Teleurstelling (1): Nederkouter

1 september.
De afgelopen zomermaanden brachten fietsnieuwigheden en fietsteleurstellingen.
De komende week een selectie van beide.

Dagelijkse lezers van Fietsbult wisten het al sinds 9 augustus.
Ik las het ook, en dacht: Wendie vergist zich.
Dit zal de stad nooit doen.
De fietsroute Bagattenstraat-Nederkouter-Verlorenkost is de evidentie zelve.
Maar neen -teleurstelling- de klok is teruggedraaid:

29aug11, 17u38, Nederkouter

29aug11, 17u38, Nederkouter

De kortste en fietsvriendelijkste route om van de Zuid naar de Brugse Poort, Sint-Denijs-Westrem of de Bijloke te fietsen is weer doorgeknipt.
De sterken onder ons zullen weer de Sint-Pietersnieuwstraat naar de Blandijn, of de Willem Tellstraat beklimmen.
Ik vind dat best een leuke klim.
Maar kinderen en ouderen… ach… who cares?
Je kan er enkel uit concluderen dat dit stadsbestuur twijfelt/geen zin heeft om fietsers maximaal te ondersteunen.
Ik hoor dat sommigen vinden dat fietsers maar evenveel moeten omrijden als auto’s.
De fietsroute langs de Recolettenlei/Lindelei zal de komende twee jaar ferm lijden onder het autoverkeer dat normaal de as Annonciadenstraat/Papegaaistraat neemt.
Net daarvoor een (deels) alternatieve fietsroute wegknippen is… tja… teleurstellend beleid.
Of een gebrek aan beleid?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

24 gedachten over “Teleurstelling (1): Nederkouter”

  1. Wel leuk dat blijkbaar enkel nog fietstaxi’s, fietsbussen en fietsbrandweer toegelaten zijn. Een onderbord heeft namelijk enkel betrekking op het bord er net boven. Benieuwd of de politie even consequent taxi’s zal beboeten als fietsers.

    1. Dat mocht vroeger inderdaad ook al niet… Ik heb (toen ik daar nog regelmatig passeerde) toch regelmatig mensen waarschuwingen en bekeuringen zien krijgen…

    2. De heisa is er omdat, na veel aandringen, de stad eindelijk een goede beslissing neemt, die dan een paar maanden later zonder enige uitleg ongedaan wordt gemaakt.

      Langs het Justitiepaleis is geen optie als je van de Zuid naar de Coupure wilt, dat is een twee keer zo lange route. Dat geeft de stad ook zelf toe. Ze spreken zelf over een “missing link”.

    3. Dear noButterfly,
      Ik ben een fitte fietser, en doe de helling Vooruit/Plateaustraat vlot. Voor vele anderen is die helling een serieuze drempel (om de fiets te nemen, of om dit traject te nemen..). Denk aan de ouders en kinderen uit de scholen vlakbij. Je ziet steeds meer zestigplussers op de fiets, maar niet op deze “berg”. DeKasseien van Bagattenstraat zijn uiteraard geen cadeau en staan hoog op het verlanglijstje van fietsend Gent om een Belfortstraatbehandeling te krijgen. De Nederkouter is in een ver verleden -toen het woord fietsbeleid nog niet bestond- staduitwaarts autovrij gemaakt, et pour les cyclistes la mème chose. De Lijn argumenteerde sindsdien dat potentiële fietsers hun snelheid naar beneden zou halen. Nu de kasseien op de Nederkouter verdwenen zijn vervalt dat argument. De Lijn heeft nog steeds niet door dat hoe méér mensen we op de fiets krijgen, hoe minder mensen de auto nemen. Het zijn geen fietsers die in de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter stadinwaarts voor groot oponthoud van de trams zorgen… Fietsers staan nooit fout geparkeerd, of vormen geen aanschuivende file naar een parkeergarage. Zelfs op “normale” wegen rinkelen watmannen je van de weg af, opzijopzijopzij… Ik hoor ze dat niet doen voor auto’s met “een aangepaste snelheid aan een stedelijke omgeving”. Kortom: de Lijn schiet irrationeel op de verkeerde vijand.

    1. Dat is in Antwerpen ook het geval. Men beweert het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer en privé-vervoer) toe te passen, maar in werkelijkheid mag De Lijn steeds eerste zijn eisen stellen en zal de stad hier nooit tegen in gaan.

      1. @ Pjotr,

        de T’s 😉 worden in Antwerpen soms wel uitgenodigd, maar op dat moment heeft De Lijn haar eisen aan gesteld, eisen waar niet over onderhandeld mag en kan worden. Dat geeft men in Antwerpen ook toe. Hoe men er in slaagt om enerzijds te beweren het STOP-principe toe te passen, en anderzijds De Lijn steeds het eerste woord te geven is mijn onduidelijk. Zulke mentale spagaat uitvoeren, is waarschijnlijk eigen aan sommige politici.

  2. Vreemd is dat schepen De Regge in het voorjaar nog had laten weten:

    “…Een probleem was wel dat er op de belangrijke fietsverbinding tussen het Woodrow Wilsonplein en de Coupure in één richting een ontbrekende schakel was tussen de Bagattenstraat en de Verlorenkost. Na de asfaltering is daarom besloten om voor dit korte gedeelte fietsen in beide richtingen toe te laten.”

    Wie of wat heeft haar van idee doen veranderen?

