Touring

Touring Wegenhulp, ach, wie neemt ze nog ernstig?
Lees en bekijk dit voorstel, en lach.
Net op het ogenblik dat het Gewest -eindelijk- gemeend werk maakt van degelijke fietsverbindingen en soms veroordeeld wordt tot een lange onteigeningenreeks om de “moordstrookjes” te kunnen liquideren, lanceert Touring dit onnozel plan.
Ik vermoed dat ze zelf weten dat het onveilig is, maar maandelijks een item zoeken om in het nieuws te komen.
Bad publicity is cheap publicity, you know.
Nu, Touring bewijst overduidelijk dat ze het vademecum fietsvoorzieningen niet op hun kantoor hebben.
Schrikafstand?
Ooit van gehoord?
Wie het interesseert: hier lees je alles over ideale maatvoering van fietspaden.
Touring toont op zijn tekening een aanliggend tweerichtingsfietspad, wat totaal afgeraden wordt.
Een tweerichtingsfietspad wordt aangeraden om 2m50 breed te zijn, plus nog een schrikafstand.
Touring neemt uiteraard het strikte minimum van 2m.
Door slechts aan 1 zijde een tweerichtingsfietspad te creëren zet je de helft van de bewoners zonder fietspad.
Ik geloof dat we op termijn best evolueren naar tweerichtingsfietspaden aan beide zijdes van de weg.
De overgangsperiode zal inderdaad een onveilige periode zijn, en daar pleit ik niet voor.
Maar het lijkt me de enige mogelijkheid om fietsers/bewoners langs brede of drukke wegen de kans te geven zich te verplaatsen zonder grote omwegen.
Beeld je de Gentse stadsring in met aan de twee kanten nonstop tweerichtingsfietspaden.
Dat zijn pas Touringskes.
Het enige element waar ik Touring in volg: maak werk van betere verkeerslichten – lees: een andere leverancier.
Wanneer springt Touring in de bres voor Gewestwegen zonder fietspaden zoals hier en hier?
Of om al die (Gentse) kruispunten met enkel autostroken aan te passen?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Touring”

  1. Eigenlijk is Touring geïnfiltreerd door de anti-auto lobby. De infiltranten sturen af en toe vanuit het hart van Touring persberichten de wereld in, om zo hun hele organisatie ongeloofwaardig te maken waardoor die zal worden afgeschaft. (Een mens mag toch hopen hé)

    1. Elke keer als Touring weer met een voorstel komt dat zo absurd is dat de grote meerderheid van de intelligente bevolking de absurditeit ook onmiddellijk inziet ben ik weer verheugd. Laat ze maar blijven komen met totaal belachelijke voorstellen …
      Beter voorstellen die onmiddellijk voor bijna iedereen belachelijke overkomen dan voorstellen die enkel door specialisten als gevaarlijk, ondoordacht, … kunnen afgedaan worden.

  2. Het voorstel van Touring lijkt helemaal nergens naar. Het is niet alleen een regelrechte aanslag op fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en bewoners, ook voor autobestuurders is dit type wegen dodelijk bij onze ruimtelijke ordening. Daarnaast is het gewoon praktisch niet haalbaar: http://www.komimo.be/content/niet-minder-maar-meer-plaats-voor-de-fiets (10 redenen dat het voorstel niet realistisch onder het persbericht van de Fietsersbond)

  3. Een terugkeer naar de jaren 1970 met de Emile Claus- en Krijgslaan met VIER baanvakken en zonder fietsstroken? Over mijn (fietsers)lijk!

  4. Wat een misleidende titel heeft dat voorstel. “De rijstroken versmallen”? Eén van de rijstroken wordt 25 cm versmald, meer niet. De andere 2,5 m komt van voetgangers (1 meter) en fietsers (1,5 meter). Waar men verlichtingspalen gaat zetten blijft ook een raadsel.

    Dat wordt een heel veilige situatie: rechts een vrachtwagen aan, afhankelijk van de maximumsnelheid, 80 of 100 km/h. Hij wordt permanent ingehaald door autobestuurders aan 90 of 110 km/h, en rijdt daarom goed rechts op nog geen 50 cm van het fietspad. Links een fietser aan 25 km/h die moet uitwijken voor een voetganger met kinderwagen die een verlichtingspaal ontwijkt. Jij daartussen, tegen al het verkeer in, met langs beide kanten 20 cm speling.

  5. En stel je dan eens voor waar onze noeste planners alle elektriciteits-, gas-, distributie-, water-, glas en andere vezelleidingen en gescheiden riolen gaan onderbrengen. Dat daar door tig gewone, onder- en onder-onderaannemers regelmatig moet aan gewerkt worden, die allemaal gespecialiseerd zijn in het opzetten van tijdelijke werven en bijhorende parkeerplaatsen voor hun voertuigen. Beeld je in je stoutste dromen eens in dat er gepaste passages voor de gehinderde weggebruiker wordt voorzien…
    Zou een verdubbeling van de rijstroken wel voldoende zijn??? Of ben ik te pessimistisch,

Geef een reactie op Renaat Reactie annuleren