The Loop (4): de tunnel (melding 85)

Er is een plan voor fietsinfrastructuur op the Loop.
Men is het in beton aan het gieten.
Deze tunnel onder de autoringweg combineert voetgangers- en fietserstraffiek.
Positief: de monding voor fietsers is breder dan de rest van het pad, wat nodig is om met tweerichtingsverkeer vlot de bocht te nemen.

21sep11, 09u06, the Loop
Daarna volgt een helling met een breedte van circa 2m75.

21sep11, 09u08, the Loop

21sep11, 09u08, the Loop
Die 2m75 is volgens het vademecum fietspaden het minimum: 2 meter plus een schrikafstand tov de muren.
De ontwerpers zijn ofwel pessimistisch over een toekomstige fietstraffiek, ofwel gierig.

De 3 viaducten vlakbij op de Buitenring zijn 5 meter breed, met een pad van 3meter en aan elke zijde 1 meter schrikafstand.

21sep11, 09u02, Buitenring Sint-Denijs-Westrem
Deze tunnel op the Loop heeft gemengde voetgangers- en fietstraffiek en is maar circa 40 centimeter breder:
21sep11, 09u09, the Loop

21sep11, 09u09, the Loop

Afgaande op de twee trappen en een luie helling voor kinderwagens en rolstoelen verwacht men een intense voetgangerstraffiek.

21sep11, 09u10, the Loop

Ik vermoed dat hier een voetgangersverbinding ligt tussen een parking en de beurshallen.
Fietsers worden dus door druk autogebruikersvoetgangersverkeer gejaagd.
En dan komt het ergste: de voetgangersstroom die links loopt krijgt rechts een trap, en de fietsersstroom die rechts loopt krijgt zijn helling links.
De stromen worden dus -bewust?- gekruist.
Een conflict tussen verkeersstromen wordt in beton gegoten.

21sep11, 09u11, the Loop

21sep11, 09u11, the Loop

21sep11, 09u12, the Loop
Deze helling voor zowel voetgangers met rolstoelen en kinderwagens als fietsers is een 4meter40 breed.
21sep11, 09u14, the Loop
Kort samengevat: deze tunnel is zo 20e eeuws als maar kan zijn, bedacht vanuit parkeerterreinen.
Dit had nooit een bouwvergunning mogen krijgen, en is een schande voor een gewest en een stad die beweren fietsen te stimuleren.
Wie is de bouwheer/wegbeheerder van deze mislukking?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “The Loop (4): de tunnel (melding 85)”

  1. Ik wil wat relativeren:
    die tunnel is geen onderdeel van het definitieve plan voor fietsinfrastructuur, er moet daar aan de buitenkant van de auto-ringweg nog een fietspad komen tot ongeveer de tram-toegang vanuit de Kortrijksesteenweg.
    Die tunnel zal vooral tijdens de komende werffaze gebruikt worden als toegang voor fietsers, want de toegang vanuit de Kortrijksesteenweg zal wel afgesloten blijven terwijl ze daar de auto-ringweg ondergronds brengen..

    Erger vind ik dat men nog geen aanstalten maakt voor dat definitieve “fietspad aan de buitenkant van de auto-ringweg tot ongeveer de tram-toegang vanuit de Kortrijksesteenweg”
    Was het teveel gevraagd om de fietsinfrastructuur tegelijk met de definitieve autoinfrastructuur aan te leggen?

  2. Gisterenavond van het station naar Ikea gefietst. Door een onvoorstelbaar labyrint. Ik wist trouwens niet dat “The Loop” synoniem was voor deze woonwinkel. En van daaruit naar Poortakker en Beukenlaan. Gelukkig herinner ik mij een tunnel onder de Pégoudlaan ter hoogte van het AVS-gebouw, want die staat nergens aangeduid, en zeker niet voor fietsers. Aan de overzijde fiets je door een hallucinant landschap: een totaal uitgeleefde en verwaarloosde parkeervlakte bezaaid met betonblokken en vervallen hutjes. En dan komt dé kick: een brede, onheilspellend driebaansvak oversteken om met wat geluk een werfweg te bereiken aan de overkant. En nergens ook maar één verbodsteken tegengekomen. Tot wanneer je dit gebied verlaat en omkijkt: “Verboden de werf te betreden”. Die bouwvakkers hebben wel gelijk: je doet maar, want voor de politie is dit een no-gozone. Alsof dit nog altijd een vliegveld is waar je best uit de buurt van de landingsbaan blijft.

      1. Dat ook natuurlijk, maar het lijkt me twijfelachtig dat zulke investeringen enkel en alleen gebeuren met stadsgeld. En het kabinet Crevits lijkt me redelijk gevoelig voor slechte besteding van gegeven steun.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s