  3. Dit lijkt me toch eerder een symbooldiscussie dan een echt probleem. Het is ongeveer 600m omrijden langs het oud justitiepaleis, en zo kan je nog de kasseien van de Bagattenstraat vermijden ook (als je van Zuid komt). Of 150m te voet met de fiets aan de hand…
    Die 600m zal toch niemand tegenhouden om de fiets te nemen?

    1. Maar die kasseien kan je nu al vermijden door de Ketelvest te nemen. In theorie een prachtige fietsroute, maar mismeesterd door enkele aannemers en totaal nutteloos nu dat verbod weer ingevoerd is. Als het stadsbestuur het echt meent met de Lindelei/Recolettelei als fietsas als alternatief voor de Nederkouter, dan moet ze consequent zijn: minder autoverkeer op die as én — waarom niet — een fietsbrug van het verlengde van de Ketelvest naar de Recolettelei.

      1. In het oorspronkelijk Mobiliteitsplan was de Recolletten- en Lindenlei “verkeersluw”. Maar het verbod om links af te slaan vanuit het Koophandelsplein werd snel afgevoerd, ook omdat het massaal genegeerd werd.
        Wat ik nog altijd niet begrepen heb, is waarom met het (nieuw) fietspad langs de Lindenlei heeft afgeschaft. Het ligt er nog onder een laagje dolomietsteentjes, als een volkomen nutteloze strook op een plek waar elke vierkante cm telt: het fietspadequivalent van de beruchte brug in Varsenare.

      2. Frans,
        ik vermoed dat dat fietspad toen is afgeschaft omdat een belangrijk deel van de bevolking (zowel automobilisten als fietsers) niet weet/wist om te gaan met een enkelzijdig fietspad dat maar aan één kant van de straat ligt.
        Dezelfde reden waarom het fietspad aan de achterkant van het station (St-Denijslaan) enkele jaren geleden is afgeschaft (is nu slechts een suggestiestrook meer).

      3. DriesO,
        Als dat werkelijk het doorslaggevend argument was, dan mogen een pak verkeersborden eveneens verdwijnen, zoals “zone 30” of “verboden af te slaan” (links of rechts). Veel weggebruikers begrijpen die niet (of doen alsof). Het aanleggen van verhoogde inrichtingen was dan ook een kolossale verspilling.

      4. @Frans: Dat is nog iets anders hé. Het probleem is niet dat zo’n fietspad genegeerd wordt, zoals die borden genegeerd worden. Het probleem is de vele kamikazefietsers die in de verkeerde richting op zo’n fietspad rijden, en de moordautomobilisten die je van de weg rijden als je aan de juiste kant rijdt.

        Al is de oplossing natuurlijk niet afschaffen, maar verkeerseducatie en controle door de politie. Maar dan moet men veel geld steken in verkeersveiligheid voor fietsers, en dat is voorlopig een utopie.

      5. niet akkoord dat verhoogde inrichtingen “een kolossale verspilling zijn”.

        Voorbeeld: langs de Coupure (een zone-30) negeren heel veel bestuurders de voorrang van rechts, meestal rijden ze bovendien veel te snel. bijvoorbeeld aan het kruispunt van de Bijlokestraat.

        Als daar een verkeersplateau zou liggen, dan zouden bestuurders daar wel degelijk vertragen tot 30 km/uur, en zouden ze wél in staat zijn om indien nodig te stoppen om de voorrang van rechts te respecteren.
        Nu is het daar een soort Russische roulette als je daar als fietser van rechts komt…

      6. Ik ben erg blij dat het fietspad aan de Lindenlei er niet meer is. Zolang het er wel was werd je, als je stadsuitwaarts reed, voortdurend in gevaar gebracht door automobilisten die kwaad waren omdat je in hun weg reed terwijl er toch een fietspad was. Claxonneren was daarbij nog een `vriendelijke’ vorm van agressie. Ooit is toenmalig burgemeester Beke door de politie aangemaand om toch maar het fietspad te gebruiken in de verkeerde richting. Hij moest toch het goede voorbeeld geven, nietwaar. Overigens, als ik zo terugdenk zie ik dat er minder (ik zeg niet: geen) agressie is van automobilisten t.o.v. fietsers dan pakweg vijftien jaar geleden.

    2. Heel veel fietsverplaatsingen betreffen afstanden van ruim minder dan 5 kilometer, vaak zelf van slechts enkele honderden meters. In die gevallen is 600 meter omrijden of 150 meter te voet gaan een heel grote afstand. Als het om autoverkeer gaat vindt men het niet meer dan logisch om ook een vlotte doorstroming na te streven, waarom zou deze logica niet minstens zo sterk van toepassing moeten zijn op fietsverkeer.
      In een stad, waar de inrichting in de eerste plaats gericht zou moeten zijn op voetgangers en fietsers, moet het sowieso mogelijk zijn om fietsers zonder onnodige omwegen zich vlot en veilig door de stad te laten beweren.

  4. Het is wel degelijk een probleem, omdat de hinder die de maatregel veroorzaakt compleet zinloos is. Je zou evengoed alle trams die in Gent rijden kunnen verplichten om regelmatig drie minuten stil te staan. Die drie minuten zullen toch niemand tegenhouden om de tram te nemen? Of we verplichten alle automobilisten die de R4 willen op rijden om te stoppen, uit te stappen en twee keer rond hun wagen te lopen. Dat beetje lichaamsbeweging gaat toch niemand tegenhouden om de auto te nemen? Of we verplichten de voetgangers om alleen het rechtse voetpad te gebruiken. Die paar keer oversteken zullen toch niemand tegenhouden om te voet te gaan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: