Wondelgemse Meersen

Melding 15 gaat binnenkort op de schop.
Als ik dit en dit goed begrijp wordt het een tweevaksautoweg -officiëel een ontsluitingsweg voor een bedrijventerrein- met een fietspad ernaast.

06okt11, 16u05, Buitensingel

06okt11, 16u06, Buitensingel

De autoweg komt naast de spoorweg, het fietspad daarnaast.
Ik zoek naar de reden waarom het fietspad niet aan de spoorwegzijde ligt, om zo vlot aan te sluiten op het applauspad.
06okt11, 16u08, Buitensingel

Graag illustreerde ik Frans zijn opmerking.
Helaas: de batterij van het fototoestel was hier leeg.
06okt11, 16u08, Buitensingel

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

11 gedachten over “Wondelgemse Meersen”

  1. Die “tweevaksautoweg” naast het fietspad vind ik goed, want deze plek is nu wel erg verlaten zo niet benauwend als je er ’s avonds op je eentje door moet fietsen.

  2. Over de plaats van het fietspad vond ik niets terug, ook niet of
    het fietspad enkel langs de spoorweg zal lopen of ook langs de hele rondweg.

    Wel dat er “zachte verbindingen” blijven parallel met de spoorweg en naar de Limbastraat, en nieuwe kunnen komen naast de Lieve (noord-zuidrichting parallel met de Wiedauwkaai)

    Zie kaartje:
    RUP 150 – Wondelgemse Meersen (Wondelgem)

    http://www.gent.be/docs/Departement%20Ruimtelijke%20Planning,%20Mobiliteit%20en%20Openbaar%20Domein/Dienst%20Stedenbouw%20en%20Ruimtelijke%20Planning/RUP%20en%20BPA/in%20procedure/G-VP-01-150-08_grafisch_plan.pdf

    En de voorschriften:

    “Bepalende elementen in dit concept zijn:
    – een doorlopende Lievevallei en een groene dwarsrelatie die zorgen voor verbindingen in de vier windrichtingen,
    – de westelijke band van lokale bedrijvigheid als overgang naar Wondelgem,
    – het gemengde woon- en werkgebied als overgang naar Kapiteinstraat,
    – het afgeschermde woonlint van Limbastraat,
    – de zuidelijke cluster van grootstedelijke functies en bedrijven,
    – de rondweg die de ‘achterinliggende’ grootstedelijke en economische functies ordent en ontsluit,
    – het station van Wondelgem als ontsluiting op loopafstand voor het noordelijk deel.”

    “Alle bedrijfs- en grootstedelijke functies, ook het bestaande Driemasterpark, zijn aangetakt langs een nieuwe rondweg aan Wiedauwkaai. In het zuidelijk deel is ook de volledige ontsluiting van de nieuwe busstelplaats en het FPC op deze rondweg aangetakt. Deze rondweg (2 x 1 rijstrook, zonder parkeren) heeft twee beeldbepalende en beveiligde (lichtengeregelde) aansluitingen op Wiedauwkaai. Deze rondweg draagt de scheiding van woon- en bedrijfsverkeer en vermindert het aantal
    knooppunten op Wiedauwkaai.”

    http://www.gent.be/eCache/THE/1/33/170.cmVjPTE0OTQ1Mg.html

    1. Ik vond meer details over de eigenlijke inrichting bij:

      http://www.agsob.be/projecten/bedrijventerreinen/wondelgemse-meersen
      (2 plannetjes)

      en

      http://www.agsob.be/system/files/documenten/inrichtingsplan_economie.pdf

      Op de tweede link mankeert een stuk fietspad langs de noordelijke stuk van de rondweg, tussen fietspad langs de Lieve en de Wiedauwkaai…

      Ook mysterieus blijft hoe men de oversteek voor fietsers van het fietspad op de foto van Fietsbult naar de overweg (Maïsstraat/Hakkeneistraat/fietsbrug Gaardeniersbrug) zal aanleggen.

      De rest van de rondweg krijgt blijkbaar geen fietspad, maar dat wordt mooi opgevangen door het toekomstige fietspad langs de Lieve.
      Alleen vraag ik mij af hoeveel tijd er zal zitten tussen het bouwen van het eerste bedrijf en het aanleggen van dit fietspad…

  3. Ook de oversteek van dit fietspad op de Wiedauwkaai en de spoorwegbrug blijft een verhaal van hoge borduren en koppensnellende spoorweglichten.

  4. “De werken voor de bouw van een nieuw Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent zijn gestart. De Federale Overheidsdienst Justitie en de Regie der Gebouwen voorzien het einde van de werken eind 2013 en willen midden 2014 een operationeel centrum met 272 plaatsen.

    Het Forensisch Psychiatrisch Centrum wordt gebouwd in de Wondelgemse Meersen. Het Centrum wordt begrensd door het bedrijf Beton De Clercq (noorden), de Limbastraat en de nieuw aangelegde weg naar de Wiedauwkaai (oosten), een nieuw te bouwen stelplaats voor De Lijn (zuiden) en de Oude Lieve (westen). De Stad Gent verkocht de gronden enkele jaren geleden aan de Regie der Gebouwen. De site is toegankelijk via een door de Stad Gent nieuw aangelegde weg. Deze weg start van de Wiedauwkaai en loopt voor een deel parallel met de spoorlijn. Het begin van deze weg is tevens de toekomstige toegangsweg naar het nieuw te realiseren lokaal bedrijventerrein Wiedauwkaai – Wondelgemse Meersen.

    De hoofdingang van het centrum zal zich aan de zuidzijde van de site bevinden, ter hoogte van de Hammerikstraat. Een fiets- en wandelpad zal de Limbastraat met de nieuwe ontsluitingsweg verbinden om zo de doorgang voor zachte weggebruikers naar Wondelgem te voorzien.

    Daarom organiseert het Gentse stadsbestuur op dinsdag 29 november 2011 om 20 uur een informatiemoment in de turnzaal van de stedelijke Daltonschool ‘De Lotus’, Grensstraat 202, 9000 Gent. Tijdens het infomoment zullen de betrokken partijen het dossier toelichten.

    http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE3MzI3Mg.html

  5. Het is nu nog gevaarlijk om de Wiedauwkaai over te steken dan het al was! Doordat het fietspad nu meer naar links is opgeschoven (komende van Wondelgem), moet je halsbrekende toeren uithalen om de (schuine!) oversteek van/naar de spoorwegbrug te maken. De auto’s blijven er en masse aan 70 km/h voorbijvlammen. De laatste weken heb ik er al meer dan eens ‘incidenten’ gezien. Ik hoop op vier zaken:
    – auto’s max. 50 km/h
    – waarschuwingslichten/borden voor auto’s dat ze een fietsoversteekplaats naderen
    – een betere (gemarkeerde) aansluiting (niet schuin, want dat lukt gewoon niet als het daar druk is!)
    – dat er daar geen ongelukken gebeuren

    Mooi fietspad, melding 5 is inderdaad verleden tijd, maar de aansluiting met de spoorwegbrug is vreselijk geworden.
    Een regelrechte schande!

        1. Neen, Eva, dat klopt. Ik hoor wel af en toe van mensen dat ze daar een boeten hebben gekregen omdat ze sneller reden. Die zijn dan ook vaak verbaasd dat ze daar maar 50 mogen rijden, omdat de inrichting van de weg hen een andere indruk geeft.

  6. Het antwoord in 2009 over de oversteek van de hoofdfietsroute over de Wiedauwkaai was:
    “In tussentijd is er nog niet veel vooruitgang gemaakt. De bewuste locatie hangt namelijk samen aan twee andere dossiers, namelijk de ontsluiting van een toekomstig bedrijventerrein en de nieuwe stelplaats van De Lijn. Beide projecten hebben echter vertraging opgelopen. U moet begrijpen dat we er voor kiezen om geen infrastructuuringrepen te doen op locaties waar reeds grotere werken gepland zijn.”

    https://fietsbult.wordpress.com/2008/10/27/monumentenzorg/#comment-870

    Intussen zijn die grotere infrastructuurwerken zowat klaar, maar blijkbaar zijn ze wel die oversteek van de hoofdfietsroute over de Wiedauwkaai vergeten…

    PS. Dit is een veelgebruikte strategie bij het beantwoorden van meldingen van burgers: je stuurt een correct antwoord terug waarom het nu niet kan opgelost worden, en je vergeet het probleem vervolgens…

    1. Dat is mijn ervaring ook, zowel met AWV van Antwerpen als van stad Antwerpen zelf. Het eerste antwoord is vaak een loze belofte of in nog meer gevallen zelf helemaal naast de kwestie (duidelijk gegeven door iemand die de situatie ter plaatse niet kent of niet begrijpt of geen kaas heeft gegeten van degelijk fietsinfrastructuur). Een onderbouwde reactie leidt meestal tot stilzwijgen.

Laat een reactie achter op Frans Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s