Nieuwigheid (2): Fietsstraat Trekweg

De Trekweg is de uiterste grens van de fietsroute Sint-Amandsberg-Mariakerke:

04sep11, 15u19, Trekweg
Aquafin “passeerde er”, en de nieuwe weg kreeg een Fietsstraatverpakking:
04sep11, 15u22, Trekweg
Afgelopen zondag was het er niet bepaald autoarm.
Is dit een sluipweg of een doorgangsweg van en naar Lovendegem?


Eenmaal de Ringvaart over ben je gelanceerd voor een schitterend breed jaagpad richting Brugge.
Hier op de Trekweg is het niet breed, eerder bottleneck-smal:
04sep11, 15u21, Trekweg
Ik zag geen fietslogo op de grond of Fietsstraatbord.
Dat komt waarschijnlijk nog… .
De zone 30 en de Fietsstraat stoppen op de gemeentegrens, (voorlopig?) geen vervolg:
04sep11, 15u19, Trekweg

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

19 gedachten over “Nieuwigheid (2): Fietsstraat Trekweg”

  1. Voor de niet asertieve fietser is het zeker geen verbetering ;De meeste auto’s verlaten de rode strook niet ( foto 3 ) en kruisen is nog gevaarlijker dan vroeger . De niet asertieve fietser welke hier het meeste zou moeten van genieten komt meer in verdrukking (foto 1) hij zoekt het smalle randje op . Er is maar een oplossing straten knippen voor doorgaande auto verkeer . ( mijn ervaring met fietstraat Visserij )

    1. Ik veronderstel dat ons bestuur heilig gelooft in de macht van bordjes. Zodra de “fietsstraat” wettelijk kan, zal op die plaatsen een bord verschijnen om dat aan te duiden en plots zullen alle automobilisten braaf achter de fietsers blijven hangen… of zoiets. Da’s net zoals een bordje “30” er blijkbaar voor zorgt dat niemand nog sneller rijdt in zo’n zone, volgens metingen van onze Gentse politie. Makkelijk, want dan moet je de infrastructuur niet aanpassen.
      Vraagje: is de rode afwerkingslaag hier van dezelfde bedenkelijke kwaliteit als aan de Visserij ?

    2. Knippen is geen optie, want er loopt een busverbinding over die baan. Wat de keuze voor deze oplossing des te verrassender maakt, natuurlijk.

  2. Dit weekend ook over gefietst. Sinds de trekweg éénrichting is geworden denk ik wel dat er minder auto’s rijden. Het is inderdaad een populaire weg naar Vinderhoute en dé sluipweg als je het kruispunt Brugsevaart-af en oprit R4 wil vermijden in de spits. Al kan je ook de afrit Vinderhoute nemen en langs de Bosstraat rijden. Dat gaat vlugger dan langs de trekweg.

  3. Tot voor kort was de beste “rem” op deze smalle Trekweg het tegenliggend autoverkeer, dat nu is afgeschaft. Wat haalt zo’n rode loper uit, behalve verwarring? Ik vrees dat hier zeer snel “gewenning” zal optreden. Een kaarsrecht profiel zonder hindernissen maakt van de zone 30 een illusie.

  4. Knippen geen optie ?? het is maar hoe je het bekijkt bus lijn nr 69 om de 2 uur ; belbus laat ons zeggen om het uur . Dus knippen met dynamische paaltjes ,overal in europa en Belgie werkt dat behalve in Gent .Wie sprak daar over het STOP principe ? Met propaganda en sencibiliseren alleen zal het niet lukken .

    1. Knippen betekent dat je trafiek concentreert op hoofdassen en invalswegen, die je dan wel consequent moet aanpassen. Met de N9 ging dat gebeuren in … 2009.

  5. De fietsstraat aan de Visserij heeft aan het begin ook geen bordje. Als je daar met je auto inrijdt ben je niet op de hoogte dat het een fietsstraat is. Het is pas wanneer de straat rood begint te kleuren dat er een aanduiding is.

    1. Het zetten van een bord heeft ook nog geen enkele juridische waarde. Hoewel het concept fietsstraat in de wegcode is ingeschreven, is er nog een bord gekozen om dit statuut juridisch te onderbouwen. M.a.w., geen enkele straat is voorlopig echt (juridisch) een fietsstraat.

      1. Dus is ook de Visserij volksverlakkerij, waarbij het beleid automobilisten en fietsers tegen elkaar opzet? Of dan toch nodeloos verkeersagressie kweekt.

  6. Sinds 13 februari maakt de “fietsstraat” officieel deel uit van de wegcode. Zelfs Brussel gaat nu ook “experimenteren” op de Louizalaan. Kan je u dat voorstellen: een wet “experimenteren”? Geen wonder dat ons land een van de slechtste is in de Europese verkeersveiligheidsklas. Op het terrein verandert er niets. Ik fiets regelmatig op de Trekweg en wordt steevast van de weg “geduwd” en ingehaald door automobilisten, hoewel dat uitdrukkelijk verboden is. Een zoveelste “papieren” verbod zoals het inhaalverbod op verkeersplateaus dat noch gerespecteerd noch gesanctioneerd wordt. Rechtsregels die je niet kan of wil afdwingen, schaf je maar beter af.

