Home

Gentse Feesten (7)

29 juli 2011

22jul11, 17u25, Gandastraat

6 Responses to “Gentse Feesten (7)”

  1. Ellen Reznor Says:

    Kritiek is soms op zijn plaats. Daar kunnen we van leren en groeien. Maar als het goed is, mag het ook eens gezegd worden.

    http://www.urbanews.fr/2011/02/04/11256-lille-vs-gand-limpressionnante-avance-dune-ville-qui-vit-a-velo/

    http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Metropole_Lilloise/actualite/Secteur_Metropole_Lilloise/2011/02/04/article_l-impressionnante-avance-d-une-ville-qui.shtml

    Met vriendelijke groeten.
    Ellen Reznor
    Project Medewerker Civitas
    Stad Gent – Max Mobiel vzw

    • Frans Says:

      Tja. Het uitgangspunt van het artikel is twee fietsdoden op een fietspad in Rijsel. Onze “Fietsmodelstad” laat optekenen dat twee a drie fietsdoden per jaar in Gent “normaal” is. Dat Rijsel zo weinig fietsers telt heeft ook wel te maken met het performant openbaar vervoer aldaar, met een volautomatische metrolijn met zeer hoge frequentie. Heeft La Voix du Nord alle beweringen wel nagetrokken, zoals bijvoorbeeld de aanleg van verhoogde fietspaden langs alle drukke lanen? Of liggen die in Aarker? De Rijselse krant had misschien ook kunnen vaststellen dat Gentse lanen die recent door Franse ontwerpers werden aangepakt extreem fietsonvriendelijk zijn, zoals de Clementinalaan.

    • JanG Says:

      Het artikel zegt niet dat het goed is: het vergelijkt de situatie in Gent met die in Rijssel. Die vergelijking valt gunstig uit voor Gent, meer niet. Vergelijk Gent met pakweg Amsterdam en dan zal de balans minder positief zijn…

    • jan Says:

      Maar als het beter kan zeggen we het ook: na het artikel achter de tweede link vergelijkt iemand in een commentaar Rijsel met Lund in Zweden. Daaruit blijkt dat Gent nog heel veel vooruitgang kan boeken.

    • jan Says:

      Voor wie het Zweeds niet machtig is: volgens de Zweedse Wikipedia is Lund rond1985 begonnen met de uitbouw van een uitgebreid fietspadennet. Pakweg 10 jaar vroeger dan Gent, dus Lund geeft een mooie doelstelling voor een 5-jarenplan: Gent moet halen wat Lund vijf jaar geleden haalde. Ook is het klimaat hier beter en, nog steeds volgens Wikipedia, ligt Lund op een helling, zij het geen steile. Zoals Gent heeft Lund veel studenten. De resultaten van Lund moeten dus gemakkelijk te bereiken zijn. Die resultaten zijn: 45% van de verplaatsingen gebeuren te voet of met de fiets (45% alleen voor fietsen zoals de commentaargever in La Voix du Nord schrijft is wat kort door de bocht) en er is een dalend autogebruik. Dat was vijf jaar geleden; Lund werkt er heel hard aan om beter te doen.

  2. Ellen Says:

    Tja Rijsel is inderdaad geen fietstad 🙂 Ik heb er 3 maand rondgefietst als erasmusser enkele jaren terug. Je wordt als student gek bekeken als je zegt dat je alles met de fietst doet. Studenten nemen het goed uitgebouwde openbaar vervoer. Er is een metro netwerk met de grote voordelen: snel, zeer frequent en brengt je overal dichtbij (zeer uitgestrekt, tot in de voorsteden).
    Toch nog een opmerking: Ook als wandelaar is het totaal geen veilige stad. De lilloise autochauffeurs zijn nogal laks met verkeersregels.
    Gent wint natuurlijk van Rijsel. Daarentegen met een Scandinavische of nog dichter, Nederlandse stad…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: