Watten

Vandaag geen foto’s.
Enkel cijfers over de fietsstallingen aan het station Gent Dampoort:

Aantal gratis gestalde fietsen

21 januari 2007        :   956
15 november 2008  : 1.338
10 mei 2010               : 1.292 (plus 71 in de niet overdekte betaalde stalling)
21 juni 2011               : 1.759 (plus nog een kleine 100 betalende)

Aantal degelijke gratis fietsstallingen

21 januari 2007       :   818 (plus 182 rotte “wielplooiers”)
15 november 2008  :   804 (plus 182 rotte “wielplooiers”)
10 mei 2010               : 1.071
21 juni 2011               : 1.071 (plus 114 oude “wielplooiers”)

Aantal degelijke niet overdekte betalende fietsstallingen

10 mei 2010   : 230
21 juni 2011   : 230

Een degelijk fietsbeleid start bij degelijke fietsinfrastructuur.
Aan wegbeheerders om de omslag naar het STOPprincipe te maken door wegen en stallingen aan te pakken.
Aan onderwijs-, cultuur- en sportinstellingen om hun publiek voldoende fietsstallingen aan te bieden.
Aan openbaar vervoer om aan te sluiten op elkaar, en voetgangers en fietsers zéér hard in de watten te leggen.
Laat ons zeggen: minstens evenveel als automobilisten. (grapje)
Hoe leg je fietsers in de watten?
Door méér stallingen te voorzien dan er fietsers zijn, en de groei van fietsgebruik voor te blijven.
Kortom: het omgekeerde van wat er nu gebeurt aan Gent Dampoort.

Voor foto’s: bekijk deze oude Fietsbulten.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Watten”

  1. Ik zal weer maar eens cynisch uit de hoek komen. De NMBS heeft er geen enkel belang bij om het fietspendelen naar het Dampoortstation (nr. 29 qui reizigersaantal, vóór Oostende) aan te moedigen. Want elke Gentse treinpendelaar op fietsafstand van de Dampoort is een autopendelaar minder in de nieuwe parking aan Gent-Sint-Pieters, waar nu alle aandacht en middelen gaan.

    1. Hoezo, de NMBS heeft geen belang bij fietsenstallingen?
      De autoparking aan Gent-Sint-Pieters kostte de NMBS heel veel geld (“51 miljoen euro zonder BTW en erelonen”).
      Dat betekent dat elke autostaanplaats € 18833 kost, wat betekent dat het grootste deel van de kostprijs niet betaald zal worden door de gebruiker, maar door de NMBS is (federale overheid).

      Extra fietsenstallingen kunnen helpen om de NMBS winstgevend te maken, omdat ze dan minder geld verliezen aan extra autoparkings.

  2. Frans, aan het St.Pietersstation is de capaciteit van fietsstallingen wel voldoende dus je cynische bewering houdt geen steek.

    1. Jaja, maar daar is dat omdat er een andere taktiek toegepast is: het station is bijna onbereikbaar met de fiets. En volgens de NMBS kun je hem bijna nergens zetten zonder dat dit volgens hun normen hinderlijk is.

      1. Correctie: niet hinderlijk, gevaarlijk. Het verschil zit er hier in dat, volgens de stadsreglementering, een gevaarlijke fiets onmiddellijk mag verwijderd worden (zonder dat de fietser recht heeft op schadevergoeding voor het tijdverlies of het vernielde slot, uiteraard). Een hinderlijke fiets die vastligt moet eerst gelabeld worden en mag pas na twee weken verwijderd worden. Volgens de foto’s op de website
        (zie

        hier
        ) is elke fiets die niet in een rek staat gevaarlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s