    1. Idem dito aan de Visserij. Elke week heb ik het weer aan de stok met automobilisten die toch inhalen. Er zijn twee wettelijke redenen waarom ze dat niet mogen: zelfs indien het geen fietsstraat was, is er niet voldoende ruimte voor de wettelijk verplichte 1 m die ze vrij moeten laten om een fietser in te halen en aangezien het een fietsstraat is, mag het gewoon helemaal niet. Toch zie je het continu gebeuren en gaan de meeste fietsers, gewoontegetrouw, braaf opzij. De hele infrastructuur is niet aangepast, aangezien de Visserij (over de Trekweg spreek ik me niet uit) nog al te vaak als sluipweg gebruikt wordt. Zo lang dat zo blijft, zal er niets veranderen.

      1. Op de website van de Fietsersbond staat een uitgebreide uitleg over de fietsstraat en de randvoorwaarden om zo’n ingreep te doen slagen. Eén daarvan is de lengte.
        ” Wat betreft de lengte van de fietsstraat: 200 meter is aan de korte kant, maar 500 meter is dan weer te lang. Bij een te lange afstand neemt de stress bij de weggebruikers toe. Fietsen met een auto achter je is niet prettig. Zelfs al houdt de automobilist zich aan de regel en haalt hij je niet in, je krijgt vaak het gevoel dat je wordt opgejaagd. Langere trajecten kunnen enkel als je de richting van het eenrichtingsverkeer wisselt bij zijstraten. De automobilist moet dan afslaan, maar de fietser kan nog rechtdoor”.
        De twee Gentse fietsstraten (Visserij en Trekweg) zijn 700 m lang. Dat heeft alles te maken met hun ligging langs het water en de afwezigheid van zijstraten, die het wisselen van eenrichtingsverkeer uitsluit.

  7. De fietsstraat aan de Trekweg is voor fietsers een traumatiserende ervaring. De agressie van de automobilisten is er onbeschrijfelijk: uitdagende woorden, roekeloos inhalen, obscene gebaren, enzovoort. Tot overmaat van ramp is de smalle Trekweg ingericht om bussen tegen de eenrichting te laten rijden, met enkele verbredingen om het kruisen van bus- en autoverkeer over een lengte van 700 m mogelijk te maken. Die verbreding laat ongeduldige automobilisten toe om alsnog fietsers in te halen op een meestal gevaarlijke manier, als ze er niet in slagen om hen gewoon opzij te dwingen.
    Als het de bedoeling was van de regelgever om weggebruikers nodeloos tegen elkaar op te zetten, dat is de overheid aan de Trekweg glansrijk geslaagd. Om nog te zwijgen over het nieuw verkeersbord: een grafisch onding dat nauwelijks zichtbaar is.

  8. Nu pas vernomen over deze fietsstraat en op basis van de info en jullie getuigenissen eens gaan kijken in Google Streetview.

    Helaas kan ik ook alleen maar concluderen dat dit gewoon niet kan functioneren als fietsstraat.

    Redenen:
    1) Te lange afstand éénrichting voor de auto’s.
    2) Tweerichtingsbusverkeer door een éénrichtingsstraat.
    3) Niet enkel plaatselijk autoverkeer mogelijk, maar ook doorrijdend autoverkeer.

    Oplossing:
    1) die buslijn kan ook via Vinderhoutsedam en Zuidbroek terugkeren naar de Trekweg langs de kant van Brugsesteenweg
    2) De Trekweg heeft 4 zijstraten waardoor wisselende eenrichting voorzien kan worden om doorrijdend autoverkeer tegen te houden en tegelijkertijd toch school en woonwijk bereikbaar te houden voor bus en auto.
    3) De Trekweg kan dankzij die 4 zijstraten ook via een bussluis geknipt worden voor het doorrijdend autoverkeer zonder dat daardoor het plaatselijk autoverkeer naar school en woonwijk volledig onmogelijk wordt gemaakt.

    1. Een perfecte analyse. Wellicht is de Trekweg om een heel andere reden “fietsstraat” geworden. Het is daar namelijk zo smal dat het onmogelijk is om een fietser in te halen met een verplichte zijdelingse afstand van minstens één meter. Een regel die oncontroleerbaar is en bij overtreding ook nooit gesanctioneerd kan worden. Buiten een fietsstraat ( en het vage logo die daarvoor werd bedacht) bestaat er ook geen verkeersbord dat auto’s verbiedt om fietsers in te halen.

      1. Ik betwist dat deze regel niet te controleren valt. Natuurlijk is het niet de makkelijkste regel om te controleren, maar politie met wat durf en een rechter met wat durf kunnen perfect iemand een pv geven of bestraffen op basis van nog veel vagere regels dan het aanpassen van gedrag aan de omstandigheden, het dubbel voorzichtig zijn in de buurt van fietsers en voetgangers, …

        Zeker als men straten opzoekt waar het fysiek onmogelijk is om met een meter afstand in te halen kunnen alle inhalende motorvoertuigen beboet worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s