op zit. Veel van de fietsen op de foto’s zijn volgens dat criterium absoluut niet verkeerd gestald, wat de vraag doet rijzen in hoeverre welke dienst dan ook privé-eigendom (het slot) mag vernielen bij die fietsen.

    Als er werkelijk problemen zouden zijn voor blinden en slechtzienden bij fietsen die normaal geparkeerd zijn dan is het dringend nodig om daar een oplossing voor te vinden. Hoe kan je anders als fietser weten: hier mag ik mijn fiets tegen de gevel zetten maar daar niet? Als de overheid vindt dat fietsen alleen in rekken mogen gestald worden dan is er in Gent een tekort van vele duizenden fietsenrekken. Bovendien verbiedt je mensen in sommige straten dan gewoonweg om een fiets te hebben of om gasten te ontvangen die per fiets komen. Aan de twee stations is het duidelijk: de NMBS is schuldig aan het tekort aan stallingen (al zijn er achteraan het station nog plaatsen in de rekken, maar die moet je vinden). Bijgevolg dient de NMBS elk doorgeknipt slot te vergoeden.

    Wat Frans aanhaalt is dan ook typisch voor de mentaliteit van sommigen: het is de fieters hun schuld, wat er ook gebeurt, en wetten gelden er niet.

  4. Ik kom eigenlijk nooit aan het Sint-Pietersstation, maar ik moest er gisterenmiddag toch even zijn. Ik heb mijn fiets onder het Infopunt gestald (Pr. Clementinalaan). Er waren geen vrije plaatsen meer, maar ik heb hem net naast het rek gezet, zodat ik mijn fiets toch kon vastklinken.

    Ik vroeg me af hoe je dat eigenlijk doet als je even in het station moet zijn om iets te regelen, af te halen, wat dan ook (ik had 20 minuutjes werk). Moet je dan je fiets in een rek stallen? Hoe weet je als toevallige passant (zoals ik) waar die staan rond het station (niet veel tijd om te zoeken, want in mijn middagpauze)? Zijn er plaatsen waar je je fiets even mag zetten, soort kortparkeren dus.

    Heeft iemand hierop een antwoord?

    1. Als ik gewoon in het stationsloket of zo moet zijn, neem ik gewoon mee mijn fiets naar binnen in de wachtrij. De NMBS moet maar genoeg bereikbare fietsenstallingen voorzien…

    2. O ja, het is natuurlijk niet verboden een fiets te stallen als hij niet in een rek staat.
      Hij mag wel niet hinderlijk staan, dat is helemaal iets anders.

      1. Bedankt, Dries! Ik was idd eerst van plan mijn fiets mee te nemen naar binnen, maar deed het dan toch maar niet. Hij stond niet hinderlijk geparkeerd naast het rek, maar het is dus niet simpel om hem ergens anders – lees: niet in een rek – te stallen, aangezien dit volgens de NMBS/Project Gent-Sint-Pieters hinderlijk is ….
        (link: http://www.projectgentsintpieters.be/nieuws/p/bericht/gevaarlijk-gestalde-fietsen-aan-gent-sint-pieters-worden-vanaf-woensdag-1-juni-losgeknipt1)

      2. De foto’s op projectgentsintpieters hebben geen juridische waarde. Het enige dat je ervan kunt zeggen is dat ze onduidelijke informatie verspreiden.

        Het enige dat telt is de wegcode en daarbovenop het reglement van de stad Gent:

        “Een hinderlijk gestalde fiets: een fiets die het andere verkeer hindert zonder daarom een onmiddellijk en direct gevaar op te leveren.
        Een gevaarlijk gestalde fiets: een fiets die het andere verkeer hindert op een manier dat onmiddellijk en direct gevaar met zich kan meebrengen

        Artikel 3 Een hinderlijk gestalde fiets, wordt indien mogelijk zó geplaatst dat de fiets niet hinderlijk meer staat.
        Indien niet mogelijk wordt de fiets gelabeld en wordt na een termijn van twee weken, indien het label
        onveranderd nog rond de fiets zit, door de fietswacht opgehaald. Indien die fiets een ander voertuig
        blokkeert/immobiliseert, wordt deze ambtshalve door de fietswacht verwijderd.
        Artikel 4 Een gevaarlijk gestalde fiets wordt indien mogelijk zó geplaatst dat de fiets niet gevaarlijk meer gestald
        staat. Indien niet mogelijk wordt de fiets onmiddellijk ambtshalve verwijderd door de fietswacht.

        […]

        Artikel 7 In zones met geconcentreerde fietsenstallingen (bv. de stationsomgevingen en evenementenpleinen) worden de fietsen door de gebruikers indien mogelijk in de betreffende fietsenstallingen geplaatst. Fietsen die niet in de daartoe voorziene fietsenstallingen zijn geplaatst, en niet hinderlijk en/of niet gevaarlijk gestald zijn, worden gelabeld met het verzoek de fiets in de vermelde dichtstbijzijnde fietsenstalling te plaatsen of worden, indien er nog plaats is, ambtshalve door de fietswacht in de dichtstbijzijnde fietsenstalling geplaatst.”

        http://www.gentfietst.be/fietsen-verwijderen

        Ik ga ervan uit dat MaxMobiel het stedelijk reglement volgt.
        (Als zou blijken dat er onterecht fietsensloten doorgeknipt worden of verzet worden, kan er klacht worden ingediend.)

        Sowieso blijft het interpretatie. Wat is “het andere verkeer hinderen”?
        Ik veronderstel dat dat betekent dat je fiets bv in de looplijnen van de voetgangers staat of op blindengeleidetegels, of dat de doorgang te smal wordt voor het aantal voetgangers dat er passeert.

        Merk op dat er voor het parkeren van voertuigen (auto’s, moto’s, vrachtwagens…) veel meer en concretere regels in de wegcode staan.
        Dat komt wellicht doordat ze zo veel ruimte innemen dat ze veel rapper problemen veroorzaken.

  5. Langs de gewestweg R40 zijn er toch wel een aantal fietsstallingen: Einde Were (Residence Gery), Antonius Triestlaan (politiekantoor) en Martelaarslaan (op de hoeken met de Rozemarijnstraat en Bijlokehof). Op aanvraag van studenten die daar massaal op kot zijn?

    1. Het zijn wellicht allemaal stallingen type Gent? Dus wellicht geplaatst door de Stad?
      Dat is nu net mijn punt: investeert het gewest eigenlijk wel in fietsenstallingen? Ze investeren in ieder geval wel veel geld/plaats in de parkeerstroken voor auto’s…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s